Mjäll?
Hej hej, jag har en illerhona på snart 4 år. Hon var hos veterinären för ca två veckor sedan, Hon tog ett blodprov och förnyade sin chip kastrering. Några dagar efter märkte jag att hon har en större sårskorpa längst ryggraden vid skulderbladen som fortfarande är kvar. Är det någon som vet vart dom tar blodprov på illrar? Tänkte om skorpan var från blodprovet. Sen undrade jag också hon har jätte torr hud och det ser ut som att hon mjällar över hela kroppen, någon som vet vad det kan bro på? Det är säkert något med kastreringen eller att hon snart kommer byta päls. Men vill gärna vara mer säker. Tack på förhand
// Sofie, Gosan och Silje. =D

Huden brukar kunna bli lite torr och mjällig vid fällning. men håll koll så det inte blir exktremt och hon kliar och får sår av det
Fick du inte vara med? Man sätter chippet i nacken på illern och den kanylen är väldigt stor och ger en sårskorpa. Är garanterat den hon har i nacken. Blodprov tar man oftast i ett framben men har även fått ta blodprov i svansroten då där finns bra vener. Mjäll kan de få under fällning, pga stress eller pga kvalster. Är det kvalster brukar det dock vara stora kockor med mjäll.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har kollat förut när dom satt in chip, men inte denna. Eftersom hon skulle sövas under blodprovet så tog dom den när hon sov också. Det är rätt stora kockor, men jag är allergisk mot kvalster och har ofta väldigt, väldigt rent. Städar konstant. Men om det skulle vara pga kvalster kan man göra något åt det eller ska man bara låta det vara?
#2 det känns isf som att detta chip sitter längre ned än dom andra
#4 exakt vart dom sätter chippet brukar skilja sig lite beroende på vem som sätter chippet och om illern står upp eller som i ditt fall- är sövd. Då får illern en annan kropp som inte håller emot när man sticker vilket kan göra att man sticker längre ned. Ser det ut som en vanlig hård skorpa skulle jag såga att det är efter nålen. Ser området runt om skorpan ut som en leverfläck kan det röra sig om en hudförändring. Är det kvalster så borde det röra sig om mjällkvalster som jag tror kan drabba iller. Har själv haft det på kanin. Kan du inte ta en bild på kvalstren och skorpan?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Si
Hur länge har hon varit mjällig? Det ser nästan lite mycket ut för att bara vara pälsbyte. Min erfarenhet säger att det är mindre mjäll då. Dessa ser ganska stora och tjocka ut.. Såret ser helt ut som efter kanylen.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Okej, tack. Jag märkte faktiskt av mjället idag
Då skulle jag avvakta ett par dagar för att se om det blir värre eller försvinner. Kan ju ha med fällning att göra ändå. Lycka till!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Nailia fick sådär sist jag chippade henne men det försvann av sej självt när hormonerna lugnat sej 🙂Håller tummarna för att det är något sånt!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Tack så mycket
Juste tänkte också passa på att fråga om det är någon som har tips på något bra schampoo för illrar?
#16 jag rekommenderar att inte använda schampo alls faktiskt. Vill man bada räcker det med vanligt vatten annars funkar det bra utan badning över huvud taget. Vet inte sist jag badade mina.. Om jag någonsin gjort det..? Och dom är 3 och 4 år gamla nu.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Okej, jag badar mina typ 1-2 gånger per år typ. Tack för tipset