Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 186 ggr
Faxlin
0

Visa stamtavlor

Har en fundering på hur ni som avlar diskuterar angående stamtavlor. Har ni era stamtavlor ligger öppna på nätet?
När ni söker avelsmaterial genom annons skriver ni då direkt ut stamtavlan liksom man gör inom hundaveln eller håller ni på den tills ni pratat med eventuellt intresserade?

Om ni skriver ut det i annonsen, vart annonserar ni?
Är det på blocket, eller i forum likt detta?

Om ni har era stamtavlor ligger ute på nätet, vart har ni dem ute då? På eran hemsida eller på ndra lättåtkomliga sidor?

Detta är en intresant diskussion då jag själv tycker att det verkar otroligt konstigt att man inte visar ens stam på en gång. Varför gör man inte det? Skäms man? Är man rädd för påhopp?

Men jag är av den sikten att om jag tar ett beslut att använda ett djur i avel så tror jag på det jag gör, och jag har också anledningar till att jag avlar på de djur som jag använder. Alla dessa saker och anledningar står jag som uppfödare för. Dessutom känns det som att dessto fler ställen jag kan visa upp min stamtavla på dessto större är chansen att folk som vet saker jag inte vet hör av sig och berättar detta för mig. Sedan slipper jag faktiskt ta en massa diskussioner med folk som har släktingar till mina så behöver inte de erbjuda sina djur till avel.

Nu har jag sagt hur jag funderar och hur jag gör. Men jag är intresserad av att veta hur ni andra tänker.

Även ni som inte är uppfödare får självklart skriva. Vad tycker ni om alla de uppfödare som inte kör med öppna kort på en gång? Hur anser ni att det borde vara?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

illernettan
0

Eftersom jag inte har en hemsida så kan jag inte lägga ut mina stamtavlor. Har mina valpköpare frågat efter stamtavlan på avelsparet har jag visat den för dom. Mina avelsdjur har inte varit så efterfrågade på marknaden heller så det är inte ofta frågan har dykt upp.

Själv är jag väl lite rädd för påhopp då jag har haft riskteckningar och angora i min avel. Har någon frågat mig direkt har jag svarat men jag har svårt att svara för mig via olika forum. Därför ligger jag lite lågt. Det känns som om många drar alla över samma kam, tyvärr. Min erfarenhet är att många inte tittar på dom yttre faktorerna.

Det här med angora är ju ett kapitel för sig. Eftersom jag har och haft angora så vet jag vad jag pratar om. Jag vill inte ha diskussionen om att det är si och så. Jag är väl medveten om vilka risker som finns. Därför ligger jag lågt i den diskussionen. Känner väl lite att ingen lyssnar.

När jag har sökt hane så har jag sökt på olika illerforum, men det har visat sig vara svårt att lyckas. Estrella är ju från Gotland vilket många intressanta hanar också varit. Då har stamtavlan dykt upp efter kontakt med intressanta hanar.

Vill poängtera att detta är mina erfarenheter.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

cannaydia
0

jag har hemsida men inte haft tid elelr ork att lägga ut den och de som vill veta kan bara slå en signal elelr maila för att få veta den så ser inget större behov att visa upp stamtavlorna på nätet.

Söker jag hane så lägger jag inte ut stamtavla på min hona utan tar det pö om pö med hanes ägare om han visar sig vara intressant.

Varken rädd, skäms eller rädd för påhopp är jag för hade jag varit det hade jag nog inte orkat ta fler kullar efter min första kull för 3årsen som var mer än omdiskuterad! och det både privat och öppet i minst 6månader efter de föddes så jag fick allt veta att jag levde då ;-) dok trött på skitsnackarna som tro sig veta allt, kontakta helre mig direkt så får ni veta iställe för att snacka strunt om att ni vet vad jag har för avelsdjur för jag tror inte många hängt med i svängarna där. Hitills har jag haft tre olika honor dessa tre år jag hållit på med uppfödning varav den senaste är helt obesläktad med de första två. intressant va :-)

Så jag föredrar direkt kontakt med mig så man akn diskutera rakt emot varandra om man har frågor och funderinagr elelr synpunkter och åsikter om varför jag gör som jag gör eller varför jag tänker som jag gör.

Ang. att "skylta" med stamtavlan så ike hanarna som e besläktade är faktiskt sanolikheten nästintill noll, har aldrig fått svar av någon släkting när jag annonserat efter en hane utan att skriva in hennes stamavla, om så skulel har jag hyfsad koll på ev. nära släktningar….

Det är så jag "kör", kalla det öppna kort eller ej, döljer inget och säger som det är om någon frågar. inte svårare än så, men föredrar folk som kan komma direkt istället för att snacka runt. Då är frågan är de rädda? döljer de något eller rädd att jag ska hoppa på dem. *skrattar skämtsamt*

Faxlin
0

#2: haha, de kanske tror du bits :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

cannaydia
0

#3 hmm, de kanske jag gör…men har man blivit biten av en iller borde inte människobett vara så farligt ;-) *hehe*

[tiiia]
0

Jag föder iofs inte upp illrar själv, men personligen så tycker jag att det är positivt att kunna få titta på stamtavlan i lugn och ro. Dessutom så får man ju ett hum om vad uppfödaren menar med "stamtavla" också, somliga har två namn på sina och andra har 20 och uppåt. Jag tror att det är positivt :)

cannaydia
0

#5 fast även om man tar det över mail får man ju lugn och ro att granska stamtavlan om man är ute i tid. Vilket man bör vara som ägare till en hona som ska paras…