Ange teckning i stamtavlan
Som bekant är det vanligt att tecknade illrar ändrar utseende med åldern. Om uppgifterna i en stamtavla ska ha något verkligt värde i avelssammanhang är det viktigt att man anger den teckning som illern föddes med. Jag har många gånger noterat att det är relativt ovanligt att man antecknar sådant.
Illern må kanske ändra färg senare, t ex blekna så att teckningar inte längre syns, men likväl behåller den naturligtvis sin medfödda genotyp även om utseendet senare skiftar. På grund av detta fenomen, kan det ex. vara omöjligt att senare avgöra om en iller föddes med vita markeringar på hals/nacke/kropp. Jag har ex. otaliga gånger sett foton av valpar med tydliga blaze-teckningar (alla former av vitt i nacken), men som senare, då teckningen inte längre syns, helt saknar den informationen i sin stamtavlebeskrivning.
I sammanhang som utställningar och vardagliga beskrivningar av illerns aktuella teckning/färg, så är det naturligtvis av mest intresse att hitta en benämning som passar bäst för tidpunkten. Men i avelssammanhang är det minst lika viktigt, om inte viktigare, att veta vad illerns ursprungliga teckning var. Oavsett vad man nu tycker om diverse teckningar, så ger det uppfödaren mycket värdefull information om arvsanlagen, och ger dessutom en inblick i teckningens/färgens förändring över tid, som också är intressant avelsinformation.
Bra skrivet Marie! Ja, jag kan hålla med om att den informationen ser man inte ofta, och det är väldigt många illrar som byter färg och teckning totalt, Och detta kan ju vara mycket missvisande för eventuell avel!
Ja, detta är viktigt. Såg detta med illervalpar med blazeteckning som senare avlas på (men blazemarkeringen inte är med på stamtavlan) senast IDAG!
Jag håller med. Har själv en iller vars vita fläck i nacken försvunnit. Den stannade inte alls många veckor efter att jag fått hem honom. Hoppas det här är något man ser oftare i stamtavlor framöver.
*Putt*

jag har skrivit in det i mina valpars köpekontrakt, men det här är tänkvärt & något jag skall försöka ta hänsyn till
jag skriver t.ex. färg: brun ,tecken/markeringar:vit strimma ventralt hals/nacke
eller t.ex. färg:brun, tecken/markeringar: vitt under dx. framtass
dx. =dexter = höger (för dig som inte vet)
anses detta som korrekt?
är detta något som redan nu kan registreras hos t.ex. STIF eller skall vi ha med det i uppfödningens egna stamtavla?

har förstått att pandateckning är en riskteckning. vad, exakt räknas som panda? frithz har nämligen svarta ögonkanter, som om han hade kajal, värsta emo-illern… räknas det som panda eller är det ögonfärg? det sitter ju inte på ögongloben liksom.
Jag tror inte att det är det som definerar en panda. En panda skall ha vitt/ljust på huvudet och ner över axlarna… men när jag kollar på dina bilder på fritz så är det fullt möjligt att han är en panda som ändrat färg..rätt valigt när de blir äldre…hur såg han ut som liten?

han har defintivt en vit fläck på huvudet som sträcker sig nedåt nacken, men inte på nacken (om du fattar), även om den inte syns nu längre. den ska tydligen vara en indikation på gener med dövhet (van der burg-nåt.) han står reggad som silvertomte, och var ganska mörk men ljusnade med åren.
sitter inte vid min dator, så jag har inga "unga" bilder på honom, mer än den bilden i galleriet där han sitter i solen, där är han typ ett år.
#8 är det inte möjligt att han har blaze anlag? då har de vita strimmor ner över huvudet etc…. här är iaf en bild på en panda
http://www.evergreenilder.dk/images/farver_billeder/ilder.panda.jpg

dom e fina pandatecknade, synd att det är risk..
här har du en med blaze…

kanske? =) jag har ingen koll på sånt, och jag ska ju ändå inte avla på honom, han var dessutom kryptorkid så det var knips på studs.
fast illern på bilden ser ut att ha såna ögon som frithz, är det pälsen som är färgad eller kanterna?
fasen, jag måste fixa en bild… ska kolla min helgonsida, ett ögonblick….

#5: det tycker jag var ett jättebra sätt att ange teckningarna. Vet inte hur det fungerar med färg/teckning-noteringar när man registrerar i de olika föreningarna. Men annars kan väl skriva in/lämna med den inforamtionen själv som du säger.
Tänkte på det, att nu för tiden så fotar ju de flesta uppfödare sina valpar och lämnar ofta med bilder till köparen. Man kunde ju ta några tydligt demonstrativa foton på eventuell teckning och lämna med i dokumentationen.
#13: Jag skulle kalla honom silvertomte med ofullständig blaze.
Färgen du ser runt ögonen är det lilla av den naturliga mask han skulle ha haft som full-pigmenterad. Det är också möjligt att pigmenteringen inskränker sig till enbart själva huden i ögonranden.
Den amerikanka definitionen på panda-teckning är egentligen också det en blaze-teckning, bara med mer extrem utbredning, som är så bred och avblekt att den går över till att vara ett nästan helt vitt huvud med vit hals/nacke. Det vita på halsen brukar möta det vita i nacken.
Jag tycker det verkar vara ett bra förslag att låta teckningen ingå in stamtavlan.
Mitt förslag är att dom som tycker detta hör av sig till STIF och lägger det som ett förslag. Är man medlem kan man lägga det som en motion vid nästa årsmöte. Kanske även SIV är intresserade? Jag tror att dom har ett eget register. Stämmer det?
Som det är nu så finns teckningen tomte osv med men inte dom "nya". Hänge ni med på hur jag tänkte?
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
eh.. Marie, har du hört om det här som kallas "sömn"? iofs verkar det som det är ett relativt konstigt begrepp i de flestas öron, här inne…

#14 tack för att du svarade! Ska lämna in informationen på mina illrar framöver, bra idé/tråd..
#16 det var ett bra förslag, tyvärr så har jag inte fått nån information/medlemtidning från STIF ännu, men betalade medlemsavg i OKT tror jag att det var, då mitt medlemsskap gick ut… Nån som vet vem man kan maila, eller måste jag ringa till någon och i så fall vem?
#17, sömn säger du? Nu förstår jag inte. Hur tänker du då? ;P
#18 Skriv till illerbiten@hotmail.com. Då hamnar du hos Lena och hon har det största ansvaret för STIF.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
I de stamtavlor jag gjort iordning för uppfödningen (då Stifs fick beställas om) finns, de i stamtavlor vanliga uppgifterna, samt färg, teckning, tecken och foto på resp. valp, föräldrar och syskon. Även uppgift om huruvida valpen är såld som sällskap eller avelsdjur. /Ammi
Äg. Pyrets valpar: Stamtavlorna postas på torsdag, tillsammans med CD-skivan. Den utskrivna stamtavlan innehåller lite mer än den jag mailade till er. Vet ej när Stifs tavlor kommer. /Ammi

ååh, jiiiihaaaaa! vi längtar och ser framemot posten från gotland :D

#20 tack så mkt jag har mailat henne! 

#9 Tänkte bara skriva att det är min Snuffe på bilden.

#24 han är jättefin!
#5: utmerket løsning. Tipper jeg stjeler den der til Feritage.

Absolut!