Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 456 ggr
Hannuis
0

hjälp!

Hej. Behöver lite hjälp med min lilla tjej som kanske gjort sig illa..

Jag har som en planka mellan mitt sovrum och vardagsrum för att ibland bara kunna ha henne i ena rummet. I början stod plankan på en liten upphöjnad (en cm kanske, om ens det) och om man puttade till den så hoppade den ner på golvet. Inte så att det ramlade utan bara åkte ner en bit.

För ungefär 2 veckor sen så höll Trulsa (illern) på att försöka ta sig ut från sovrummet till vardagsrummet och träplankan hoppade ner ifrån den lilla upphöjnaden. Jag hörde ett litet bom och Trulsa började pipa jättemycket så gick dit för att kolla vad som hade hänt. Tar upp henne i famnen och hon fortsätter pipa/prata/låta jättemycket, skakar och ligger bara i min famn utan att försöka ta sig därifrån. Hennes ena tass kändes dessutom som att den var ur led nästan, den låg helt intill kroppen. Efter en halvtimme av att bara ligga där så började hon gå igen och har betett sig helt normalt efter det.

Igår så hoppade hon ner från min säng, låg helt stilla och platt på golvet och började låta igen. Tog upp henne i famnen och då låg hon bara där igen och strykte sig lite mot min arm. Kände sen hur det började rinna någon vätska ifrån ansiktet på henne, vet ej om det var snor eller saliv (kan illrar gråta?). Efter ett tag somnade hon i min famn och efter en timme så vaknade hon och började bete sig helt normalt igen.

Kan hon ha gjort illa sig, brytit något eller fått nån spricka eller någonting? Eller på vilka sätt kan dom göra sig illa? Eller kan det bara vara att hon blev rädd första gången och att det bara gjorde lite ont den andra händelsen?

Jätte tacksam för svar :)

VeronicaKahlbäck
0

Jag skulle åka och röntga, att illrar skriker är verkligen inte det vanligaste - framförallt inte utan orsak.
Ont verkar hon ju ha, springer hon och stödjer på det benet som vanligt? 
När det handlar om skelettskador så vill man gärna fixa dom så fort som möjligt eftersom risken är att det växer ihop fel annars.

Har själv fått ta bort en iller då den hos en tidigare ägare fått en skada som inte åtgärdades.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

VeronicaKahlbäck
0

Det kanske är så enkelt som att inget hamnat fel men att skadan gör att hon måste ta det lugnt för att den ska kunna läka.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Hannuis
0

Hon skrek väl inte riktigt, utan mer pep och det brukar hon göra ibland när hon vill ha uppmärksamhet, busar eller inte gillar något.

Hon springer och stödjer på benet precis som vanligt, hoppar upp och ner ur sängen som vanligt också men just igår så verkade hon få ont. :/

Aha okej uscha!

illernettan
0

Det kan ju vara något som hoppar ur led. Jag skulle uppsöka veterinär för säkerhets skull.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.