Iller kompis.
Hej, jag har en illertjej som nu ska få en kompis, hon är ett i maj och han är en kastrerad hane på 3 år. Hur ska jag göra för att på bästa sätt presentera dem för varandra? Vill ju inte att det går dåligt pga att jag gör nåt galet utan isf för att de helt enkelt inte passar ihop! Tips?!
Nu brukar det vara som lättast att introducera innan dom är äldre än 1 år så det är ju iaf positivt :) Har ni någon yta där er illertjej aldrig får vara? I sådana fall kan dom introduceras där eftersom ytan då är neutral och ingens revir, annars funkar det bra i sele ute också. Ibland funkar det galant från början ibland tar det längre tid. Slåss dom så att någon blir skadad/ börjar blöda så såra på dom annars så brukar det vara ganska bra låta dom sluta självmant. Självklart måste man ju ta lite hänsyn till storlek också. Väger han 2 kg mer än henne krävs ju förstås större försiktighet om det är han som bråkar med henne än om det blir tvärt om. Lycka till! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
De snackar med varandra genom ett galler har varit ute å tassat runt ihop, han har sagt till henne men ej bitit så någon av dem skrikit dock blev vår lilla tuffing helt plötsligt väldigt försiktig å gömmer sig under soffan dit han inte kommer in. Hon är ju inte fegare än att hon tassar efter honom. Däremot har vi konstaterat att han luktar illa, inte illa illa, utan sjukt illa även för att vara iller. Nästan lite infekterat :( han har dessutom inget underhudsfett alls och är jättebenig, trots att de brukar gå upp i vikt å nästan bli småfeta över vintern. Alla papper etc är iordning med vaccinationer mm, men funderar på att be förra ägaren att åka in å besiktiga honom innan vi bestämmer oss. Verkar som urinvägsinfektion alternativt analsäcksinflammation. Personligen tror jag att de ej har honom försäkrad och att det va bekvämt att placera om ist för dyr veterinär räkning :/
Illrars lukt kan vara ett mysterium… Men det kan ju precis som du säger bero på något som inte står rätt till så en undersökning skadar ju absolut inte. Hade själv en iller som luktade fruktansvärt i flera år. Tror jag konsulterade varenda veterinär jag besökte av andra anledningar efter att ha försökt utreda hans lukt vid flera tillfällen. Fick aldrig ett rakt svar på gåtan men många lösa teorier. Bakterieodlingar från förhud visade inget onormalt.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tycker annars det är stor skillnad på att lukta mysk eller iller, och att lukta infekterat. Precis som man känner skillnaden mellan diarré och diarré pga maginfluensa tex, båda lukta ju illa men ändå vet manju att nu är det maginfluensa :/ ursäkta beskrivningen ;) Ska se om vi kan få en tid nästa vecka hos veterinären, han äter dricker sover kuttrar så, om han inte blir akut dålig få det vänta t nästa vecka iaf :/
Min pojk luktade infekterat- vedervärdigt!! Men var inte sjuk och visade inga tecken på infektion.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Nu börjar den värsta lukten faktiskt lägga sig, han börjar ta sig i hullet med och blir mer aktiv. Dessutom så är det nu hon som är elak mot honom, de får endast vara ihop när vi har tid att vara med. 2 gånger har de brottats så jag tycker det ser rent otäckt ut men de ger sig utan att man lägger sig i. Sen undrar jag hur jag ska göra med vår lilla tjej, hon är snäll mot mig å min pojkvän visst hon kan leka lite hårt men slutar när vi säger till. Hon är inte den kelna typen utan är fullt ös hela tiden. Hon har nu fått för sig att idiot attackera min yngsta dotter. Dottern har aldrig gjort henne nåt jagat eller retat henne. Men sitter hon i soffan å illern får syn på henne så rusar hon fram å idiot biter henne. Hårt blodet rinner?! Varför? Hade inte sagt nåt om det varit pojken som faktiskt retats lite med henne men Lill tösen har bara varit snäll mot henne. Hur får jag bukt med det?
#6 illrar har en förmåga att faktiskt sätta sig upp mot de som inte känner sig bekväma med illern. Har alltid haft någon som bitit min pappa tex. Han har aldrig gjort någon av illrarna något men de känner liksom att han är rädd/avvaktande och tar då tillfället i akt. Jag säger att du får hålla isär din dotter och dina illrar. Deras relation kommer knappast bli bättre för att hon nu är rädd och vet hur illern kan bita henne. Jag har aldrig mina illrar lösa med min tjej på 1,5 år pga att absolut inget får hända! Ibland tar jag ut en av illrarna så att hon får greja lite med honom över absolut uppsikt, men det är skor på som gäller (en fotbitare) och minsta tecken på ledsnad iller säras dom på. Alla i familjen måste få känna sig trygga.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#6 illrar har en förmåga att faktiskt sätta sig upp mot de som inte känner sig bekväma med illern. Har alltid haft någon som bitit min pappa tex. Han har aldrig gjort någon av illrarna något men de känner liksom att han är rädd/avvaktande och tar då tillfället i akt. Jag säger att du får hålla isär din dotter och dina illrar. Deras relation kommer knappast bli bättre för att hon nu är rädd och vet hur illern kan bita henne. Jag har aldrig mina illrar lösa med min tjej på 1,5 år pga att absolut inget får hända! Ibland tar jag ut en av illrarna så att hon får greja lite med honom över absolut uppsikt, men det är skor på som gäller (en fotbitare) och minsta tecken på ledsnad iller säras dom på. Alla i familjen måste få känna sig trygga.
Sajtvärd på Iller.ifokus