Kastrera i skåne ??
Hej.
jag behöver lite hjälp med lilla Thea.
Hon är nu 10 månader gammal och jag måste kastrera henne för hennes "vulva" är svullen och jag är lite orolig på vad som kommer att hända.
Jag har ringt runt till olika djursjukhus i kristianstads trakten men ingen av dom kastrerar illrar!
Är det någon som vet var dom gör de i skåne?
Är tacksam om någon vill hjälpa mig :)
Det är en bit från Kristianstad men jag kan tänka mig att Fågelkliniken i Hjärup utanför Malmö gör det. Fråga 🙂
ok tack :) Ska ringa på måndag och höra :)
Annars kan du sätta in ett kastreringschipp (suprelorinimplantat) som gör att hon går ur löp och blir som kastrerar i ca 2 år. Det kostar dock en slant men att vänta med kirurgisk kastrering har sina fördelar i och med att man minskar risken för binjuretumörer och man slipper söva. Väljer du ändå att kastrera kirurgiskt så se till att hålla henne på en liten yta utan klättermöjligheter i 5-7 dagar så att inte såret/stygnen belastas. Du kan ha henne i en kaninbur eller i en liten hage och ta ut henne korta stunder för att få undersöka men försök att inte busa, så att såret läker fint.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Är jag konstig som undrar om någon kan lägga upp en bild där "vulvan" är svullen? Måste själv förberedda mig och hittar inga bilder, kan dock vara jag som letat dåligt.
TS: Hoppas det var okej att jag låna tråden.
Nu har jag puttat en tråd som heter "en illertik som löper ser ut såhär" åt dig :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#5 Åh, ett stort tack!
Man märker när dom ska löpa eller när dom löper. Thea luktar jätte mycket! Någon som vet om de försvinner sen eller är det bara efter hon har blitt kastrerad eller om man sätter in ett chipp?
#7 Är det inte så att en iller luktar mindre efter en kastrering(?)
En okastrerad iller luktar vanligtvis mycket mer än en kastrerad iller. När det kommer till honor så går de inte ur löp förrän man bryter honans löp genom kastrering (kirurgiskt eller chipp), parning med steriliserad hane eller parning med fertil hane. Det är förstås ingen anledning att ta en kull på honan om man inte inte har ett bra avelsmaterial och ett mål med sin uppfödning. Lukten kommer minska markant efter en kastrering och är honan i löp nu bör den kastreras snarast då det annars finns risk för anemi och att honan kan dö.
Sajtvärd på Iller.ifokus