Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 6880 ggr
alda
0

Hårlös fläck

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stitch har sedan några månader tillbaka en hårlös fläck. Den sitter mellan ljumsken och ryggraden. Han slickar ganska ofta på den.

Jag har varit i kontakt med veterinär som först tyckte jag skulle prova med hydrkortisonsalva i en vecka. När det inte blev bättre fick han för 3 veckor sedan en spruta med  Dectomax (mot rundmask, löss och skabb) och så tog dom prov för en odling på ringorm. Odlingsresultatet var negativt.

Någon som vet vad det kan vara??

Här är en bild på fläcken.

alda
0

och här är en närbild.

Robinsnel
0

oj, vad konstigt! Jag skulle nog rekommendera dig att ringa "Din veterinär" i helsingborg och be att få prata med torkel falk.

sarae
0

om jag var du så skulle jag be dem att ta ett blodprov och kolla blodsockret, samt även ta ett ultraljud för att kolla efter binjure tumörer. Tyvärr kan päls avfall vara ett tecken på något av dessa

alda
0

Vilket djursjukhus/djurklinik i Göteborgsområdet är bäst?

Vad kostar blodprov resp ultraljud?

Täcker Agrias veternärvårdsförsäkring blodprov resp ultraljud?

MissFerret
0

Blå Stjärnan tror jag är mest kunniga i Göteborg
Försäkringen täcker ultraljud och blodprov…. vet inte riktigt kostnaden för ultraljudet / blodprov ( ring gärna veterinärskliniken och fråga )

MissFerret
0

Den absolut bästa på ultraljud när det gäller iller är ju som sagts tidigare "Torkel Falk" på Din veterinär i Helsingborg.

Sara
0

Blåstjärnan i gbg går jag hos med mina illrar. Fråga efter Annika Westlund.

En undersökning där med blovprov och ultraljud kostar runt 3000:- som täcks av Agria. Be att få bli direktreglerad om du inte vill lägga ut pengarna och vänta på ersättningen, 90:- kostar det.

Sara

sarae
0

Blodprov betalade jag ca 1600 kr för tror jag…men jag fick inte ut något på försäkringen eftersom de ansåg att jag gjort det i förebyggande syfte *morrrrrr*

erikdenstore
0

Jag håller med sarae, det ser ut som att någon av binjurarna kan ha en tumör. Just håravfall på ryggen/sidan och klåda där är jättetydliga tecken!

Om ni klämmer honom på buken och känner på hans högra sida i närheten av bakbenet så ska ni kunna känna mjälten. Är det en tumör så är den oftast förstorad och hårdare än normalt. Men ta honom till veterinär, helst så fort som möjligt!

Jag betalade 800 för ultraljud, blodproven minns jag inte. Försäkringen ska gälla eftersom han har symtom på sjukdom.

Håller tummarna för att det ska gå bra för Stitch!

alda
0

Nu har vi beställt tid (15/8) för blodprov och ultraljud.

Stitch har kräkts 5-6 gånger de senaste 5-6 veckorna. Ibland 2 dagar efter varandra och ibland med 1½ veckas mellanrum. Är det något som hör ihop med insulinom eller binjuretumör?

Är det några andra tecken man ska vara uppmärksam på?

Sara
0

Illamående kan höra ihop med insulinom. Även dregling eller tuggande utan nått i munnen kan höra ihop med insulinom.

Sara

sarae
0

#10 jag vet faktikst inte om de har något samband, men ett av symptomen på insulinom är illamående, så risken finns ju tyvärr- Men hur är han annars? trött? hängig? vinglig i bakbenen, kan han ibland stanna till och titta ut i tomma intet? Har han magrat mycket? elelr fått svullen buk? visar han svaghet i bakbenen?

Sen kan det vara så att han har råkat ut för nån hudåkomma, och tillföljd slickat i sig pälsen som lämnat en kal fläck, och därefter fått hårbollar som orsakar kräkning. Hittar veterinärerna inget på ultraöljud elelr blodprov kan det vara bra att testa med en kontraströntgen.

håller tummarna att stitchen blir bra!

alda
0

Frånsett den kala fläcken och att han har kräkts så tycker jag att han är som vanligt. Hans vikt har varierat men inget onormalt;

060928   1285 gr

061101 1370 gr

061225 1260 gr

070401 1401 gr

070518 1450 gr

070629 1280 gr

070729 1262 gr

(skaffade en ny våg i våras så de senaste 4 vägningarna är nog mer exakta).

Sara
0

Trazan hade pälsproblem i ungefär ett år innan det syntes nått på binjurarna på ultraljudet. Så det kan finnas pyttiga tumörer utan att det syns på ultjaljudet.

Visar proverna inget, det inte finns någon annan anledning till kala fläcken eller pälsen inte växer ut igen i höst så rekomenderar jag er att kontrollera honom med ultraljud med några månaders mellanrum för på en månad blev Trazans ena binjure 2*2,5 cm stor av tumörer.

Sara

NoraDede
0

hoppas det löser sig och att ni hittar vad som är problemet

AlbaStiffler
0

Det kan inte vara värmeeksem då?  Är det rädare i skinnet där…? Har dock bara sett det på hundar… men det kan ju yttra sig olika. I de fallen brukar man raka bort pälsen så att eksemområdet hålls torrt. Sen brukar de få medicin mot inflammationen…

Ceciliaolucifer
0

Att han kräks kan bero på många olika saker. En hel del tumörsjukdomar kan ge svullna/förstorade organ som trycker på mag och tarmsystem som gör att han kräks?

Sen finns möjligheten att han kan ha ngt stopp någonstanns i tarmarna? Främmande föremål som delvis blockerar?!

Min Lucifer har haft problem med hårbollar vid 2 tillfällen. Senast var för några månader sen då man opererade bort en 200gram stor hårboll. Trots att den satt i tarmsystemet och blockerade så åt han och bajsade. Från och till kräktes han, mådde lite illa ibland. Avföringen var väldigt smal och liten. Hur ser hans avföring ut?

kramar

alda
0

Huden i det hårlösa området ser inte röd eller irriterad ut.

Hans avföring ser ut som den brukar.

Jag funderade på en sak; om  den kala fläcken beror på insulinom eller binjuretumör - hur kommer det sig då att han slickar på den?

illernettan
0

Vill inte skrämma dig på något sätt men när min första illerhona fick sådana fläckar så visade det sig att hon hade leukumi.

Vi trodde först att det berodde på att hon legat under kylskåpet och kommit åt elementet där och på det sättet tappat hår. Så vi var inne med henne för undersökning men vetten hittade inget. Hon var ju fortfarande pigg och glad. Ett halvår senare så blev hennes mage större och större och hon fick även problem med flytningar. Vi åkte tillbaka och då öppnade dom henne. Hittade en tumör som var lika stor som ett plommon. Så hon fick sova vidare. Tog prover på tumören och det visade sig vara leukumi. Tracy blev 2 år och 9 månader. Det här var på den tiden min vett inte kunde så mycket om illrar och inte jag heller.

Så jag tycker det är bra att du kollar upp din lille på ett så tidigt stadium. Jag vet inte hur länge man kan "stoppa upp" sjukdomen leukumi. Där vet vetten mer. Det kan ju vara bra att ha detta i bakhuvudet när du är inne med Stitch.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

AlbaStiffler
0

#19> Oj vad ung illern var när den fick leukemi… vilken jobbig upplevelse, både för dig och för illern. Vi får hoppas att det inte är lika allvarligt för aldas Stitch.

sarae
0

#19 bara en fundering. Leukemi, är inte det en cancerform som drabbar blodet i första hand? hade ingen aning om att det gav tumörer

Xannadu
0

Jag hade en iller som tappade pälsen fläckvis och fick svaret att bada honom i svamp schampo för människor som man köper på apoteket. Det hjälpte honom.

Men som tidigare har skrivit så kan det även bero på sjukdom. Min Älsta iller dog i det. Han led inte i början men tappa så gått som all päls men så fort han visa tecken på att han måde dåligt lät jag honom somna in och efter det har jag inte kunnat skaffa någon ny men är nu ute o söker igen.

Sara
0

Funnys veterinär ringde nyss om Funnys provsvar och jag passade på att fråga om insulinom kan orsaka att pälsen blir gles eller kala fläckar.

Hon svarade att det inte är insulinomet som påverkar pälsen utan det är nått annat.

Sara

illernettan
0

#21 Jag kan minnas fel men jag har för mig att vetten sa leukumi. Det är ett antal år sedan och då hade jag inte samma kontroll som jag har idag. (på papper o dyl)

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

alda
0

#23 När jag har läst om insulinom och binjuretumör så hittade jag bara att binjuretumör kan påverka pälsen; " Vanliga symptom hos honor är att vulva svullnar och illern visar brunstbeteende trots tidigare kastration. Hos båda könen ses ofta förtunnad päls som även blir torr och glanslös. Huden blir skörare och kliar. Bakbenen blir så småningom försvagade pga minskad muskelmassa, och magen kan bli rundare pga ökad fettansättning."

Stitch är ganska också tunnhårig mellan frambenen och pälsen på magen är lite Svinto-aktig. Annars är pälsen mjuk och fin.

Vilka brunstbeteenden visar en hane med bunjuretumör?

Sara
0

Trazan hade binjuretumör men han fick inget brunstbeteende utan bara trötthet och tunn, glanslös päls, torr hy och kal rumpa och svans. Trazan fick även svåra problem med att kissa då prostatan svullnade upp av all överflödig hormon som tumören skickade ut i kroppen.

På bilden # 0 så ser det inte ut som typiskt binjureproblem som gör att pälslösheten kommer krypande från svansen, rumpan och upp över ryggen samt ger tunnhet i resten av pälsen.

Pälssättningen fungerar inte heller som den ska när de fäller eller blir rakade vid en undersökning.

Vilken veterinär skall du till?

Sara

Fuglemat
0

Er litt enig med Sara her, ser ikke helt ut som det typiske pelstapet man får ved binyretumor, men det er klart, er mulig likevel. Pelsen ser dog ut til å være av nokså god kvalitet ellers. Vil gjerne bli tynn og pistrete over det hele. Han ser også ut til å være i godt hold ellers. Det stemmer med at den oppsto på våren, om jeg forsto deg rett.

En god test vil forsåvidt være hvorvidt han plutselig får igjen pelsen nå etter han er ferdig med røytingen for høsten. En stor andel av ildere med binyreproblemer får en bedring av symptomene den første høsten. Ellers er ingen av testene for binyreproblemer entydige. Som det sies kan mange små tumorer oversees på ultralyd, og blodprøven gir heller ikke noe entydig svar, spesielt når den taes på høsten eller vinteren.

erikdenstore
0

#25 Min iller som hade binjuretumör tappade ingen päls, men jag märkte av brunstbeteende genom att han lade sig i parningsställning med min andra kastrerade hane. I övrigt så märkte jag ingen skillnad i hans beteende.

Har ni varit hos veterinären än?? Hur har det gått för er?

skrollan
0

hur har det gått? :)

alda
0

Först vill jag tacka alla som delat med er av er erfarenhet och era råd.

Stitch ska till Blå Stjärnan i Göteborg nu på onsdag.

AlbaStiffler
0

Lycka till, hoppas på det bästa! :)

skrollan
0

lycka till!

FredrikD
0

Hej och tack för all omtanke!

Stitch är nu hos mig här i Göteborg och idag har han varit på Blå Stjärnan för vidare undersökning. Veterinären är Bo Runsten.

Han hittade inga fel vid en vanlig hälsokontroll så de behöll honom där några timmar för blodprov och ultraljud. Tyvärr hade han hunnit gå hem när jag kom dit för att hämta Stitch (eländiga bilköer grrr) men jag pratade lite kort med en sköterska. De kunde dock inte säga så mycket innan måndag då veterinären skulle kontakta mig. Så nu är det bara att vänta och hoppas på det bästa.

Uppdaterar igen när jag vet mer.

skrollan
0

håller tummarna! :)

AlbaStiffler
0

Uppdatering? Hur gick det?

TottsiGirl
0

#33 Håller tummarna för att det går bra och Bo Runsten är jätteduktig..

Ted har insullinom och binjuretumörer och han har inte tappat någon päls alls.. Dock kan man märka en liten liten tendens till sommarsvans nu första gången någonsin. Annars så märkte jag hans symtom på att han sov mera, var lite slö och var vinglig i bakbenen.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

FredrikD
0

Uppdatering: Veterinären (Bo) hörde av sig idag och meddelade resultaten.

Alla blodvärden var helt ok förutom något lågt blodsockervärde, men det var inte ovanligt lågt och inget att oroa sig över enligt honom.

Vid ultraljudsundersökningen hade de noterat att vänster binjure var förstorad (ca 9mm om jag minns rätt). Möjligtvis lite på den högra också. De hade sett ett par godartade cystor i hans njurar men för övrigt var alla organ helt ok. Veterinären rekommenderade operation för att ta bort hela vänster binjure och ev en liten del av höger. De har en tid redan nästa vecka som jag funderar på att boka. Det fanns ingen mening med att vänta enligt honom.

Alternativet är ju att medicinera men det känns bättre att operera nu när han är så frisk i övrigt.

Ska läsa på lite till om sjukdomen innan jag bokar tiden…

sarae
0

#37 att operera är det absolut bästa alternativet skulle jag vilja säga. då för de en mycket bättre chans, eventuellt kan man komplettera med medicin i framtiden om det skulle behövas.

håller tummarna för stitchen!

FredrikD
0

#38 Jo, jag vet. Inte så mycket att fundera på egentligen. Ska bara kolla upp så att nästa vecka funkar med mitt jobb etc. Jag ska iväg på kurs v37 så det vore kanske bättre att ta det efteråt…

Bifogar en nytagen bild på hans rakade mage (inkl ett litet sår som han lyckats fixa på egen hand..)

FredrikD
0

Innan någon hinner fråga… Jo, han sover faktiskt i en docksäng :) Men han har iaf inte en rosa fodertunna Cool

Faxlin
0

#40: haha, den var bra .-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sarae
0

#40 hmm känner mig smått träffad *fniss*

Sara
0

Trodde Bosse att den kala fläcken var pga binjurarna?

Sara

FredrikD
0

#43 Ja, de har ju inte hittat någon annan orsak. Och det är ju mer än en fläck nu. Även på andra sidan, på bakbenen och på magen syndes det (innan han blev rakad).

TanjaS
0

Men lille pojken då… saknar honom så… Han är verkligen en förtjusande grabb Stitch, både han och Mim… Håller alla tassar och händer vi har för han…