Frallan Flåsar??!
Kom och tänka på en sak. när jag är ute med frallan och smeagol, så har frallan en tendens att flåsa. Precis som en hund gör när det är varmt. Det har ju varit rätt varmt de dagar jag varit ut med honom. Kan ej minnas nu om han gör så även när det inte är varmt?? Vad kan de bero på?? Kan inte minnas att han har flåsat inne även när de är varmt?? Någon som har en iller som oxså gör så??

Beror lite på hur han flåsar. han kan flåsa av flera orsaker.
Att det är varmt
Att ha har dålig kondis
Att det är något som är fel
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
min groggie gör det efter ett tag man vart ute, när vi kom in så drack han som bara den och sedan sova. Tror det är för att han protesterar så mycket att inte vilja gå i sele, så att han går inte normalt utan hålar sg mera som en säl. Det blir jobbigt i slutändan:P

#1 ja, det är ju det som är krukset, Men det borde ju ha att göra med värmen(hoppas jag). Men jag får väl gå ut med dem lite och uppmärksamma på om han bara gör de när det är varmt eller om han jämt blir så ute?!!
#2 haha,. det dära ålande känner man igen. fast frallan brukar inte göra det så mycket, men han brukar mäst springa åt ett håll som inte går. han ser sjukt rolig ut!! =)
Förrästen testade den där förbindelse grjen sisst jag var ute och gick med dem. snacka om att jag fick ett gott skratta. hahaha=) Smeagol släpade mest på frallan, och sedan när vi skulle gå in. så sprang smigge upp för trappen och frallan stannade, haha, omg. och innan jag fick dem lunga och få av dem hakarna. De såg ut som ja jag vet inte vad. Men ingen bra ide att gå med förbindlese kopplet upp för en trapp!!

gör han så konstant eller flåsar han bara några sekunder?
Min stiffler är rätt underlig, han flåsar sådär när han är uppspelt. Han flåsar/gör ljudet i kanske 5 sekunder, typ istället för att poppa (som vanliga uppspelta illrar gör). Tror att det typ betyder "kom igen då, jalla jalla". När han busar eller tex när vi är på promenad och tycker det är superkul. Kan kanske vara samma sak du frallan gör? Låter som ett hundflås, väldigt fort…
Sen kan Stiffler även göra ett liknande flås när han har sina manier, dvs när han kraffsar på en dörr och är stressad, då kan han sticka nosen i springan och flåsa så där, men då låter det mer som en hyperventlilering. inte lika glatt och uppspelt.
Så så länge han inte flåsar ansträngt, dvs som om det vore jobbigt, så är det säkert inget fel. Gör han ljudet med flit eller kommer det av ansträngningen?
En hund kan ju tex flåsa mer om den har dålig kondis eller ännu värre om den tex har hjärtproblem eller blod-syresättningsproblem… Men detta gör den alltså när den blir ansträngd…
min groggie gör något liknade när han leker och hoppar runt, det låter typ som om han inte skulle kunna andas ordentligt, han flåsar och håller på hela tidne.

Jorm flåsar också när han busar och blir uppspelt, var lite orolig i början eftersom jag aldrig sett Aiia göra så, men är inte orolig längre. Det är som AlbaStiffler säger, det är nog bara ett busläte, ungefär som poppning!
Men för dig Smeagol kan jag tänka mig att det var för att han var trött eller varm, eftersom ni varit på promenad. Eventuellt också för att han har jättekul!

Ja jag vet inte, har då aldrig hört det när han leker inne. Men kan ju vara svårare att höra när det är ljud omkring. Men han flåsar lixsom inte hela tiden uta gör några flås och sedan tyst sedan flås igen, precis som när en hund svettas. så det kanske har med värmen att göra.

Det borde inte vara nåt farligt tycker jag, för då hade han nog låtit oftare och mer (t.ex. om han hade haft fel i andningsvägarna). Så det är nog en naturlig orsak.
Även vid hjärtfel kan illern flåsa och flämta men då även när de vilar eller bara går.
Sara

#7> Det låter som sagt precis som vad min Stiffler gör. han gör det ju även när vi går på promenad, när han är uppjagad över att det är sååååååå kul att gå på promenad. Som sagt, det låter ungefär som om han säger "kom igen då, fortare" när han gör det. Många gånger gör han flåset åt mig, typ som "jaga mig". hehehe. och ibland åt sig själv…