stamtavla
någon som har en stamtavla att visa upp hur den ser ut. hur långt den sträcker sig på pappret?
vad anser ni är en bra stamtavla? stamtavlor kan ju vara från endast föräldrar upp till hundratals släktingar. vet inte jag farfars far och så långt bak så tycker jag det är dåligt. men vad tycker andra?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
tyvärr är många väldigt slarviga när det gäller stamtavlor på iller så många har stora luckor eller väldigt korta stamtavlor.. Jag tycker det är dåligt att många som föder upp iller struntar i sådanna här viktiga delar i illeraveln.. hur ska man annars få ordning på illerstammen?
Stamtavlorna kan se ut på olika vis.. har tyvärr ingen att visa här..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Vill oxo ha stam tavlor till mina… Jag vet knappt vad föräldrarna heter.. Kan man börja o skriva stam tavla själv nu ? Har en hane o en hona som ska få valpar så småningom…
Det viktigste? Sporbarhet på ilderne som er i stamtavlen. Det må gå an å finne igjen eier slik at eier kan kontaktes angående ilderens tilstand om man ønsker å avle videre på etterkommerne.
Ellers burde den vel gå såpass langt tilbake at de bakerste leddene begynner å komme oppi årene, så man ser om de faktisk evner å bli gamle.
På de første leddene er det også en stor fordel om søsknene listes.

#2 Kan du inte kolla med uppföddaren om dom är släkt eller inte? Väldigt svårt att hitta illrar som inte är släkt längre.
För om du ändå har köpt valpar hos en buruppföddare så brukar dom ha koll på stamtavlan.

Man borde ut o fångat lite vilda illrar o ta kullar på…
Min uppfödare fick tag på en ny nu i sommras som han hoppas på :) En vild alltså ;)
#5 stackars den vilda illern.. de är gjorda för ett liv i frihet och inte som burdjur (är mer eller mindre omöjligt att hålla vild iller utan bur)!
Att fånga in en vild iller är även olagligt plus att valparna inte blir i närheten av en vanlig tamiller gällande psyke och hanterbarhet.. visst kan man förstärka stammen med vildiller-blod, men då måste man vara otroligt insatt i vad det är man gör och att bara fånga in en vild- det tycker jag är djurplågeri!
#2 har du ingen stamtavla till dina, hur kan du då veta att de lämpar sig till avel?
Det finns otroligt många människor som tar en kull enbart för sitt eget nöjes skull utan att tänka på vilka konsekvenser det kan ge illerstammens framtid (säger inte att du gör det).
Kan man inte tillföra något till stammen, utan riskerar att bidra med viss del av inavel och avel på djur som saknar stam och där inga efterforskningar på hälsa hos djurets släktingar har gjorts, då bör man låta bli!
Det bästa man kan göra är att leta avelsdjur FÖRST och när man hittat det perfekta paret- då tar man en kull. Att avla på de illrar "som finns till hands" för att de har underbar personlighet eller är sååå söta är inget argument som håller till avel. ALLA kan nog intyga att deras egna illrar är speciella, underbara och unika.
Jag vill åter påpeka att jag inte påstår att detta är fallet med din planerade parning- vill bara göra dig uppmärksam på dagens sanning.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Vill ni se stamtavlor så gå in på feritage. Det finns länk här inne under länkfliken högst upp.
Där kan ni se stamtavlor.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
jag fattar inte :/
#8 www.feritage.no där kan man se stamtavlor på vissa av de illrar som e inlagda. kolla den här t.ex : http://baltikum.dyndns.org/~fuglemat/index.cgi/vis_stamtavle2?dbnr=2198 fast den e nog inte helt komplett ännu
tack sara, aldrig sett en stamtavla :D

Hur ska man få nytt blod i stammen om man bara avlar på dom som finns i närheten ?
Hur får man annars nytt blod?
Alla säger ju att det är jätte svårt att hitta illrar som inte är släkt med varanndra…
Det är väl det som stamtavlan är till för…
#11 precis, stamtavlan är till för att man lätt ska kunna undvika att para släktingar med varandra för att man ska kunna kolla upp ägare och illrar bakåt i leden och hur gamla illrarna är eller vad de har dött av. Du kan ta vilken som helst av mina illrar tex och lätt hitta 10 släktingar till dom.. utan stamtavla hade det varit betydligt svårare.. Så även om man har 2 illrar från olika delar av sverige så finns det inget som säger att de inte är relativt nära släkt.. är ju omöjligt att veta utan stamtavla.. Det finns vissa populära linjer som har använts flitigt i avel de senaste åren som har en enorm spridning i Sverige. Och på många kullar finns inget skriftligt på att inte nya ägaren får avla vidare så "mörkertalet" är nog ändå betydligt större och mer omfattande än vad vi vet om.. Och många av illrarna har ingen stamtavla.. Det här innebär ett stort antal anonyma illrar som lätt kan användas vidare i avel..
Men jag ser ändå att stamtavlan fyller en ännu viktigare del gällande våra illrar.. och det är sjukdomar i släkten.. Det finns många illernamn som man bör undvika att ha med i en stamtavla pga att de starkt förknippas med ärftliga defekter och sjukdomar.
O nej, varför bara avla på de som finns i närheten? Men saken är att det gör varken till eller från om man inte har gjort en ordentlig bakgrundskontroll på illern man vill använda i avel.. Du kan likagärna bo i skåne och hämta din iller i norrland och få hem ett syskonbarn.. Så stor spridning är det på vissa delar..
Sajtvärd på Iller.ifokus

ja, det är faktiskt inte alls bra ! Sulle vara bättre om man köpte utlänska illrar… men då är det en massa karantän och andra tidskrävande/dyra saker som man måste tänka på…
Om man ska avla borde man ha åtminstonde ena från ett annat land. då blir det inte lika mkt innavel …
#13 ja, fast då har vi helt andra problem istället.. Att få hem illern till sverige är typ det minsta problemet. det som är svårt är att hitta friska linjer utomlands. det är många stora farmer som har massproducerat fram illrar och de har avlat på färg och hårlag framför hälsa och livslängd.. tyvärr är det så att vi i sverige faktiskt är relativt "skonade" om man börjar jämföra lite med länderna i europa..
Visst är det förmodligen ett bra alternativ, men det kräver låång planering och mycket efterforskningar då det är svårt att veta vilka uppfödare som är seriösa och inte. allt låter ofta bra tills man börjar nysta lite.. Så det är en hel vetenskap!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#13 ingen karantän från europa. bara rabies vaccin. men det är inget lätt jobb, som ovan säger, det finns måååånga linjer med problem utomlands. så det är ett riktigt detektivjobb för att ens kunna hitta en stam som inte e sämtre än våra svenska. men det går, men det tar tid ;)
ah. tack så mycket var precis en sådan mall jag ville se :-) kul att se vad man ska titta efter

oj, låter svårt…

#17 ja så helst skall man inte avla på illrar alls.
#18 jodå, men det finns ju anledningar till att katt, hund och illerstammen ser ut som den gör.. det är folk som avlar med sitt eget intresse framför djurens…
Sajtvärd på Iller.ifokus
ska inte avla, har ju inte ägt en iller förut så det är nog ett för stort steg :-) men det är ju kul att få tag i en iller med bra stamtavla ändå. då vet man ju lite mer om ungen.
men som sagt. var kul att veta hur en stamtavla ser ut och vad man ska leta efterom det blir nån i framtiden. :-)