Utomhus-hus
Hur gör ni för att det inte ska bli fukt/mögel i hus som illrarna sover i utomhus? Vårt hus började nämligen mögla nu i vinter.. Slarvigt att inte måla invändigt men det blir så sjukt mycket kondens där illrarna sover. Nu är det riktiga huset på tork i garaget, vi ska byta taket (som var mest angripet) och slipa där det behövs, och sedan måla allt!! Just nu har dom ett gammalt skåp med 2 våningar som de bor i ute. Även där kan jag behöva torka av väggarna pga all kondens. Så, hur gör ni? Sätter in värmepump? ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Nu har vi inte haft vårat utehus så särskilt länge, köpte det i höstas, men än så länge har jag inte märkt av några problem med fukt. Vi köpte ett isolerat hundhus med element och ventilation i, allt var även målat både på in och utsida. Elementet har vi dock inte testat än. Du kanske behöver sätta in någon slags ventil för att vädra ut fukten? Det kanske räcker med nått litet extra hål för att få till ett litet drag?
Har haft mitt illerhus i flera år utan problem med mögel. Det är målat på utsidan men inte på insidan. Golvet är isolerat men inte väggarna. Inte heller taket har någon isolering.
Däremot upplever jag huset som svårstädat. Det är svårt att nå ner i alla hörn. Men det får vara så :-)) Illrarna mår bra och det är det viktigaste.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Lilla delen av huset är isolerat, golv och väggar men taket är inte isolerat och där snöade det tom in när det snöade på tvären i vintras så det är inte helt tätt. Ska dock göra fler ventilationshål..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag har helisolerat hus och det ända som ej är isoluret är mellanväggarna som utgör 2 små sovdelar och en hall. Målade det på insidan men innan har det varit omålat för hund utan problem. har även ett ventelations hål i hall delen där det kommer in mest kyla etc
Men jag förstår inte! Nu när jag har ett ganska gammalt skåp (inte helt tätt precis..) och jag kan torka av väggarna med en trasa då det blir droppar efter att 2 illrar sovit där! Allt är fuktigt som satan! Är mina illrar extra svettiga ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#5 kan ju vara att det blir för mycket vädrat så det blir för fuktig luft och då kondens när illrarna värmer upp det etc
Se till att husen står en bit ovanför backen så att fukten inte kryper in underifrån och ett ordentligt tak så att det inte snöar in. Måla/ lacka alltihop så står det mycket bättre emot? :)
Huset står nog ungefär en meter över marken så det är ingen fara ;) Det var en glipa i taket där det snöade in när det snöade vertikalt en dag, då satte jag en fleecefilt emellan. Så att ingen fukt kom in. Annars är det ju relativt tätt i lilla delen med ett hål för illrarna att gå in i. I stora delen, som är oisolerad har ett större hål där illrarna går ut och in från huset. Det håller som sagt på att torka och ska renoveras och målas. Taket kommer helt att bytas ut. Fukten kommer inte utifrån utan det är verkligen där illrarna sover som det blir så otroligt fuktigt. Skåpet dom sover i nu är på 2 våningar plus en liten låda längst upp. Det står på ben och ingången är från undersidan. Sedan är det hål upp till nästa våning och ett hål upp till lådan där dom aldrig är. Våningsplanet i mitten är dessutom inte lika stort som bottenplanet så det blir en glipa mellan översta och understa våningen. På den understa våningen har dom mat och vatten på den översta sovplats. Ändå är det bara där dom sover som fukten rinner på insidan, vilket det inte gör när jag haft illrarna inne utan det kommer verkligen från dom. Frågan är om klimatet här är sämre i illerhussynpunkt!? Vart bor ni alla med fungerande hus? Bor ni högre upp i landet? Jag bor ju i längst ned i Östergötland och det har varit mycket fukt här upplever jag..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Här o norrland brukar vi ju ha -25 på vintrarna men kallaste vi haft nu är -27 en dag sedan har vi fasen mest haft nollgradit och fiktig lyft, men mitt hus i rastgården har klarat sig fint.
Bor i Skaraborg med helt vanligt väder. Ena dagen regn, andra solsken osv. Vårt hus har vi nog haft sisådär 15 år eller något. Det står upphöjt med hjälp av stenplattor. Det går att lyfta hela taket och det finns bara en ingång från illerburen.
Sen har dom ett krypin som står direkt på backen i buren. Det har jag lackat med båtlack på alla håll och kanter. Tror inte det möglar därinne heller. I det kryp-inet så finns det bara fleccefiltar som ändå skulle slängas. Får väl se hur dom ser ut till sommaren.
Grrr… Varför är det bara jag som har problem!!?
Sajtvärd på Iller.ifokus

#11 Är deras myssaker funktiga eller torra? blöts dom ner mycket av illrarna är det ju en fuktkälla som alltid finns där
Dom är ju torra på insidan men fullt av fukt på utsidan.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#13 är det illerfritt där natte tid? testa då att ta in filtarna så att dom får torka upp riktigt under nätterna. Blötta/fuktiga tyger kan påverka mycket
#14 det är ju i regel illrar där dygnet runt bara att jag byter gäng. Det är stor skillnad på om dom är inne en natt och bara är där dagtid mot om dom är där dygnet runt. Kanske är det som är den största skillnaden?
Sajtvärd på Iller.ifokus

#15 ja är det illrar där dygnet runt blir det ju mer värmeomslag inne i huset som ger med kondense
Sovpåsen illrarna har under dagarna plockas alltid in på kvällen och då är den lite fuktig på utsidan. Under natten hinner den att torka upp så att det är bara att slänga ut den igen.
Tror inte jag har fuktproblem på sommaren heller då sovpåsen är ute dygnet runt.

Min spontana tanke är att pulpettak kan vara fördelaktigt med en luftspalt under taket så det stiger samt rinner ur, istället för att då gå tillbaka ner. Alternativt sadeltak med luftspalt även under taknocken, frågan är väl hur det här skulle påverka värmen..
Vilket material är det i väggar och tak?
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Veronica, inte så svåra frågor ;) jag vet faktiskt inte ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag har inte heller koll på vad allt heter men olika typer av material har iaf olika egenskaper, naturligt.
Finns olika träslag, sammansättningar, ytbehandlingar, fiber och ytstruktur osv.. Jag vet då inte vad som är vad, är alldeles för många år sen jag fick lära mej om sånt! …Men om du känner någon snickare eller vet någon pålitlig bygghandel kanske dom kan hjälpa till? :)
Färg som jag är lite bättre på tycker jag är otäckare, båtlack som någon nämnde är väldigt starkt och inget jag själv skulle lacka med där djuren sover. Det finns massa regler kring vilka färger man bör måla med i en bostad.
Tur är att senaste åren har de snällare alternativen utvecklats otroligt mycket men rekommenderar helt klart att man går till en riktig färghandel och kollar vad de rekommenderar för behandling av utrymmet. Kanske inte ens är färg som är bästa alternativet, finns ju många andra behandlingar..

Jag och villospår.. Det enda jag ville säga var att materialet ni har kanske har väldigt lätt för att bli dåligt!
#20 Båtlacken är på utsidan. På insidan är det olackat och rent trä.

#22 Aha! Ja då kan den ju inte göra någon skada :)
Du är inte ensam Jossan, det blir kondens. Jag har satt in en sån här för att göra det lite bättre.
#24 tack för att någon mer har problem så jag slipper känna mig ensam ;) Men jag är lite skeptisk till de där fuktslukarna pga kemikalierna i dem..?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#25 Det är ett fuktabsorberande salt som visserligen kan vara irriterande på huden just på grund av sin uttorkande förmåga.
Clas Ohlson hade en avlång variant av "Torrbollen" som jag gjorde en hållare till så illrarna inte kan tippa ikull eller få upp den och komma åt saltet.
Kommer jag ihåg det ska jag jag ta en bild så får du se hur jag gjort.
#26 åh, väldigt gärna!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Här är några nytagna bilder från imorse. Imie stjälpte till så klart, fast hon är ju aldrig still annat än när hon sover.
Det blåa du ser är den avlånga "Torrbollen" som ClasOhlson har haft. Vet inte om de har den modellen kvar längre.
Jag gjorde i.a.f. en liten hållare åt den så illrarna inte kan välta eller öppna den.
Bild 1
Jamen det ser ju smart ut. Den isolerade delen är ju där den verkligen skulle behöva vara och eftersom jag i stort sett alltid har illrar där ute dygnet runt så gör ju det saker och ting lite mer komplicerat.. Men vi får väl se hur jag ska lösa det till nästa år då kylan kickar in!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Du imponerar mej alltid Bogey, lösningar på allt 🙂