Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 328 ggr
Sofy
0

Retsjuk i brunst.

Dexter har ju vart brunstig nu i 2-3 månader och blev alldeles nyss kemiskt kastrerad så vi väntar bara på att kastreringen ska börja visa sin effekt vilket brukar ta några dagar om jag jämför med tidigare gånger vi kastrerat honom.

Hur som helst så funderar jag på en sak, det är nämligen som så att Dexter och Ezio (min 1-åriga hund) har gått ihop prima nu i precis 1 års tid men nu när Dexter är i brunst är han så sjukt retsjuk. Han vet att han inte får gå fram till Ezios matskål när han äter men han liksom smyger fram och ser riktigt retsjuk ut för att sedan krigsdansa iväg eller emot honom och ha skitkul. Det gör han aldrig annars.

Han smyger sakta emot hunden på ett vis så att han blir helt misstänksam men ändå ligger han där och ignorerar honom. Då får han sig ett tjuvnyp varav Dexter krigsdansar och poppar iväg och upprepar samma om hunden inte markerar med ett morr eller att flytta på sig.

Även mot katterna, dom går han och petar på med nosen (biter inte, trycker nosen mot dom tills de biter honom) då blir han helt hysterisk och springer runt och poppar och krigsdansar och brottas med sängkläder.

Mig har han försökt reta men jag har bara tagit upp honom och pussat på honom så jag verkar inte vara rolig såvidare jag inte bäddar sängen. Då ska han ju vara med och poppa och krigsdansa och kräla runt bland sängkläderna men det är ju inget ovanligt beteende.

Är det som så att han helt enkelt blivit mer lekfull och retsjuk nu under brunst eller har han bara fått något fnatt? Han brukar ju vara lekfull i vanliga fall men inte såhär Retsjuk!

Oavsett gör det inget men är bara rent allmänt fundersam då det började i takt med brunstlukten. Parningsbeteenden är det inte, ser stark skillnad på dom olika beteenden. 🤔

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

FerretCrow
0

Haha dessa brunsthormoner kan ibland bli för mycket för illern och då får dom lite annorlunda beteende =)

Sofy
0

Jag märker det! Just nu känns det som om han bara går runt för att hitta på bus, det brukar han i vanliga fall också men nu bara lyser det bus om honom.😃

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

JossanH
0

Ofta brukar ju brunsten sätta fart på illern över lag. Vissa blir rent av stressade av alla hormoner och istället för att finna sig en hona att para sig med får de helt enkelt utnyttja den energin på något annat. Som hundar och katter i ditt fall ;) Brunstiga hanar brukar uppskatta extra promenader för att få utlopp för sin energi :)

Sajtvärd på Iller.ifokus