öron rensning
jo…. brukar ni själva rensa lite i öronen på era illrar? vad gör ni då isf? och hur ofta? sånt behövs ju ibaland….
rensar när det är behövligt…försöker att inte göra det allt för ofta då vaxproduktionen kan öka om man e där o pillar för mkt. men iaf en gång varannan månad brukar det nog bli.

så sällan? :O vi gör det nog varannan vecka här, och då har dom smutsiga öron.
#1 andvänder du vanlig tops då eller?

En gång i månaden ungefär gör jag det…
Använder tops med öronrensmedel på. (öronrensmedlet får inte innehålla alkohol tydligen. det kan förfrysa öronen)
Det tycker jag funkar bra…
På min hona går det åt minst 10 tops (med 2 sidor på, alltså 20 tussar), hon har alltid skitiga öron (har inte skabb). mina andra har det ungefär behövs 5-8 tops på.
här använder vi endast 1-2 tops.. rena fina öron :)
här blir det ungefär varannan månad också. tycker de bara producerar mkt mer vax när man rengör. När vi tar det blir det en hel del tops, osså blir öronen skitiga igen dagarna efter då de producerar mer rätt snabbt verkar det som.. Vi använder illeröron-rens på tops. ibland droppar vi i och låter det verka ngn minut innan vi rengör m topsen.

Vad kan hända om man inte skulle rengöra öronen, eller göra det för sällan?
Jag rensar själv mina illrars öron, ja det vill säga 8 av dom 9 jag har. Den ända som inte gillar att få sina öron rensade är Jazz, han hugger efter mina händer om jag ens kommer i närheten av hans öron. Har nog också att göra med att jag inte kan få ett ordentligt grepp i hans nacke, han har väldigt lite skinna att ta i. Tror att detta har att göra med att han är halvt vildiller, Aslan min förra mix hade jag samma problem med. Så när jag var tvungen att rensa öronen, så får vi ta till veterinären så att han får lugnande spruta så att vi på så vis kan få rensat hans öron. Detta gör jag ca var 3 månad bara för att det inte ska bli för mycket för honom. Vi tog dom sist när han kastrerades för ca 2 månader sedan, som tur var så var där inte så mycket skit i öronen. Men dom andra 8 nästan njuter att få öronen rensade, och detta gör jag med ca 1½ månads mellanrum.

Här hemma rensar vi öron sällan. Skulle tro att det blir max varannan månad, eller vi speciella tillfällen. Och då använder jag bara tops.. Busan hatar det så fruktansvärt mycket och jag tycker att det är jätte jobbigt att behöva ta henne i nackskinnet för att hålla fast henne. Så det blir inte så ofta. Men lite skit har väl ingen dött av.. 
det är ingen fara att ta ner topsen en bit i örongången för att få ut allt vaxet. se bara till att inte trycka ner det utan i stället "gräva" ur det!
rensar högst varannan månad här. de producerar rätt mycket vax men det blir bara värre om man petar för ofta..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Känner mig lite dum men detta vet jag faktiskt inte så det är lika bra o fråga..
Vad kan det bli för komplikationer om öronen inte rensas?
Vi rensar en gång i månaden ungefär och är det innan en träff eller ustställning kollar vi dom väldigt nogrant veckorna innan.

En av nackdelarna med skitiga öron är att djur får skabb mkt lättare då, även andra ohyror får lättare fäste. tror även att djuren själva tycker att det är skönare med rena öron, kliar nog rätt mkt med skitiga:P
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Kanske att de lättare kan få infektion/inflammation i öronen om de är väldigt smutsiga? Men vad jag vet så har vilda illrar inte tillgång till tops, så det kan väl inte vara så farligt.. 
#14 men det är skillnad på hur våra tama och de vilda illrarna lever och deras hygien. Och framförallt- vad de kan drabbas av för infektioner etc!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Rensar så där oxå varannan månad. Med tops och vatten.
Sara

#16 tops och vatten?? Nu blir jag fundersam är det verkligen bra att använda vatten?? jag brukar använda barnolja.
Har aldrig tvättat öronen på Nala…. Brukar gnugga lite där när hon badas ibland, men aldrig annars. Hennes öron är alltid rena och fina!
Ronja däremot… Hennes öron ska snart få sig en omgång! :) Kanske skulle passa på nu… Nykastrerad (hämtades för en timma sen ungefär) så hon är fortfarande groggy! ;)
Varför skulle det vara dåligt med vatten?
Sara

#19 har läst någon stans att man tex inte ska ha vatten i öronen när man duschar och badar illern eftersom de inte skulle vara bra för deras öron. Men om man bara har lite så kanske de inte är någon större skada. Kanske bara menades att man inte ska spola med slangen i deras öron..?!
Jag läste någonstans att vatten bara är dåligt i deras öron om de blir kalla. De kan få öroninflammation då! Men om man håller sig inne (i ett dragfritt rum/lägenhet) så ska det nog inte vara någon fara!
Men om man ser till vilda illrar så måste de ju bli blöta i öronen ibland, eller hur?

Håller koll på hur de ser ut men i regel bara innan de ska träffa andra illrar… Om de är skitiga gör jag rent annars oxå men det brukar inte behövas.
Så det finns inga farliga efekter av att inte rensa så ofta?
Tror inte det.. Mina har aldrig haft ont av att inte bli tagna på ett par månader.
Sara

jag vet att det var en tjej som skrev att hon väldigt sällan rensade öronen på sina illrar eftersom hon ansåg att det inte var bra. Hon gjorde typ inför utsällningar och när hon tyckte det behövdes. De tycker jag oxså verkar vara bra är nog inte bra att vara och pilla i öronen för mycket!!
enligt en vetrinär jag var till så var det ganska viktigt att rengöra öronen ganska ofta. vi gjorde det mycke mer sällan förut, bara vid bad och vid behov, men då fick våran hane nån sorts svamp i öronen:( så nu blir det oftare. 1 gång i månaden ca.
fast normalt sett så är rådet att man ska rengöra så sällan som möjligt, ju mer man petar desstå mer vax produceras. fast med intervallen om en månad så e det väl helt ok.
kan han ha fått svamp för att han fick vatten elelr nått i öronen? vad använde ni för att göra rent?

Jag rengör typ öronen varannan kloklippning, det tycker jag är lagom intervall för att inte trigga vaxproduktionen, men för att ändå hålla öronen friska, rena och fräsha!
1-2 gånger i veckan blir svarta tops varje gång….
#29 blir topsen helt svarta kan det finnas en viss risk för att din lillkille har fått skabb…kliar han sig mycket eller skakar på huvudet? sen är det nästan lite väl mycket att rensa 2 ggr i veckan..prova mer sällan. Ju mer man petar desstå mer vax producerars i öronen……
ja han har valpisskabbisch ska ta tag i det a.s.a.p men han skakar inget mycket och jag gör rent bara för att de ska kännas bättre och mindre tills vi kommer i väg:)

var kan man få fatt på öronrens medel då :) ?
#32 antingen hos AMHS illertorg. eller så kan man köra med parrafin olja, funkar minst lika bra
när jag vaccinerade Devil så ville dom boka in en tid för undersökning för 360:-… ja sa va fan detta är min 6:e iller jag både ser och vet att det är öronskabb så kan ni inte ge mig ett recept på det som behövs nu när jag ändå är här…
-nej det måste undersökas av en vetrinär *suck*
jag vet att det finns att få tag på utan ockerundersökningar…
hört talas om 3 sprutor a´ 100:- st eller så parrafin olja men vart köper man det och hur mye ska man använda?
#34 parrafin olja tar mycket sällan bort all skabb. för att det ska finnas en liten chans att det hjälper bör man droppa i varje dag i flera veckor/månader. men detta e obehagligt för illern och kan även ge öroninflammationer etc.
medlet du ska ha är stronghold. och finns på recept på apoteken. det är 3 pipetter i varje paket å kostar ca 151 kr. du behöver 2 pipetter för varje iller.
men matolja går nästan lika bra att använda eller? Det rådet fick jag, visste inte ens att det gick att köpta ett medel för det. Jag har kört med matolja sedan jag fick reda på att det gick att köra med det 
recept = besök igen då alltså *suck*

#34> Jo jag håller helt med dig om att veterinärerna är dumma när de kräver att man måste komma in för att kolla det när man vet att det är skabb. Testa en mindre veterinär, istället för en större veterinärstation/djursjukhus. De är oftast billigare och det går snabbare…
Men till veterinären måste man. jag skulle inte testa med parafinolja eller matolja. Har som sagt åxå hört att de kan få öronproblem av det. Stronghold funkar utmärkt.
Tror de slutat med sprutorna. Förr i tiden gav man skabbsprutor, men jag tror man slutat ge dem nuförtiden.
#37 Jag har lyckats få recept på stronghold utan att vara hos vetten :) Men då försökte jag som #38 säger på en mindre klinik :)
Jag har kört med lite barnolja på mina tops det är det rådet jag har fått och det fungerar utmärkt. Vetten sa även att jag kunde använda paraffin olja, de gör dom i alla fall på blå stjärna i Gbg..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Vattunalle : Vet du om att din iller har skabb utan att behandla det?
Att låta en iller gå obehandlad kan leda till att den får öroninflammation. Det kan då gå snabbt upp till hjärnan och ge hjärnhinneinflammation.
Min Ior fick öroninflammation, dock ej av skabb. Men den gick snabbt upp till hjärnan. När jag var hos veterinären så upptäckte hon dubbelsidig öroninflammation. Båda trumhinnorna hade spruckit.
Hon förstod nog inte att det hade gått upp till hjärnan trots att han inte kunde gå rakt. Hon skickade hem mig med ett recept på antibiotika. Detta ledde till att jag nästan förlorade min Ior. Han har nu väldigt nedsatt syn på ena ögat till följd av detta.
Åter till tråden.. Jag rengör mina illrars öron ganska sällan. Jag brukar gnugga öronen med fingrarna bara ibland. Då försvinner lite grann. Jag går inte ner i hörselgången mer än var 3:e månad ungefär.

#40> Fy fan vilken otrevlig historia. Hur behandlades han sedan,e ftersom du sa att antibiotikan inte räckte?

Vad jag förstått av diverse veterinärer, är anledningen till att inte skriva ut recept innan undersökning, den att det inte alltid behöver röra sig om skabb, dvs den vanliga sorten.
De vill säkerställa att det inte rör sig om andra möjligheter som bäst bör behandlas på andra sätt.
Personligen så tror jag det är ytterst sällan som illrar drabbas av annat än den vanliga skabben, och som illerägare är man ganska vaken på deras beteende. Dessutom drabbas de av skabb ofta vilket borde vara en anledning till att inte behöva undersöka innan recept.
Här använder vi oss av Frontline. Används på samma sätt som stronghold, dvs droppas i nacken och upprepas varannan vecka tre gånger.
Finns på apoteket, dyrt men kräver inte recept.
Annars är det rengöring som gäller, någon gång. Inte alls ofta.

Funkar frontline lika bra som stronghold? Har någon veterinär tipsat om det?
Nettan=jag ska ta tag i det på måndag lovar =D
kanske värt kosta på frontline då eller? hellre pengar på bra medel som inte skadar i fall att det INTE skulle vara skabb än att bet 360:- för 4 minuter på vetten
stronghold är det absolut bästa och säkraste. Frontline går och använda, men det innehåller slkohol vilket inte är toppen för illrar. å man får vara noga med att inte få det vid öronen. finns t.om illrar som blivit av med öronen pga förfrysningskador orsakat av frontline.
stronghold får man tag på det då?

Det är receptbelagt. Din veterinär kan skriva ut stronghold och så hämtar du det på apoteket.

frontline läggs i nacken, precis som stronghold. Häller man det i öronen gör man fel.
Frontline används i normala fall till hund och katt, men fungerar lika bra på illrar enligt mina erfarenheter.
har använt mig av både stronghold och frontline, båda har gett liknande resultat, därför väljer jag frontline i fortsättningen.
#43, flera veterinärer har tidigare nämnt frontline som ett alternativ till stronghold, för mig. Veterinärer som har ganska god erfarenhet av illrar.