Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 594 ggr
holtz
0

kristaller

Hur fungerar det där med kristaller som jag vet vissa kattägare använder? Vad är poängen med dem? Och kan vi illerägare ha kristaller i lådorna, eller inte? Någon som vet?

ViktorMarina
0

Åh, vill också veta.. PUTT!

Faxlin
0

Jag har testat med kristaller men tyckte inte att det fungerade så bra. Åtminstone inte på mina okastrerade individer (haha har ju bara sådana). Men kanske någon som har kastrerade har provat och kan berätta om deras upplevelser av det.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sarae
0

jag har dem till mina illrar när vi åker bort. alltså i lådorna i tranportburen, eftersom mina odjur leker cementblandare med vanlig sand å vatten. då funkar kristallerna bra. men jag gillar inte att ha dem hemma. det e svårt att rensa lådorna. dessutom blir kristallerna so fult mjöl när de kissar på dem. alltså omöjligt att plocka bort. så mn får byta jätte ofta.

skrollan
0

kristaller?

ViktorMarina
0

Okej.. men hur funkar dom, rent teoretiskt? Ska de bli till pulver när illrarna kissar på dem? Konstigt.. hur är det då tänkt att det ska funka att rensa? Luktar det mycket från lådorna, alltså mer eller mindre än med kattsand?

Faxlin
0

Det finns så man kan köpa kristaller istället för kattsand att ha i lådorna.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

skrollan
0

aha, okej :D

sarae
0

nja, de blir inte mjöl så fort nån kissar på sdem, utan de absorberar lite kiss å blir gula. men när de inte kan sbsorbera mer så blir de till mjöl. Det luktar faktikst nästan ingenting

ViktorMarina
0

Okej.. man kanske skulle ha provat ändå! Kan ju vara värt det om det funkar.. Som det är nu, så har vi sand i heeeeela lägenheten jääääämt :P

skrollan
0

då är det värt att testa om man slipper sand i hela lgenheten ;)

ViktorMarina
0

Ja, precis.. det kan ju inte mer än att gå jättedåligt, och då byter man tillbaka :P

sarae
0

mm fast va beredd på att ha kristaller i hela lägenheten …å det gör ooooont att trampa på ;)

skrollan
0

aha, kanske jag ska behålla sanden :P

Xannadu
0

Jag hade det en period men jag gillade inte att det såg gult ut i låndan det såg så smuttsigt ut så det hade jag inte länge

Ceciliaolucifer
0

Jag har kristaller i en av mina lådor och jag tycker att det ser mkt fräschare ut än med vanlig kattsand. Det är dock ganska dyrt och vill man ha en fräsch kristall toalett så får man se till att ta bort kissigakristaller ordentligt.

Det är gräv-rull-sov- vänligt Skrattande

I en annan låda har jag Evercleans Crystal ( någonting ) Deras vanliga kattsand med inslag av kristaller! Också super!

holtz
0

#15 Hmm… Det måste undersökas :)

ViktorMarina
0

Okeeeej.. ska på stan idag och kika vad de har i kristallväg!

Nån särskild ni vill tipsa om, som funkar och är bra?

Ceciliaolucifer
0

Vitakraft Magic Clear är "billig" för att vara kristaller. Den är okej om man bara vill prova hur det är att ha kristaller istället för sand. 4 kg om det ens är det kostar ca 80 kr tror jag,

Billigt och bra med andra ord!

ViktorMarina
0

Okej, tack så mycket :) Finns den på djuraffärer, eller finns den på typ ica också?

Ceciliaolucifer
0

Jag tror att den kan köpas i matvarubutiken? eller jag är inte säker. Definitivt kan den köpas i djuraffärer :)