Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 376 ggr
Elisesjolin
2014-02-25 00:24
0

Allergi

Min mamma är allergisk mot ganska mycket. Men finns det något speciellt med iller som man är allergisk mot? Typ som fågel är det oftast kvalster. Hon kan ju vara med djur ett tag och har två ute kaniner men finns det någon skans att hon klarar det? Vill inte fråga om det ändå är typ helt kört.

JossanH
2014-02-25 10:00
0

Det finns dom som tål iller bra, men också dom som inte tål iller alls. Det var inte längesedan en kille (som varit här och hälsat på mina illrar, vilket gick bra) triggade igång sin allergi genom Att skaffa iller och nu tål han inte längre hund och katt heller vilket han tålde som vuxen och innan han skaffade illern. Det är otroligt individuellt. Det är även viktigt att tänka på att det är mycket jobb med en iller. Det är inget burdjur och kräver ordentlig träning för att hitta till toalådan och kräver att man har många lådor. Vissa illrar blir aldrig i närheten av rumsrena. Åk och hälsa på någon som har illervalpar eller brunstiga djur. Dessa brukar man reagera starkast emot om man är allergisk.

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
2014-02-25 10:00
0

Med iller kan du vara allergisk mot samma saker som med andra pälsdjur, de är inte mer allergivänliga på något vis. 

Det finns många som klarar av iller just för att man inte hunnit utveckla någon allergi, jag själv klarade mej ganska bra i flera år.

Har man flera allergier och lätt för att utveckla allergier är sannolikheten stor att man gör det även mot iller.

Det går inte att svara på om just din mamma kommer klara av iller men hur gammal är du? Tänker att enklast kan vara att vänta tills det att du flyttat hemifrån om det bara är du som har ett intresse 🙂

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

VeronicaKahlbäck
2014-02-25 10:05
1

Precis samtidigt 😛

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

illernettan
2014-02-25 13:15
0

Säger som Jossan, försök övertala din mamma och åk och hälsa på någon som har iller. Gärna någon som har brunstiga djur då dom luktar allra mest. Men ta med medicin 😉.

Har i bekantskapskretsen en pälsdjursallergiker som blev bättre allt eftersom. Hon kände av illrarna vid pälsbytet men annars gick det bra. En valpköpare till mig tål inte valpar men står ut då hon vet att det blir bättre. Men det är så olika från människa till människa hur man reagerar. Vissa blir sämre och till slut jättedåliga och får omplacera sina illrar.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Elisesjolin
2014-02-25 14:08
1

Jag är bara 13 och min mamma älskar djur och skulle nog offra rätt mycket pengar och träning åt en iller! Jag älskar också djur och tänkte typ om man kunde höra ifall DDT fanns en skans. Men ska fråga ifall vi kan hälsa på någon som hat valpar och så får vi se vidare sen :-) tack för svaren!

Sroupe
2014-02-27 14:26
0

Jag är allergisk mot i stort sätt Alla pälsdjur, men känner ingenting hos kastrerade illrar. Men när kastreringen börjar gå ut så reagerar jag. Det är det samma med min store bror som har ett fler tal illrar.

// Sofie, Gosan och Silje. =D

Sroupe
2014-02-27 14:31
0

Det är lättare att träffa iller ägare om man vet vart du bor, men det finns en "träffa andra iller ägare lista" här på iller i fokus, där står det vart Alla bor så kan du testa att höra av dig till någon som bor i närheten.

illernettan
2014-02-27 16:27
1

#6 Inte för att vara en petimäter, men det kan vara bra att klargöra vilken kastrering du menar 🙂. Det är ju lite skillnad på chip-kastering och kirurgisk kastrering. Dom som är ovana kan bli lite fundersamma när du skriver "när kastreringen börjar gå ut så reagerar jag."

Jag hoppas du inte tar illa upp 🙂.

Sroupe
2014-02-27 17:38
0

Oj, glömde det, chip-kastrering menar jag

Sroupe
2014-02-27 17:39
0

Tar inte illa upp för det, bara bra att du påminner så jag förklarar rätt.

illernettan
2014-02-28 09:36
0

#10 😃

Elisesjolin
2014-02-28 11:04
0

Tack för alla svar! Ska fråga ifall hon vill tästa :-)