en nybörjare som behöver råd o tips!
Hej. Har beslutat att skaffa en iller, dock inte just nu, är mitt i en husförsäljning. Hur som helst så har jag några frågor.
Har alla ni illerägare bur till era illrar? Vi ska flytta till lägenhet och hade tänkt har illern lös, funkar det eller bör man ha en bur?
Hur är det nu med lukten, brukar folk påpekar nåt när dom kommer hem till er? Hade en iller hemma för ett år sen, en ljuvlig liten flicka. Tyvärr funkade det inte med min sambo o min son, så jag fick lämna tillbaka henne till uppfödaren. (Hon var ganska bitig och var inte van att vara inne.) Med tanke på det så vet jag ju hur en iller luktar, och jag personligen tycker att det luktar mysigt, men det är ju inte alla som tycker det…. Luktar dom mindre när dom är kastrerade och steriliserade? Luktar honor och hanar olika mycket? Finns det bara illevalpar till salu på våren eller går dom att få tag på även på hösten och vintern? Vi ska nog flytta i nov-dec, o jag vill inte skaffa iller mitt i flytten, så kanske det blir lagom i januari eller februari. Annars får jag väl vänta till kommande vår, men det är ju lääänge dit…
tack på förhand iaf!

Illrar behöver mycket stimulans så det är därför att rekomendera att de får vara fritt. Vet att det finns de som stänger in sina pälsar på nätterna, vilket jag tycker är fel. De är ju uppe i gryningen och ofta även på nätterna.
Vi har 2 tjejer som är kastrerade och de luktar inte speciellt mycket. Det är när de fiser eller när man slarvat med att rensa lådan som det kan lukta en del.
Om det inte funkade förut med en bitig iller så tycker jag att du ska tänka över ditt val lite extra. Många valpar är bitiga och många valpar kommer i trotsperioder då de vill testa sina ägare. Men det vet du kanske om du har haft en hemma.
Vill du inte vänta till våren på en valp så finns det massvis av omplaceringar som behöver ett hem och lite trygghet. Då kanske du till och med kan få en iller som har en bra grunduppfostran.
illrar ska vara lösa som du säger men jag tror att många har burar för illerns skull mer än för sin egen. illern kan ha sin matskål där å det kan vara ett allment lekrum som jag har sett de :) men jag har inte iller så :)
jag har ännu längre att vänta… jag har själv bestämt mig för att jag vill gå ut skolan, flytta hemmifrån osv innan. hu va svårt det blir å vänta med alla underbara bilder eller hur? 

Ett litet tips är att alla illrar (snudd på iaf) är bitiga till en början, både unda valpar som omplaceringar. De testar sina ägare, och kan de inte hantera dem så kommer de fortsätta att bitas! :) Precis som men en hundvalp.
Illrar bör inte vara i bur utan vara fria i huset/lägenheten. ju mindre område de sitter på destå mer behövs de stimuleras! :) Ska de sitta i bur ska den enligt lagen vara minst 5kvadrat, dvs rätt stor!
Och ja, det kommer lukta. Har du en okastrerad hane kommer det antaglgien lukta rätt mycket. Även valpar ioch unga illrar luktar mer. men honorna luktar mindre… Sen beror det på hur renlig du själv är, håller du efter bajslådor, tvättar golv och dammsuger ofta och vädrar jämt och ständigt så är det ingen fara. Det är inte direkt så att det stinker, det luktar väl ungefär lika mycket som ett hundhem luktar…
:-) Lycka till med illerköpet, men se till att du och sambon/barnen verkligen försöker ordentligt denna gång. Är så trist att se alla dessa omplaceringar här ute… Att skaffa iller är lika krävande som att skaffa hund och katt, tar både tid och pengar! Men det är kul när det funkar! :-D
Illern jag hade hemma bodde i bur utomhus med sina syskon innan jag köpte henne. Säljaren sa att det var jaktillrar men att det även gick bra som tamiller. Naiv som jag var trodde jag på detta, men det funkade inte alls. HOn bet som sagt ganska rejält och var väldigt vild-inte kelig allls. MIg bet hon inte så mkt för jag höll på med henne en del, men sambon o sonen var rädda för henne. haha. Trost att jag inte haft så bra erfarenhet av iller så har jag inte lyckats glömma denna lilla flicka jag hade hemma, så jag bara måste ha en iller. Men denna gången från en riktigt uppfödare med illrar som är hund o barn vana. ja, kanske tillochmed en omplacerings iller. Men ack vad trist att vänta till flytten är klar, dom är ju så bedårande….
Angående bur oswv. Jag bor i en etta och har mina 2 lösa hela tiden. Endast på natten är dom instängda och då på badrummet ( detta för att dom inte ska väcka mig innan kl.06.00 varje dag :) men på badrummet har dom sovplatser och låda och amt och allt dom behöver..så fort jag har vaknat släpper jag ut dom igen..Kan endast tänka mig att stänga in dom under dagen om jag får besök av någon som är hysteriskt rädd
#4 "Jaktiller" är samma sak som "tamiller" då alla "tamillrar" härstammar från "jaktillern". Du behöver egentligen inte fundera jaktiller vs. tamiller utan bara på hur mycket valpen är hanterad.
Vi har fyra (välhanterade) "jaktillrar" och det är absolut inga problem med dem.
Men men, det finns en hel del uppfödare med (väldigt) olika syn på saker och ting så du lär säkert hitta en som passar dig! :)