Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 851 ggr
ratuoi
2013-12-22 20:26
0

Illerlukt

Jag funderar på Att skaffa iller men problemet är lukten. Inte för min del, jag är själv van vid råttor och råttlukt, men det är andra här som stör sig OERHÖRT mycket på råttlukten och jag kan tänka mig att illerlukt är mycket starkare.

Om jag skulle skaffa en hona och städa bur/krypin (som självklart står öppen), tvätta leksaker och rengöra toalett varje dag samt tvätta filtar ca 3-4 gånger i veckan, skulle det ändå lukta mycket? Eller är det olika för olika illrar?

Medarbetare på Social fobi iFokus

JossanH
2013-12-22 21:11
0

Det är olika för olika illrar och beroende på hur man bor. På trängre ytor har set en förmåga att lukta betydligt mer. Jag har själv ett illerrum med en avspärrning och där luktar det mycket snabbare än när jag haft illrarna helt lösa. Jag har faktiskt varit ganska nitisk gällande lukt och många har varit förvånade över hur lite det har luktat eller att de känt någon lukt alls. Men så uppfattar ju olika människor doften olika också. Vissa tål inte lukten alls.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Clementinbarn
2013-12-23 15:55
0

Av alla som varit hemma hos oss så är det bara min sambos föräldrar som tyckt att de luktat illa, alla andra tycker antingen att de luktar gott eller ingenting alls. 🙂
Klart de luktar mindre om du håller på att göra rent hela tiden men det tror jag inte ska behövas, tvätta t.ex. filtarna 1 gång i veckan istället för 3-4 gånger 😉

Precis som #1 säger så luktar det ju mer om de är ett mindre område eller så. Och om du inte vet hur iller luktar kan de vara bra att besöka någon som har en eller flera illrar! 😃

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

WendelaL
2013-12-28 11:44
0

Om du är orolig över lukt så tycker jag det är viktigt att du hört talas om att illrar dessutom kan skunka ibland. Antingen när dom blir rädda eller exalterade o ibland små mysskunkar när dom bara slappnar av. Det luktar väldigt starkt och fränt. Det går enkelt att ordna om man vädrar och tvättar textiler som kan ha tagit åt sig av lukten men det kan ju vara bra att veta om det är just lukt man är orolig över. Dessutom har i alla fall min lilla Mannfred en tendens att passa på att skunka när alla filtar är nytvättade o rummet/lådorna är nystädade. Haha, typiskt! I övrigt luktar det inte så mycket enligt mig så länge han inte är i ett stängt rum. Men mina föräldrar klagar på att dom tycker han luktar när jag tar med honom hem till dom. För mig är det så värt det trots doften för han är helt underbar! Illrar luktar inte illa men dom har definitivt en distinkt doft som känns mer eller mindre beroende på hur sto yta dom har.

Grodan
2014-01-02 13:20
0

#0 Ja, själva illern i sig luktar en del. Och trots tvättning, städning osv så luktar det iller. Så är det bara.

Däremot inte sagt att det luktar illa med iller. Skunkar kan väl lukta lite. Dock bodde jag förut i en lägenhet där en granne klagade hela tiden på djurlukt. aTt det stank. Trots att jag minskade ner och städade jämt. Så det finns människor som inte tål att man har djur, så är det bara.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️