Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1364 ggr
[Lilja3]
0

Vad är bäst för nybörjare?

Vad tycker ni är bäst att skaffa som nybörjare, valp eller gammal iller?

Jag har umgåtts med illrar i 3-4 år men vet faktiskt inte mer om de än att de inte går på toa 100% de är väldigt lugna och behagliga djur. Rymningsbenägna och finurliga.
Kanske det då är bäst att ta en redan upplärd iller eller lär man sig mer av en yngre som man måste uppfostra själv?

Maten är tänkt att ha samma som katten, BARF.
Vet att vissa illrar luktar så jag kommer skaffa hona. Detta är inget projekt som måste gå igenom nu direkt utan det är inom närmaste 2 åren som jag kommer känna mig redo att skaffa en.

Måste man ha en bur eller är det ok att illern går fritt hela tiden?
Ser inget som en bur kan erbjuda som inte en hel lägenhet kan.

JossanH
0

Illrar är väl allt som oftast inte speciellt lugna och behagliga djur ;) de är överallt där dom inte ska :P Vad som passar bäst för en nybörjare är en trygg och trevlig iller oavsett om det är en valp eller vuxen. Har haft perfekta nybörjar illrar som varit både omplaceringar och valpar och haft icke nybörjarvänliga illrar som varit både valpar och vuxna. Gå på personkemi före ålder. Ang maten så ser barf för katt och iller lite annorlunda ut, men det är ju bara att läsa på om illerns behov :) Ang lukten så luktar vanligtvis inte en kastrerar hona mer än en kastrerad hane. Den som luktar mest iller hemma hos oss just nu är faktiskt en av honorna. Bur behöver man ingen. Minsta yta för illerhållning är 5 kvm.

Sajtvärd på Iller.ifokus

illernettan
0

Instämmer med Jossan, gå på personkemi. Svårt att rekommendera vilket som är bäst för dig utan att ha träffat dig :-))

En kastrerad/chippad hona borde lukta minst. Sen gäller det ju också att sköta lådor, tvätta filtar och vilken sorts foder du ger.

Här har jag stängt för i köket och kontoret och illersäkrat dessa rum så att illrarna inte skadar sig eller kan hitta på för mycket hyss. FN-buren står öppen och är fylld med hängmattor och filtar men det är inte ofta jag hittar någon iller där.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

[Lilja3]
0

Hade en iller som jag skulle ta över men den fick lämnas bort innan jag hann ta över. Lite synd hon var underbar. En liten jättebusig tjej men så otroligt mysig. Bet aldrig och toabesöken ja de var lite som det var med henne. Låda gick hon på men det hamnade lite utanför, mest utanför än i men hon satt i toan i alla fall!

Det problemet hade jag löst genom att ha ett toahus så hon inte kan bajsa utanför.

Har funnits som mest 4 illrar i det hemmet där jag träffat dessa godingar och trots 4 illrar var det inte mycket liv. De sov jämt och plirrade med ögonen när man ville mysa.

Den lilla honan älskade dock att bli kanad över golvet, kom hon tillbaka studsande som en bumerang och ville kana mer

Funkar det att ha samma toa för katt och iller?

Tänkte utgå från kattens ransoner (göra dubbel sats) och lägga till/ta ifrån där det behövs. Skära upp allt som behövs och dela upp det rätt näringsmässigt. Jag behöver ju inte göra olika omgångar utan köra allt på en gång.

Finns det någon artikel om att Illersäkra hemmet?
Finns en hel del sladdar här och det går inte att komma undan. Sådana saker som just nu gör att jag inte har möjlighet Att skaffa iller. Behöver tid på mig att hitta lösningar.
Vill inte stressa mig in i det utan ha ett hållbart hem för illern.

JossanH
0

Illrar brukar i regel kräva många fler toalådor än en katt. Jag har hellre många lådor och inget bajs på golvet än tvärt om. När jag haft katt har de använt samma lådor. Sladdar är i stort sett aldrig några bekymmer. Jag har aldrig sladdsäkrat något hemma. Däremot har de rivit upp hål under soffan och grävt i blommorna om jag slarvat med att hålla blommorna ifrån illrarna ;) Finns nog ingen artikel om illersäkring, men säkert ett antal gamla trådar :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

illernettan
0

Kolla in på barf.ifokus där kan du lära dig allt du behöver veta om att helbarfa din iller. Kan skilja en del från att helbarfa en katt.

[Lilja3]
2

#5 Ska kolla på det längre fram när det blir aktuellt. Måste veta 100% att jag kan ge en iller den tiden den behöver. Vill inte skaffa ett djur och sedan inte hinna med det, på det sättet det förtjänar.
BARF:en för katt sitter i ryggmärgen så de justeringar som behövs kommer gå på ett kick.
Första skall jag komma igång med att byta jobb för att få fritiden att gå ihop bättre. Därför jag kollar fakta så långt i förväg.

illernettan
0

#6 Låter bra det 😃

Rebellkatten
0

Jättebra att du även funderar över om du har tid att ta hand om en iller. Vi har tre och alla behöver olika aktivering. Tanten på snart 5 år behöver få klura på saker, så för henne gömmer vi godis i olika lådor, valpen på 8 månader behöver springa runt som en tok och våran kille på 3 år behöver i princip en timmes promenad om dagen för att motionera hjärnan. 

Så om man utgår från den "jobbigaste" så kan man nog räkna med att behöva lägga ned 1-2 timmar aktivitetstid om dagen på en iller. Med reservation för den personligheten man får hem ^_^

Lycka till med funderandet. 🙂

[Lilja3]
2

#8 Om vi säger såhär, jag skaffar djur för att dela min vardag/fritid med. Inte som "bisyssla" för att fylla ut dötid. För mig är djur en del av allt jag gör.
Att inte räkna med att aktivera sina djur om dagen tycker jag är precis trist. Vad har man då djur till😕
Jag tycker det inte finns någon annan anledning till att skaffa djur än att man vill förgylla sin vardag och få ut mer.
Att skaffa djur för de är söta går inte hem för mig.
Jag var rädd för illrar tills jag träffade "min" fialotta. Jag saknar den lilla krabaten.
Hoppas hitta en iller jag klickar så med. Tror det är bäst att skaffa min första iller som vuxen. Då vet jag lite utav personligheten och kan redan innan välja bort de som inte funkar för mig.
Jag tvekar inte inför att ta mig an "problemillrar" för allt handlar om lugn och trygghet men det måste klicka i personligheten och det tycker jag syns mer hos vuxna individer.

Rebellkatten
0

Det är så många som bara skaffar djur för att det "ser coolt ut" eller av andra dumma anledningar. Det är förvånansvärt många som inte inser att djur har egna behov. Jag jobbade på ett katthem och, ja, ofta var det bara sorgligt då katter kom tillbaka gång på gång när människor föll för deras utseenden och inte tog sig tid att lyssna på våra rekommendationer om vilka katter som skulle passa just deras livssituationer. 

Men det är alltid lika fint att se människor som du som verkligen tar hänsyn till din egen livssituation och huruvida du har tid och möjlighet att ta hand om iller ordentligt. 

Om jag inte misstolkat allt totalt =D Isåfall ber jag om ursäkt.

[Lilja3]
0

#10 Jag sålde ett par smågnagare en gång. Fick tillbaka de efter 2 veckor. Fy vad leden jag blev. Men åh så glada mina gnagargrababr var glada åt att vara hemma igen. Här har de levt till för 2månader sedan när jag akut fick avliva de. Fruktansvärt, orättvist och därför jag behöver ta det stora beslutet när/om jag skall skaffa något mer djur i "dagsläget" inom närmaste året/en.
Först behöver jag sörja vilket jag gör väldigt länge.
Jag har min underbar katt som finns här hela tiden. Under tiden jag skrivit inlägg här har det dröjt, detta då min katt velat mig något emellan och jag då avbröt att skriva klart. Det kan jag alltid göra "sen"

Problemet med iller är ju delvis rymningsbenäenheten och det där med att de inte är 100% rumsrena. Som jag upplvet det dock lägger de inte sin avöföring/kiss, vartsom utan ofasta med en 20cm radie inom toaletten vilket bör vara lättåtgärdat genom att lägga plastmatta kring dessa platser.

JossanH
1

#11 eller så är man låd-hitler som jag och tränar tills de gör sina behov i lådan ;) berömmer, ger godis, flyger upp när man hör en iller vakna!

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Lilja3]
0

#12 Haha oja mina katt har varit allt annat än rumsren under sina första levnadsår men jag fick bot på det tillslut. Mycket envishet och kvickhet när man hör att det krafsas på golvet för att lägga en hög eller en pöl på fel plats🤐

Grodan
1

Min första iller och även efterkommande illrar var äldre omplaceringar. Min 4:de iller var en valp (för det fanns inga omplaceringar). Det var en helt annan grej och jag är inte säker på att jag någonsin vill vara med om det igen…

Så jag tycker att äldre är bättre, faktiskt. 😃

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️