studerings tips
Detta har ju inte med illrar att göra :) men jag frågar om råd i alla fall, jag ska ha JÄTTE stort prov i både natur och hur gör ni om ni ska läsa något och sen det ska fastna i huvet? jag behöver tips för jag måsste verkligen få bra på detta provet :( och eftersom ni är så bra på att komma med förslag kanske ni kan komma med ett förslag till detta även om det inte gäller illrar ^^,
* detta passar inte i någon grupp *
mitt absolut bästa plugg tips är att använda sig utav Flash cards.
Gjorde det te.x när jag skulle plugga in 400 termer på klädesplagg genom tiderna på italienska. På bara ett par timmar satt de som berget å jag fick högsta betyg ;)
Du tar små kort, eller klipper till lappar i samma storlek. på ena sidan skriver du ordet/termen etc och på andra sidan skriver du svaret. sedan förhör du digsjälv genom att läsa ordet, ge svaret. klarade du det direkt lägger du bort kortet. klarade du det inte eller kände dig osäker, så lägger du det underst i högen. sedan arbetar du dig igenom högen tills alla korten är bortlagda. upprepa sen. lovar att det sitter som berget sen ;) har klarat mig igenom hundratals prov med denna metod. funkar för i princip alla ämnen.
Ahhh, det var ett mycket bra tipps ju sarae :)

Om det är fakta jag ska plugga in så läser jag allt högt och spelar in det funkar väldigt bra för mej som bara drömmer mej bort annars.. sedan sätter jag på inspelning och läser samtidigt texten.. jag har lättare att komma ihåg allt om jag hör det högt någgra gånger
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#1 tack så mkt :D jag kommer använda ditt tips väldigt mycket under mina prov osv :) (F)
#4 inga problem ;) det funkar verkligen! visst, det tar tid att skriva korten, men smatidigt så pluggar man ju faktikst in allt ;)
jo det är sant men det är så otroligt mycket jag ska ha jag blir knäpp jag är jätte dålig på sånt och eftersom det är ointressant så drömmer man sig bort preics som vermonica sa
Det gamla vanliga problemet =)
Gick natur själv så jag vet vad studier innebär, men de som jag använde mig av var att skriva ner allt, sedan markera "huvudgrejerna" med markeringspenna, o sen renskriva dem, o använda mig av FlashCards.. Innan jag gick o lade mig, det absolut sista jag gjorde varje kväll var att läsa igenom "huvudlistan"..
Att man skriver det gör att det fastnar, man ska ju hellst använda så många sinnen man kan, då har minnet fler saker att "fästa" vid. Så läs högt, för då får du med tal, o du hör själv hur det låter, be någon läsa det för dig osv..
Sen när allt kommer till kritan så är de bara att traggla o öva o kämpa, hur trist det än är..
Lycka till!
Paulina
nåt som funkar bra för mig är att INTE sitta hemma och plugga, för då är det så mkt annat som drar i en. Åk iväg till biblioteket o sätt dig. Det kan även vara bra att vara två då kan man diskutera saker som är besvärliga o förhöra varann lite då och då.