HJÄLP!!
Som andra kanske märkt går det inte att få tag på Carnia pga tillverkningsstopp. Detta fick jag reda på när jag skulle beställa nytt foder åt grabbarna för snart två veckor. Fodersnabben hade av misstag lagt upp Carna i webbshopen men erbjöd Zewe Peak istället som jag fick hit. Blev en väldigt kort övergångsperiod enligt mig, det var ju inte planerat ett foderbyte, men djuren måste få mat liksom…
Detta vägrade Ossian att äta och detta var för snart två veckor sedan (typ 10 dagar). Häromdagen när jag såg att han verkligen smalnat av ordentligt rotade jag i panik fram en provpåse Vitalin bara för att få i djuret något. Men inte ens det dög! Har matat honom med torkat ankkött (vilket han roffar åt sig och väser som ett vilddjur om man försöker ta ifrån honom). Fick idag äntligen hem MeadowlandMix och se på fan.. illerjäveln äter inte det heller 😭!
Jag känner mig som världens hemskaste matte och jag vet inte hur jag ska få i honom något. Han VÄGRAR äta! Min feta lilla soffpropp är på tok för smal för säsongen. Visst han är väl runt sitt sommarhull men jag måste fortfarande få honom att äta!!
Har någon något bra tips 😕??
Han har säkert hamnat i en dålig vana nu när han haft foder han inte vill äta så länge. Äter han kött? I sådana fall kan du ge det i första hand så får han i sig bra med näring på mindre mängd. Annars kan du blötlägga torrfoder i vatten och vetegroddsolja eller laktosfri grädde och värma så det blir lite ljummet när det svällt upp och mjuknat. Detta kan du ge i spruta om han inte äter självmant bara för att få igång hans aptit.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#1 Jag brukar få i honom kycklinghjärtan men har inget hemma då jag nyligen flyttat :/ Aptit har han, åtminstone för det torkade köttet, men inte för torrfodret.. Får prova den där hopkoksgrejen med laktosfri grädde.
Nedrans, kräsna iller 😕…
Tack för tipsen!
Carnia kommer vecka 10 till Animail enligt deras hemsida så håll ut.
Äter han köttfärs? Jag kross iller foder blanda med köttfärs o ägg. Ser ut som en stör köttbulle när det är färdigt. Spela ingen roll vilket foder jag använde köttfärsen å ägget gjorde att min bamse åt allt.
Lyckades tvinga i honom en sörja med vatten, mm, vetegroddsolja och lite laktosfri grädde igår. Inga mängder men alltid något! Ska testa det med köttfärsen #4!