liten
Hejsan! Tycker att det är så roligt att läsa om alla hyss och titta på bilder på era underbara djur:) det är där frågan kommer in. Våra Daisy 7 månader gammal är pytteliten jämfört dom flesta bilder på era och jag vill inte säga hälften så stor men nästan som våra andra flicka Sally (10 månader) vad beror detta på? Tack på förhand :)

Hos illrar kan storleken skilja mellan individer.
Har haft honor från ca 500 g till 1200 g och hannar mellan ca 950 till 3300 g.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Hur mycket väger hon? Finns det bild ihop med din andra iller så man ser skillnaden? Vissa honor är väldigt småväxta medan andra är riktiga klossar. De kan som minst ligga på runt 500g och som mest en bit över kilot. Hanar kan väga knappa kilot till över 3 kg så det finns ju ett stort spann mellan minsta och största. Att de är små kan ligga genetiskt, för lite näring som valp, dåligt foder, eller liknande.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ah, Veronica! Du var en minut snabbare än mig på att svara ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ska ordna bild när jag slutar jobba :)

#3 Haha, gillar att våra svar låg runt samma siffror! Även om ditt var mer utförligt men jag försökte göra två saker samtidigt och det är inte min starka sida ;)
#4 För att tillägga något så kan jag säga att så länge en iller har lite hull (framförallt nu under vintern) och lite muskelmassa så är det inget man behöver vara orolig för. Väntar med spänning på bild ändå!

Här hemma har jag en tös som ligger på 500g sommaren och en tös som ligger på 1300g på sommaren så det varierar otroligt mycket
Hade en akuthems iller 2009 som va vuxen men lika liten som en valp ^^
#7 En sån har jag också haft. Glömmer aldrig kommentaren i kön vid incheckningen till utstälnningen:
- Men Anette, har du skaffat valp? Det visste inte jag, gud så söt den är.
- Va, vem, jag, valp??? Näe, det är bara Estrella.
Estrella var så liten att hon fick plats i ena handen när hon låg ihoprullad. Kommer inte ihåg hennes vikt med säkerhet men kanske runt 500-600 gram. Hon är nog den minsta iller jag har haft, hittills.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
#8 helt otroligt söta :)
Ja det var verkligen skillnad men båda ser ju friska och "normala" ut i kroppen. :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#10 På bilden tycker jag Sally utmärker sej som stor, även om det är svårt då proportioner ofta blir missvisande på bild!
Daisy ser ut som en yttepytte hona, möjligtvis lite mager, har du möjlighet att ta en bild tagen ovanifrån när hon står på golvet?
Det där med vikt och säga något rakt av är jättesvårt, eftersom dom skiljer så i storlek. Det kan vara bra att ha väga dom lite då och då för lite referens!
Om du inte vägt dom förut är det lättast att ställa en skål/bunke på en hushållsvåg sen muta dom med godis så man hinner få en vikt :)
Har en superliten hane hemma. Nettan har sett honom och han har knappt växt alls sen dess.. Kan ta bild på båda hanarna när jag kommer hem. Där har det troligen berott på dåligt foder som valp "eldorado kattmat……" Han är dock pigg och glad och busar massa :)
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

#14 Dom är supersöta! Vet du var dom kommer ifrån? :)
Nja Daisy kommer från Skåne. men vi hade turen att ägarna skulle till västerås till en syster på dop. Systern skulle ha en syster till Daisy så där hämtade vi henne. Och Sally hämtade vi i Karlstad:)

#16 Är de omplaceringar eller var uppfödarna därifrån? :)
Tycker hon ser fin ut, lite liten kanske men inte mager!
Daisy kommer direkt från uppfödaren och sally är omplacering:) ja vi tycker det är jättekul att det är sån skillnad och att daisy är så liten:) eftersom daisy var den första illern jag sett blev jag chockad när jag såg sally första gången!:) Dom båda äter mycket och daisy har väldigt mycket energi och vill inte vara still i mer än 2 sekunder:) kanske därför hon är så smal?:) när räknas dom som fullvuxna? Ifall hon kanske blir grövre iaf:)
Dom blir vuxna vid typ ett års ålder.. Eller ptja, dom brukar ha vuxit klart då och släppt sista vinter/valphullet. ;) När du säger att uppfödaren var från Skåne så är jag så pass fördomsfull att jag tror att det är någon som inte helt vetat vad dom pysslat med (många småfarmer och uppfödare som avlar hur som helst utan att direkt veta något om illrar..) och kanske helt enkelt utfodrat galet fel så att hon inte vuxit ordentligt. Huvudet ser ju normalstort ut men att kroppen är mindre.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja så kan det väl vara:) daisys huvud är mindre än sallys men båda ser ju proportionerliga ut med sin kropp liksom:) jättesvårt att få nån rättvis bild tycker jag:) känns som Daisy fortfarande är en lite bebis på två-tre månader så att sätta in ett chip på henne snart känns konstigt!!:)
Har också en sån där liten mini tjej som alla tror är valp men hon är ju faktiskt 6år så valp är hon inte =)
Verkar skilja väldigt mycket på storlekarna då mina fyra är väldans olika stora här hemma =)
#23 åå va roligt! Lägg gärna upp bild på minstingen!:-)
Åå så söta!! Tycker de är superkul att det kan variera så mycket i storlek! Är lite brydd ifall daisy är för smal bara:o men hon äter som en häst så de är inge fel så:) haha!
Jag tycker min lilla tjej blir rätt så nätt i kroppen på sommaren fast hon äter som hon brukar, och full av energi. På vintern är hon ju fortfarande väldans liten men får en liten mini kula :P
Ja det är kul ändå att det kan vara så stor storleksskillnad på dom =)
Ha ha hon har kanske super ämnesomsättning =)
Sen upplever jag att den minsta tjejen jag har är helt klart den busigaste och gör av med massa energi medan den största är en riktig soffpotatis :P