Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 239 ggr
Pandae
0

hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror de är i trotsåldern. Men så illa är de inte. Safir gör små olyckor ibland, och jade klättrar in bland lp skivorna någongång om dagen.

Men när Joakim fyar dem skriker de så hjärteskärande att jag vill gråta. Tycker de låter hemskt. Innan idag satte jag igång musik och höll för öronen. När jag fyar dem så skriker de inget alls, kanske lite smågnäll. Jade bet honom i näsan idag, för när han fyar så tar han dem efteråt i nacken och håller dem precis framför näsan och stirrar argt på dem, och då bet hon honom. Fy fan som de blev sen…Tycker mer synd om Jade =/ är det fel? vem gör fel eg>_<
tar han för hårt eller vad är de?

jag tycker inte om det iaf, det låter hemskt. Men han säger att han inte tar hårt…uschGråter

Faxlin
0

Vissa illrar skriker för ingenting och vissa gör det inte. Då de inte skriker när du tar tag i dem så låter det för mig som om han tar i för hårt. Normalt ska en iller inte skrika när man tillrättavisar dem. De brukar lite uppstuttsigt hänga och se uttråkade ut och efter ett tag kommer den efterlängtade gäspen.
Be honom att ta det varligare med dem. Det låter inte bra för töserna det där.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Pandae
0

Nej usch jag hatar när han gör det och påpekar att de inte gör så när jag fyar dem. Men han verkar inte helt vilja lyssna, nog för man ska vara bestämd, men man behöver ju inte gå över gränsen.

Ska försöka prata med honom och se. Jag klarar inte att höra när han fyar dem, det skär så=(
Men tänkte att de kanske var normalt, kanske e jag som e för försiktig?..tar dem bara i naken ryter fy och väntar tills de gäspar…sen brukar de få en puss och lite bus också e allt bra igen=P

Faxlin
0

#2: Du gör helt rätt. Han gör fel. Det han gör är att utsätta dem för en form av misshandel. Så du gör helt rätt som reagerar. Och att det skär i ditt hjärta är för att du älskar dem. Och man klarar inte av att de man älskar misshandlas.
Så lyssna på ditt hjärta som säger dig exakt vad fel det här är.

Audiatur et altera pars

Pandae
0

:)

Då ska jag minsann fya min pojkvän imorgon! Och tror han inte på mig så ska jag visa det vi skrivit här:)
Får hoppas de blir bättre och att han lyssnarGenerad

Faxlin
0

#4: Stå på dig, för tösernas skull.
Och ja, vill han inte lyssna på dig så skicka in honom hit :-)

Audiatur et altera pars

Pandae
0

Ska jag göra:P (till båda två;)

TottsiGirl
0

Fiona piper och skriker lite när man fyar henne´.. Men det handlar inte om att det gör ont utan att hon är en drama queen som på alla sätt försöker få uppmärksamhet.. Hon skriker mer om det finns någon annan i rumet som kan tycka synd om henne… Precis samma sak när hon leker med andra illrar kommer dom nära henne så piper och skriker hon då kommer alltdi någon och lyfter bort den iller som verkar bråka .. Men då tar det 2 sek och sen är Fiona framme och muckar gräl igen.. Så hon är helt enkelt bara smart och spelar på att hon är liten och söt…

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Pandae
0

Jo men det är båda våra illrar som skriker.och det är inte gnäll utan riktigt högt skrik. Att de gnäller och så biland e jag med om också, men de låter inte så farligt. men skriken är höga och låter hemskt:/

men skriker hon högt el?

JossanH
0

Min lille Triton var extrem när han var liten alltså :P
Han pep så fort man höll i honom o bara petade med fingret vid nacken.. :D Men han spelade bara på valp-gnället.
Det har hänt att han har pipit när jag har tagit tag i honom men det var när han var mindre o trotsig o det hände kanske ett par gånger- aldrig några skrik!

Jag accepterar inte att fok tar tag i mina illrar så de gnäller eller skriker för de gör inte det i vanliga fall och då har någon tagit i på tok för hårt!
Det är ren misshandel om dom skriker när din pojkvän fyar dom. Skriker gör en iller när den är väldigt rädd eller när det gör ont! Så det måste bero på något av det- och en snäll iller får man inte genom att skrämma skiten ur den eller misshandla den det får man genom att man visar vart man drar sin gräns och att man uppmuntrar acceptabelt beteende- det handlar om förtroende till varandra.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Pandae
0

Jag har pratat med han idag och han lovade att han skulle ta det varsammare, annars e de snart han som får stryk här.

Nej usch jag vet att det inte är rätt att misshandla sina djur. Men sen iom att jag inte är helt van vid illerbeteende kan det vara skönt att prata med andra så man vet mer

Nettan
0

Det finns också illrar som skriker rakt ut av ren ilska och frustration för att bli fasthållna när de träffar på sin överman. Jag har kommit i kontakt med en sådan. Hon skrek så man trodde att hon höll på att dö och då höll man henne om magen bara.

Pandae
0

Hm… vi lär märka hur det blir nu. Om de fortfarande skriker lika mycke när han tar lättare i dem:)