Slickar kiss
Hubbe har börjat och slicka upp sitt kiss. Vi har tidningar i lådan eftersom det är enklare och han avskyr kattsand, men nu har han börjat att slicka upp sitt kiss från tidningen. Finns det någon logisk förklaring eller är det bara han som är lustig? :s Kan det bero på någon sjukdom eller så?

Vitamin brist har jag hört i alla år
Är det någon särskild vitamin eller är det ett besök till vet för att få reda på det? Han är pigg och kry annars!

Jag har också hört vitaminbrist alternativt mineralbrist eller obalans. Sen kan det ju diskuteras kring bakomliggande orsak till ovanstående..
Vad äter killen? :)
Inte helt ovanligt men bland andra djur kan det ses som tecken på stress exempelvis understimulering hos djur på begränsad yta.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Valle började slicka sitt eget kiss när hans kastreringschip slutade verka. När han fick nytt chip så försvann även den ovanan.
#3 han äter torrfoder (kommer inte ihåg namnet tyvärr) men han har ätit det länge och det är först nu han har börjat med kiss-slickandet! Och han har mycket yta att röra sig på (en hel källare att springa runt i + daglig lek och bus) så det känns ju som om det borde vara tillräcklig yta :/

#5 Många illrar som får foder som inte alls fungerar för dom i längden, själv gav jag ett foder i ett år som skulle vara så attans bra bara det att deras magar kraschade till slut..
Det tar ett tag för näringsbrist att dyka upp, även att det kan skilja mellan illrar hur bra dom klarar olika foder som mitt exempel ovan är det många illrar som lever gott på.
Kan du inte kolla upp vad det heter? :)
Det som #4 är inne på kanske inte behöver vara fel. Hur är han kastrerad och om chip när?
När jag ändå börjar bombardera med frågor; hur gammal är han?
Kan kolla upp imorgon vad fodret heter, är inte så sugen på att rulla ur sängen just nu :) han är 5 år och är kastrerad (ej chip) och det har han varit länge.
Det är ju ett beteende hos bland annat brunstiga hanar. Jag gissar på mineralbrist eller hormoner som spökar. Som nämnts ovan så kan det bero på att chippet slutat verka (om han är chipkastrerad) eller eventuellt binjuresjukdom..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Min Gunnar slickade kiss (inte bara hans/ growse!) när han var på torrfoder, ett tag efter att vi har ställt om illrarna till endast kött så har kissdrickandet försvunnit och aldrig återkommit.
Välkommen till ferretplanet.se :)

#7 Har missat flera svar här ser jag nu! Om han är fem år skulle jag nog göra en hälsocheck hos vet, undersökningar för insulinom eller binjuretumör är relativt billiga och går att behandla med medicin. Desto snabbare man sätter in medicin desto bättre!
#7 hade inte heller sett ditt svar! En 5åring kan få brunstbeteenden av binjuresjukdom bland annat så gör en hälsokontroll. Har beteendet ändrats något förövrigt? Kirurgiskt kastrerade illrar får ofta binjuresjukdom.
Sajtvärd på Iller.ifokus