Öronskabb igen!!!
Mina killar har öronskabb igen. Eller blev de aldrig av med det?
Populär fråga, dumt att skapa ny tråd om det?
Nej, jag tänkte höra om Ni också märkt av detta. Om det kan vara så att Stronghold inte funkar på öronskabb. Antingen inte längre pga resistens eller pga något annat.
Jag behandlade mina 3 gånger på raken i höstas.
Duttade i nacken var 3:e vecka. Samtidigt rengjorde jag öronen regelbundet väldigt duktigt. Jag kör med tops och ofarlig/naturlig salva/olja 2-3 ggr i veckan. Först har jag i salva/olja som får smälta och låta guck komma ut. Nästa dag torkar jag bort gucket och har i mer salva/olja. Och så håller jag på… Tills det inte kommer ut mer guck…
Jag tror, om dina illrar inte varit i kontakt med andra djur, att skabben faktiskt aldrig försvunnit. Detta har jag själv upplevt och skabben återkom i över ett års tid vad vi än gjorde. Men sen ringde jag till Marianne på Mälarens och fick rådet att ge 3 behandlingar på rad med Stronghold med en veckas mellanrum. Detta gav då äntligen resultat och skabben är borta! Jag petade illrarnas öron med olja varje dag i 1,5-2 veckor och sen trappade jag ner. Efter ca 1 vecka hittade jag inga fler levande skabb och efter 2 veckor hittade jag inga fler lik heller. Tvättade deras sovgrejer också med några dagars mellanrum. .
Hur mycket medel ger du? Skabb är ena hemska djur som ingen vill ha men som aldrig lämnar en i fred >_
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det är helt j*vla hopplöst att bli av med skabb ibland. Marianne sa att det nya med illrar är att deras snabba ämnesomsättning gör att man kan behöva behandla oftare (eller ngt sånt, var ett tag sedan). Kanske 3-4 ggr med 1 veckas mellanrum bara.
#1 Inga andra djur, fast vi har ju gått ut regelbundet. Det gör vi ju tyvärr. Nästan varje dag. Jag funderar på om jag ska hänga upp en lapp på lokala anslagstavlan och berätta att det kan finnas öronskabb i området. Om inte så har ju mina pälsar kanske spridit det… suck***
#2 En rosa tub Stronghold.
#3 Jo, jag läste det. Jag får kontakta henne och höra om det. Jag vill ju veta mer innan jag behandlar så ofta.
Har Ni testat annat än Stronghold?
Minns att jag körde Advocate för hundra år sedan på min förra päls, även hunden fick en kur. Då hjälpte det.
Sedan den här grejen som jag hörde om Tenutex… att hälla sådan i örat… Jag vet, det låter helt galet, men jag tänkte i a f faktiskt fråga min veterinär om det.
Jag behandlade ju bara en gång med stronghold när jag fick skabb på mina illrar och då försvann det inte utan jag fick använda en omgång advocate också och det tog då. Att sätta upp en lapp känns nästan överkurs. Skabb kan finnas överallt var som helst och oavsett om du sätter upp en lapp så kommer ju inte folk undvika att gå där. Risken att få skabb utomhus är egentligen relativt liten. Mycket större risk att de får av andra djur. Jag gick ute mycket mina 3 första illrar. Skog, stad, typiska hundpromenads vägar osv. Åkte inte på illerträffar med illrarna och de träffade sällan andra djur. Tror jag var helt skabbfri i 7 eller 8 år. Men har man väl fått det verkar det lättare återkomma och svårare att bli av med.. Hade skabb på killarna för ett par år sedan och när tjejern kom fick jag det igen (vem som smittade vem vet jag inte för hade misstänkt skabb på mina men det var fullt i tjejernas öron när vi åkte till veterinären efter dom kommit).. Efter det har jag fått behandla mot svamp på Vicente och köra ett milt öronrens 1 ggr i veckan under några veckors tid och det är först nu som det känns som att hans öron fått en ny balans och inte irriterar längre, 1 år efter skabben.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Skulle ju skriva också och fråga om du är säker på att det är skabb och inte svamp?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#5 Såå… skriver du här att Advocate kanske är ett bättre val?
#6 Jag har lupp o glo med… **bläh, vänjer mig aldrig vid att glo på de dära djuren** och sedan har ju mina pojkar TYPISKA öronskabb-beteenden… sova och sedan hysteriskt springa upp och klia sig i örat…
HM har nog lite svamp eller infektion eller sår pga att han kliat mkt… jag rengör hans ena öra med en fin natursalva jag fått av en hundtjej (tror det är bland annat kamomill)
#7 på mina verkade advocate bra, men det kan ju även bero på omständigheterna.. Inte kul när man ser dom små skitdjuren!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Förlåt för trådkapningen Grodan xP
Men om man är osäker på om pälsarna har öronskabb, men misstänker det, finns det något man kan köpa receptfritt eller måste man till vet för att få det utskrivet? :/
//Belinda aka Zandrama
#9 det finns många varianter att behandla med hemma men det är liksom inget att lita på eller laborera med hemma. Det du kan göra är att skaffa dig ett mikroskop så du själv kan se om det är skabb, eller gå till veterinären, få det bekräftat och få medel utskrivet som är anpassat för att ta bort skabben.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#9 Helt ok. 💋
Denna är super att ha hemma http://www.clasohlson.com/se/Portabelt-mikroskop/Pr347934000
Jag funderade ju på Tenutex. Tenutex är ett receptfritt medel mot skabb och löss. Nu minns jag inte i exakt vilken tråd, men det var i en tråd på mus-ifokus, som en tjej berättade att på stallkatterna så tar de Tenutex och sprutar in i örat på dem för att bli av med öronskabb.
#7 vi testade även Advocate några omgångar men även det utan resultat. Det är nog möjligt att det fungerar bättre förr vissa, kan tänka mig att det beror på hur "ingrodd" skabben redan är.

#11 Nu vet jag inte vad just det innehåller men illrars öron är väldigt tunna och känsliga så man ska vara väldigt försiktig med att ha något direkt i, handlar väl främst om ev alkohol i. :)
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Angående att ha skabb, känns som att mina alltid har det.. Tror det räcker med att jag hör ordet skabb så får mina det. Däremot har jag inget vettigt att säga om skabb.
Känns som att man behöver göra som "förr", behandla och sanera.
Vet att man med Stronghold har sagt att det är så attans bra att man bara behöver dutta i nacken sen är allt klart men det verkar uppenbarligen inte alls så effektivt.
Hörde hos veterinären förra veckan att man med Stronghold ska vara väldigt nog med att allt ska komma direkt mot huden och se till att det håller sej där tills det torkat, nu gissar jag att de flesta kanske gör så men eftersom hon upplyste annan kund om det så antar jag att det inte alltid är fallet.
Har någon en tanke kring att faktiskt använda större mängd?

#14 Oxå haft jätteproblem. I somras brände jag alla illrarnas gamla saker, utom lite puffar, slängde ut illrarna i nya utegården och köpte allt nytt. Sen advocate 3 ggr på det. Fick bukt på det till slut,
Är jag helt ute och cyklar nu, men finns det inte något som heter Ivomec man brukar använda med? Fast nackdelen med det är väl att man måste åka in med alla och få sprutor i tre omgångar. Har för mig att jag fick det till mina första råttor, innan jag fick koll på att jag skulle be om Stronghold.
#16 Ivomec finns, men det används inte så mkt längre pga att det är mkt farligt att överdosera.
Jag har Ivomec hemma faktiskt, men vågar tyvärr inte använda det till några av djuren längre.
Dränka öronskabb med olja funkar INTE. Idag petade jag upp en mörk kocka från örongången ganska långt ner i Abbes ena öra. Kockan delade jag på en bit toapapper och kollade på i luppen…
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHHH, det var fullt…
Tog foto på gucket - givetvis syns inga öronskabb där

Vill bara visa hur örongucket med öronskabb kan se ut i färgen. Det här är ändå från ett illeröra som rengörs 1-2 ggr i veckan!!!

#17 Ju mer du rengör ju mer produceras i örat. sedan har vissa mer produktion än andra. ena av mina kan man lassa ur med spade dagligen medans sonen får man nästan köra en piprensare genom hela skallen för att KANSKE få ut ytterst lite ;)
#18 ja, på vissa illrar är det tydligen så… HMs öron är rätt ok nu, Abbes är katastrof och det är han som har öronskabb vad jag kan se
Jag har också en riktigt vaxproducerande iller här hemma som alltid har massa skit i öronen medan en annan är i stort sett ren.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Fast det här är ju inte öronvax det är faktiskt öronskabb - se det är irritation över det, skabb-bajs osv (är inte säker på allt vad tusan det är )
#21 det är ju öronvax med skabb i och då ofta ägg och bajs också. Ju mer man gräver ju mer produceras. Grävde precis ur Vicentes öron och det såg precis ut sådär så det är svårt att se skillnad bara på skräpet i öronen. Man måste som du har skrivit, kolla med lupp.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Eh, nu får ni det att låta som om jag gräver i mina illrars öron hela tiden eller för mkt. Nej, det anser jag inte. Jag har i olja som tar ut skräp och sedan torkar jag bort det.
Men nu när det visat sig att ägg finns långt långt ner i hörselgången och öronskabb hela tiden kläcks och lägger nya och de inte dränks i tillräckligt stor utsträckning så har jag tyvärr insett att det inte funkar med just Abbes öron i a f. Herr Melins är ok. Abbe har besvär, kliar osv.
Ska ringa veterinären imorgon
#23 jag skrev just att även jag har samma problem med en av mina illrar.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#24 Ja, det här med illeröron är lite svårt. Benzillers öron funkade med olja, så jag antog att det skulle funka även med dessa grabbs.

Skabbens ägg ligger faktiskt innanför skinnet i örat. och där ligger dom tills dom kläcks i sitt fjärde stadium. så ja det är därför dom är så attans svåra att få bort =(
Tenutex har jag använt på både katterna o hunden när det varit svårt att få bukt med skabb, tycker dock det känns sådär att köpa det eftersom det även är t flatlöss ;)

#27 denna kräm skall ju smetas på där skabben finns och skulle aldrig stoppa detta starka medel i örat på en iller då dom har otroligt känsliga öron
Tenutex innehåller alkohol vilket man ska akta illrars känsliga öron för. Det står även: "Kan ge sveda på sönderriven hud. Överkänslighetsreaktioner t ex hudrodnad, hudutslag, sveda, håravfall. Missfärgning av blont hår har rapporterats, antagligen orsakad av reaktion med kopparsalter i vattnet eller rester av hårvårdsmedel. Allergiska hudrektioner mot organiska svavelföreningar." Plus att det kan ge resistens så man ska nog använda Tenutex med extrem försiktighet.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#26 mmm ägg är ägg, de kommer man inte åt vart de än ligger, man måste dränka de som lever i olja…
#28 👍
#29 Aha, jag läste innehållsförteckningen men såg inte alkohol… missade det… nå alkohol kan jag inte stoppa i någons öron
#30 100 ml kutan emulsion innehåller: Verksamma ämnen: Disulfiram 2 g, bensylbensoat 22,5 g. Övrigt: Kakaofett, stearinsyra, trolamin, cetostearylalkohol, eucalyptusolja, vatten. 3e sista ingrediens är ju en alkohol. Jag tror nog inte riktigt på att dränka i olja då det mest blir en utdragen process med ganska liten chans att faktiskt bli av med allt.. Honorna lägger dessutom oftast 1-5 ägg per dag och om det tar lång tid att dränka de levande skabbdjuren kan man alltså ha lång tid kvar efteråt då ägg fortfarande ligger och kan kläckas. Dvs, det känns som att man måste hålla på under en väldigt lång tid för att med säkerhet även ha död på nykläckta larver och då finns nog stor risk att man råkar ut för en ganska rejäl obalans i örat och med risk för att ägg ändå har överlevt och kläcks efter hand och då är man tillbaka igen på ruta ett..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Håller med jossan. ingen ide att försöka dränka dom utan bättre att direkt få medel från vetten och behandla riktigt. Mycket olja kan ju även ge svamp
Kapar tråden lite jag med. Inte riktigt om skabb, men man behöver ju rengöra när man har skabb. Men om rengörning av djuröron. Aldrig testat själv. Men som barn hörde jag flera som blandade 1tsk bakpulver i 1kopp varmt vatten. Hade detta som rengörningsmedel i djuröron, sedan torka med tops.
Nått man kan köra på när man bara ska rengöra?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#33 jag blöter topsen men lite ljummet vatten bara om det behövs
Då väljer jag nog helst en liten droppe paraffinolja för rengöring av djuröron. Fukt är ju inte heller bra.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Nej jag doppar en tops med vatten första omgången sedan kör jag torra tops för att få bort fukten

Upplever smutsen i öronen som väldigt fet redan, använder själv inga medel utan bara tops men om jag vore tvungen skulle jag köra med någon olja :)
Nu har jag fixat Stronghold. Ska bara skrolla upp eller leta på sajten eller rent av ringa MT och höra om exakt hur länge mellan behandlingarna samt hur många behandlingar.
Några tips? Allt ska tvättas, men jag vet inte om jag kan göra helt sterilt faktiskt. Kan det finnas gnetter på annat än sovplatser.
Roslagstull bloggade 2009 om öronskabb och säger där att hundar kan smittas av öronskabb… http://www.djurklinikenroslagstull.se/artiklar-om-hund-och-katt/oronskabb
#38 Jag fick direktioner från MT att ge Stronghold i tre omgångar med en veckas mellanrum. Under tiden du behandlar så kan du fortsätta göra rent öronen med tex en parrafinolja. Tvätta sovsaker med ett par dagars mellanrum. Hoppas dom försvinner nu, lycka till!

#38 alla djur i hushållet bör behandlas. så har du hund och katt skall dom oxå behandlas annars får dina illrar det snart igen =)
#40 innefattar det ALLA djur i hushållet. Alltså andra djur utöver katt, hund?
Tänker på möss, råttor, fågel.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#41 tror det gäller rovdjur, vissa gnagare, men inte råttor, möss och fågel.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#39 Jag har mailat henne. Hon har inte hunnit svara än.
#40 Japp. Skall behandla även möss och råttor.
Hoppas jag slipper behandla kompisens hundar…
#41 Beror på hur nojjig du är. Jag har haft löss och även skabbkvalster på några möss (inte alla) och behandlat dem med Stronghold en gång. Nu tänkte jag behandla en gång till samt även ta råttorna. Jag har inte sett något alls på råttorna, men tycker det är dags med typ avmaskning… (och om en liten muslus eller skabbkvalster hittat till en råtta så finns risk för att det sprids och det vill jag inte)

#43 har din kompis haft hunden med dina illrar och i ditt hushål under tiden med skabb bör den kollas och behandlas om det finns skabb i dennes öron
#44 Nej, hundarna har inte varit här. Jag har försökt att ha rena kläder på mig när jag besökt henne, men ja… jag trodde ju att jag var av med det…