4 månader och längre därtill.
Tänkte skriva lite hur allt gått med min lilla tjej som var buriller från början.
Hämta lilla Aurora nere ifrån Malmö för ca 4 månader sen. Kom ner till förra ägaren och han drog på sig handskar och tog ut henne. Hon bet honom i handsken och såg inte alls ut att trivas med att han tog i henne.
Men det var något som ändå fick mig att ta detta lilla monstret rent ut sagt.
Hon försökte bita genom burgallret innan hon efter en timme somnade i transportburen.
Väl hemma var det första hon gjort att bita min pappa i fingret riktigt djupt.
Så jag satt med henne i mitt rum och hon utforskade och brydde sig inte alls om att jag sökte kontakt med henne utom att om hon kom lite för nära och fick sig ett kyvnyp.
Dock fick jag uppfattningen att Rora inte alls va dum på något sätt. Hon visste bara inte bättre och var rädd för att man skulle närma sig henne.
Andra dagen gick bättre, Hon va mycket snällare och kom och hälsade ibland men man fick vara snabb för smack på fick man henne i fingret eller i handen.
Flyttade henne till mitt ex för att hon skulle slippa vara ensam så länge då jag bodde på internat 3 dagar i veckan typ.
Rora avskydde denna personen rent ut sagt. Och kanske inte så konstigt då han va rädd för henne och så fort hon kom nära så undvek han henne.
Mina händer såg ut som nåldynor då Rora visade rätt tydligt att handskarna ska man inte ha genom att gömma dom (Inte hittat dom än…)
Kommer ihåg värsta betten jag fick. Skulle åka till vet och vaccinera henne och hon tog sig ur selen. Detta var såpass länge jag haft henne så jag körde med inga handskar och hade inte transportburen då hon hellre ligger i min jacka.
Hon slank ur selen och jag va lite för snabb att ta tag i henne och hon bet fortfarande hårt när hon bet. 4 riktigt illa bett fick jag och det blödde så sjukt mycket och jag skulle till bussen. Folk kommer ju självklart fram och frågar om henne. Och med blod över hela händerna och på hennes filt jag hade med mig och på byxorna så frågar någon ''bits hon inte?''.
Jag som va lite tagen och började känna att det kändes i handen visade bara dom blodiga händerna till att börja med. Sen förklarade jag att det var enbart att hon blev rädd och inte va riktigt uppfostrad än och fått en dålig start på livet.
Nu efter 4 månader så biter hon ingenting. Hon nafsar och sånt men hon skulle aldrig bita så hårt att hon gör hål på huden.
Jag har henne i ansiktet och i sängen. Hon åker med mig lite överallt och älskar att springa och hälsa på folk i slottskogen i Göteborg.
Bilderna är från första veckan hemma hos mig. Utom den på henne bakom gallret som är från förra ägaren.
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.
Hon är jätte fin, med kärlek kommer man långt :) Du har gjort ett bra jobb!

Kommer ihåg när jag såg blocket-annonsen. Man ville ju bara åk och hämta direkt!
Så himla skönt att hon hamnade hos någon som hade förståelse för henne och lät henne lära sig i sin takt.
Hon är så underbart fin och ni är jättesöta tillsammans.
Va så jag kände, Hade tänkt ta av en riktig uppfödare men så såg jag annonsen och hämtade henne 3 dagar efter jag pratat med han som hade henne. :)
Hon är min lilla gris och är så kul att folk tycker hon är fin och att man gjort ett bra jobb då hon va min första iller och va väl inte bästa första illern egentligen. 

Många (vill egentligen skriva: de flesta) hade nog gett upp efter några dagar och satt ut henne på blocket-igen. Det är ju tyvärr så med bitiga illrar. De får inte alltid den chans de behöver. Och så mycket väl förtjänar.
Ja, Dom flesta som jag presenterat Rora för har tagit avstånd till henne då hon nafsat och det är tråkigt då hon med lite tid är världens mysigaste när det passar henne.
Och nu är hon världens ängel, Rengöra öron, klippa klor och duscha går super lätt om man är snabb, 4 tassar klippta på 5 min och utan mutor.

#7 Nämen oj!? Tack Gumman!
Du har varit så grymt duktig som tagit in så mycket ny info, lärt känna Aurora på djupet, hanterat plugget och det nya livet som illerägare på så kort tid.
Ni är awesome tillsammans, du och Rora!
Tweedlee tweedlee Tweedlee dum, I´m as Sweet as Bubble Gum.
Mercy mercy Puddin' pie, I've got Something that Money can't buy..!
Fin tjej du har, o du verkar gjort ett toppen jobb med henne! :)
#11 man bara smälter!! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Underbart att läsa jag blir så glad av sånt här ❤️

Ett sånt härligt nystart för henne :)
Du har verkligen gjort det bra, en eloge till dig ❤️

Hon är ju så jäkla söt!!❤️
Verkar som dom flesta verkar blanda ihop vilka illrar som hör ihop med vem nu inför mällaren så tänkte att jag puffar upp denna för tror dom flesta kommer ihåg Auroras blocket bild!
Vi kommer till mällaren så man kan säga hej!
Ska bli super spännande då dom flesta som hållit i henne har gett reaktionen ''J***vlar va hon är musklad''.
Kanske inte så konstigt då hon är 100% jaktiller. Men jag själv då tycker ju hon är så fruktansvärt vacker att kolla på. Fin profil och ett väldigt nyfiken uppsyn.
Har ju även med min Alfred och Hillbiörns Rhodesian :)
Lilla Alfred som nu blivit ''omdöpt'' till frankenstein då han ser ut lite som ett hopkok av massa blandad.
En tomte med röda ögon, ena sidan svarta morrhår och andra sidan vita.
För långa bakben jämfört med frambenen men dom är ändå för korta, för lång svans, sjukt bred mellan ögonen, inte vuxit i sitt skin än. Men oj va charmig han är! xD
Sen en av Nettans valpar från senaste kullen.
En albino kille som är helt super på alla sätt och tar allt med ro.
Kan sällan sluta skutta runt och busa men älskar att mysa!
:D

#17 hehe tur du kommer redan på fredag så man kanske hinne tjattra lite ;)
#17 jag skulle bli förvånad om jag träffade på en iller med för lång svans. Låter snarare som att han skulle ha rätt längd på svansen då många välavlade linjer kommer med för kort svans! Jag tror genomsnittsillern faktiskt har för kort svans. Ska jag se till mina egna illrar så har jag en "normalsvansad", 2 kortsvans och en långsvans vilket jag skulle säga är den mest normala svanslängden om man ska se till illerns naturliga exteriör :) Den med allra längst svans är den med mest viltblod! Men återstår ju att se vad domarna tycker :D Olika illrar har också otroligt olika muskelmassa och anlag för att bygga muskler. Det har egentligen inget med att göra huruvida illern har ett jobb som jaktiller eller ej :) Däremot kan ju den som avlat för jaktegenskaper skippat de lönnfeta släpa-magen-i-backen illrarna och därför är hon musklad. Min första iller var en riktig klening och trots att jag promenerade långa sträckor med honom, ofta, byggde han aldrig några muskler utan såg ut som en förtvinad räka ;) Vet dock dom som avlar på muskelpaket och som får valpar som blir stora och tunga utan att vara feta! Visst är det spännande!!? :D
Sajtvärd på Iller.ifokus
Va lite det jag menade Jossan :) Man avlar ju knappast på dom lite större och klumpigare individerna när man ska ha fram en jaktiller! Du kommer förstå vad jag menar om du håller i henne! :D Helt sjukt egentligen då hon inte ens behöver "bygga" muskler utan dom bara är där! #18. Ja! Kommer nog vara lite lost då man inte är en av dom som känner typ alla och träffat så många. Vet ju egentligen bara vilka Nettan och Yeskha är x) Slänger upp en bild till på Rora. Hon som var helt omöjlig enligt dom flesta djur vana folk ;)

#20 jo men det kommer inte vara så himla många på plats när du kommer, så oss hinner du tjata öronen av bra och det gillar vi =)
#20 ja en del illrar behöver inte röra en fena och ändå vara värsta atleterna!… Lite som oss människor ;) man skulle kunna säga att min sambo är sådan och att jag är en såndär med kort svans :P Kom fram och säg hej- har zebrainredning till mina hagar! Annars kommer jag missa dig :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Glömde kommentera det om lång svans! Alfred slutade växa som valp pga dålig mat "eldorado blötmat…." Så svansen är väl som vanligt men andra delar är för korta och växer lite i otakt! Nu har han dock börjat växa igen så nu äter han mig nästan ur huset xD Tjatar gör jag knappast xD Är rätt blyg när jag inte känner folk. Pratar inte någon med mig så säger jag sällan mkt. Har lite att göra med gammal folkskräck men det ska säkert gå bra! När det väl släpper så är jag över social! Kommer troligen sitta rätt mycket inne hos dom små då mycket folk ibland blir för mycket! Kommer ha havs tema med musslor på gallret. :))