Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 936 ggr
Smeagol
0

Tandsten??

När vet man egentligen att man ska ta bort tandstenen?? Vet att man kan göra det själv men att man helst ska ha sett någon som gjort det först. Vad kostar det att ta bort det?? Och en anna fundering som jag har är, Veterinärerna här omkring är ju livrädd för min iller och vågar knappt ta i honom. Så hur i hela friden skulle de kunna ta bort tandstenen?? Verkar ju inte rimligt att man ska behöva söva honom??

gwen
0

Är tandstenen farlig då, stör den munnen på något sätt? Har aldrig sett nån tandsten på mina gamlingar… :-o Man får väl inte hål av tandsten, eller…?

[Falo]
0

De söver då de tar tandsten, brukar kosta kring 500 kr

gwen
0

Låter lite onödigt att söva i onödan, dvs utan att någon annan åtgärd/operation även görs… Påfrestande för kroppen att sövas. För tandstenen känns ju inte som på liv och död, eller?

[Falo]
0

#3: helt riktigt. Det är bäst att ta lite efterhand själv istället. Tar man det direkt då det sätter sig så är det lättare att få bort än om man väntar länge

Robinsnel
0

Gwen, om du tittar på tänderna lite längre bak i munnen hittar du nog tandsten… Eller om du tar nackskinnet så hon gäspar, ser du alla tänder bra.. Tuva o Woodoo hade mkt mer än jag trott när jag väl gav mig på det, det är svårt att komma åt där bak, men det mesta släpper, med lite god vilja o stor försiktighet..

gwen
0

#5, hur tar du bort det då? med nån sorts skrapa? Plast/metall? Ska hem och spana in i gapet ikväll!

Robinsnel
0

Man köper en tandstensskrapa, de är ganska dyra, man kan köpa dem på djuräfferer. Men jag skulle rekommendera att du antingen är med när ngn som gjort det förr gör det, eller har ngn med dig som kan, när du gör det..

gwen
0

#7 Jupp, det låter vist med lite expertis 1a gången. Ska kolla nästa gång vi är hos veterinären.

Robinsnel
0

Personligen tycker jag det är bäst att ta tandstenen hemma om man kan hålla dem tillräckligt still.. så man slipper söva. Det är ju alltid en risk när man söver.. Eller ja, om veterinären kan hjälpa till och göra det utan sövning kanske också är ett alternativ.

gwen
0

#9, jo det var det jag tänkte, utan sövning. Men å andra sidan har min iller vart inne på sövning några ggr senaste tiden pga analsäckrtömning. *urk* Och kanske blir det något sånt besök till…

Robinsnel
0

ja, då kan ju vet ta det samtidigt kanske…

Smeagol
0

Ja men det är just det jag menar. varför ska jag söva min iller bara för att en veterinär är rädd för den?? Kanske man kan be någon om hjälp på en träff eller då?? 500kr det lär väldigt dyrt, när man kan göra det själv lixsom!!?? I värsta fall får jag väl åka med smeagol till falun!!?? Men han har ganska lite eller mycket?? men han har endast på en tand längst bak och tandkötett ser bra ut.

Faxlin
0

#12: Du får komma på träff så fixar vi det där, så kan du själv fixa det senare. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Smeagol
0

#13 tackar Åsa, det lät ju PERFEKT ju!!=)

Sara
0

Har illern tandsten så kan det finnas under tandköttet oxå. De flesta veterinärer använder sig av ultraljud när de tar tandstenen idag och det går på minst en tusing. Men då får de ju bort all tandsten, även den som inte syns.

Tandsten kan leda till inflammation i tandköttet eller tandlossning.

Sara

JossanH
0

precis, som sara skriver så kan det ibland vara absolut nödvändigt att lämna in illern för sövning och att ta bort tandsten. jag har faktiskt fått göra det med deter. han hade tandsten som höll på att utveckla tandköttsinflamation så då tog jag tag i saken o åkte in med honom. jag hatar att söva och var riktigt nervös men det gick bra och finare tänder har han aldrig haft som när jag hämtade honom! Att söva är nog nästan ett måste- annars är nog inte veterinärerna så pigga på det.. Och som sagt, ofta tar dom bort med ultraljud. Jag betalade nåt på 800 spänn och det var för att det var rabatt på tandstensborttagning i den vevan!

jag tycker det är svårt att skrapa själv och triton är egentligen den enda iller som jag klarar det på.. dom andra är får åliga och deras tandsten sitter för hårt.. men då får den sitta där till det verkar bli ett problem… Det är inte så mycket ändå..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Smeagol
0

Men hur vet man när det är för mycket då?? Som jag sa så har ju smeagol endast på en baktand. ska försöka att få en bild på det.

Sara
0

När det börjar bli mörkt och lite grönaktigt så är det definitivt dags.

Sara

Smeagol
0

#18 hm…då är det nog dags snart skulle jag tro..

Smeagol
0

Men en iller i det vilda lär ju ha samma problem?? Varför får de tandsten egentligen?? de där med fodret tror jag bara är bluff. Jag vet katter som har haft tandsten i flera år men inte lidit av det,. Eller har dem det?? Man har då aldrig märkt det på dem ialf.

Faxlin
0

Klart de lider av för mycket tandsten efter ett tag. Har djuret tur klarar de sig utan inflamationer. Med otur kan de få fruktansvärt ont.
Att konstant gå omkring och ha lite ont och lukta skit i munnen är nog inte heller så roligt.
Jag tror mycket beror på fodret faktiskt.
Om man kollar på min 15 åriga hund som alltid har ätit massor med ben och sådant. Han har klarat sig från tandsten otroligt bra och dessutom fått behålla alla sina täner hela och friska.

Audiatur et altera pars

sarae
0

#"1 och så tar vi ett kontraexempel…min mammas hund har levt på sönderkokt oxkött och hundmakaroner sen han kom till oss vid 2 års ålder….i sommras fixk vi dra ut alla hans framtänder eftersom de ruttnat och satt löst….nu är även resten av tänderna på väg att ryka….suck…bara för att min mamma tycker synd om djur som får torrfoder…

gwen
0

#22, blurk, äcklig historia! Hundar ska äta ben!

sarae
0

#23 no shit! Närmsta ben han kom var tugg pinnar….anledningen till att han började med kokt kött var för att han blev allergisk mot precis allt inklusive sig själv när han kom till oss….då var kokt kalkon och kokt får kött det enda han kunde äta….å sen har mamma bara fortsatt….fastän jag försökt få henne att fatta att en hund behöver tugga…..igår i telefon stod hon och kokade kött och undrade om hon skulle "koka det lite till, det e ju inte jätte mjukt än"….snacka om frispel…

Smeagol
0

#21 Ska vi börja att ge våra illrar tuggben eller??=) Vet ju att man kan ge dem placcoff men de är väl bara i förebyggande syfte va??

sarae
0

#25 plaqe off har funkat för mig även på en iller som redan hade tandsten…. Ger man dem torrfoder så behövs inga tuggben ;)

Robinsnel
0

ja, plaque-off är dessutom väldigt olika erfarenheter av bland de illerägare som provat, färre än hälften tycker det ger resultat, vissa menar t o m att det ökar tandstenen. Vad man kan ge som är bra för att rensa tänderna är råa kycklingbitar, med småben och senor som rensar bra. Råa kycklingben är inte farligt för illrar, däremot ska man akta sig för kokta. Annars rensar ju i regel torrfodret, men alla illrar är inte så bra på o knapra så det varierar ju…

Men jag skulle råda er att ta bort den tandsten som är för att sedan kunna hålla koll o hålla efter lätt.

Smeagol
0

#26 Men jag har ju gämt gett min iller torfoder och ändå så har han tandsten. menar du att det går att ta bort tandsten med placcoff??!! Men om man nu åker till veterinären och tar bort det, kan de inte vara så att det kommer tillbaka igen då??

sarae
0

Att de äter torrfoder gör inte så att all tandsten försvinner…men de har betydligt mindre tandsten än om de åt blöt mat….för ig har plaque off funkat bra..det har inte tagit bort det men gjort det mykcte lättare att skrapa av själv…när jag kört plaque off ett tag så lossar tandstenen jätte lätt.

Tyvärr kommer husdjur liksom människor lida av tandsten i större eller mindre utsträckning..och det är upp till oss som ägare att hålla efter det…låter man tandstenen sitta kan det ge tandköttsinflammation och på sikt tandlossning…

Faxlin
0

#25: haha, nej det var inte det jag menade. Skrev bara det som ett exempel på att jag tror kosten spelar in.

Audiatur et altera pars

Robinsnel
0

#28 jo det kommer lite eftersom hela tiden, men det är lätt att få bort om du gör det innan det blivit mkt. Då kan du ju säkert göra det själv, om du har nån som hjälper dig och ni kan hålla honom still.

Smeagol
0

oki. då fattar jag. nu käånner jag mig lite klokare idag igen!!!=)

#30 fattade det åsa,,hihi=)

Faxlin
0

#32: Skrattande

Något annat som funkat bra är ju godiset jag ger mina vildar här hemma. Som jag just fått hjärnsläpp och inte kommer ihåg vad de heter. hihi
Men Sara vet, så om hon ser det här innan jag går och kollar påsen kan hon hojta till.

Audiatur et altera pars

sarae
0
Faxlin
0

haha, tack Sara. Nu kom jag på det. ;-)
Inte lätt att vara den enda blonda brunetten inte :-)
Fast nu skyller jag på den förbaskade febern som aldrig ger sig.

Audiatur et altera pars

sarae
0

allvarligt? har du fortfarande feber???

Faxlin
0

Japp, jag har feber toppar som får mig att tuppa av här hemma.
Fryser större delen av tiden trotts hög värme inne. Har inte ork för något. Totalt körd i hals och näsa. Nu är jag så sjuk som bara en man kan vara sägs det ;-)

Audiatur et altera pars

Smeagol
0

#34 ja ha. Men vett skjutton om de skulle funka. smeagol ratar allt iller o kattgodis i prncip. Känns lättar med plac off som man kan blanda i maten..

Sara
0

Jag ger mina plackoff i några droppar vetegroddsolja på morgonen. Då vet jag att alla får i sig sin "del". Mina får vetegroddsolja varje dag (fast bara lite) pga att de får sin medicin i den.

Sara

sarae
0

#37 nämen din stackare! uppsök läkare! har du kollat nackskinnet så du inte e uttorkad?

#38 stitch ratar oxå allt godis men älskar greenies

Faxlin
0

#40: haha, jag tror det var det Kalle kollade häromkvällen när han högg tag i mig. hihi
Tror inte jag är så uttorkad än. hihi

Audiatur et altera pars

MarieB
0

Att illrar får tansten beror helt och hållet på dieten, dvs torrfoder i det här fallet. Det finns två anledningar till det:

torrfodrets sammansättning och torrfodrets utformning.

Torrfodrets rikliga innehåll av stärkelse i kombination med bitarnas utformning (som inte ger korrekt "polering" av tanden) gör att stärkelsen lägger sig som en tunn film/plack på tänderna. Där kan sedan ansmals bakterier och mineraler mm som bygger upp tandsten och tandköttsproblem. Den övriga sammansättningen i torfodret kan också ge förändringar i salivproduktion och salivsammansättning (och pH?) som kan accelerera förloppet. Bob Church påstår att torrfoder ger signifikant förslitning av tänderna enligt en studie (ännu opublicerad?) som han ska ha gjort på 800 tama och vilda illrar jämförelsevis.

Vilda illrar som äter den naturliga födan får inte tandsten därför att den dieten har en korrekt sammansättning som främjar en sund mun samt att födan i sig innebär att illern "skär" igenom kött och använder samtliga tänder (även hörntänderna). Det är framför allt bearbetningen av kött som ger fina tänder, men senor och mindre ben bidrar också. Märk väl att jag inte säger "tuggar", för illrar har inte en tuggande/malande käkfunktion vilket också är en av anledningarna till varför torrfoderbitarna är helt fel utformade.

Att ta bort tandsten och hålla tandköttet friskt är mycket viktigt och mycket underskattat av många djurägare. Infektioner i munhålan är en viktig orsak till spridning av infektioner till andra delar av kroppen, inte minst hjärtat. Tandsten är för övrigt bara det man i allmänhet ser först i symptomväg. Under tandköttskanten kan det vara spirande infektioner och en mun som bildar tandsten är en mun som har ett pågående problem

Om man ger torrfoder så är daglig tandborstning ett sätt att hålla den värsta (i bästa fall all) tandstenen borta (jag vet flera som daligen borstar tänderna på sina illar).

http://www.afip.org/ferrets/dental/dentaldz.htm

Mina illrar har ALDRIG tandsten. Gissa varför ;).

Robinsnel
0

Länken fungerar inte för mig. Nån annan den fungerar för? Jag är nyfiken på hur tandborstandet kan gå till.

sarae
0

nope den funkar inte här heller

sarae
0

shittade sidan på google men den går inte att komma in på…

Själv "borstar" jag med iller tandkräm och ett finger…funkar rätt bra…. hittade det här:

Brushing Teeth
This is not the easiest part of the grooming routine, but getting in the habit can prevent dental problems down the road. Brushing the teeth is a good preventative measure and also gives you a chance to spot any developing problems early.

To make this easiest, use a toothbrush meant for cats that consists of a set of short bristles on a rubber tube that fits over your finger, or even just a piece of gauze wrapped around your finger. You can make it more agreeable but using a drop of your ferrets favorite liquid/gel vitamin supplement, but never use human toothpaste. Then simply wipe the teeth with the brush or gauze. Aim for doing the outside surfaces of the teeth and gums at first, paying particular attention to the gum line. As with many other grooming procedures, your ferret may object strenuously at first, but if you are patient and gently persist, slowly increasing the amount you do, chances are your ferret will come to accept tooth brushing as a part of his or her routine. Try to brush the teeth at least once a week.

Smeagol
0

#42 väldig bra inlägg. det gav mig svaret på mina frågor!! Ush villka hemska bilder det var på den där sidan du länkade. Blir det så där gult när de får infektion eller?? smeagols tandsten är svart.

Robinsnel
0

svart tandsten… det låter akut må jag säga, det är nog dags att ta tag i det och få de skrapade..

Robinsnel
0

#44 den funkade när jag stängde av brandväggen o antivirusprog…

Smeagol
0

#47 jepp ska göra det siddu=)

MarieB
0

Länken fungerade inte för mig heller ett tag igår men idag gör den det igen.

#46, bilderna är av lite olika stadier av tandsten och med eller utan tandköttsinflammation. Vad det blir för färg på tandstenen tror jag har att göra med vad det specifikt råkar vara för mineralavsättning på tanden, salivens sammansättning med enzymer och proteiner, bakterier, mat, m fl faktorer som kan påverka vad det blir för färg. Kort sagt kan man säga att all sorts tandsten ska hållas efter regelbundet så det inte får utveckla sig till ett större problem.

Sarah
0

Jag ber dem alltid ta tandsten då de är inne på operstion eller annan sövning av olika anledningar. När det görs i samband med något annat har jag fått betala en hundring extra för ultraljudet på Roslagstull.

AlbaStiffler
0

*puttar*

Var hos veterinären med Stiffler för nån vecka sedan och han sövdes då (ögonproblem igen). Hur som helst passade jag på att kika på hans bakre tänder, som jag typ aldrig en sett förr. han är så kinkig i vaket tillstånd att maninte får pilla på honom. Till min förfäran hade han grymt mycket tandsten, flera mm tjock (2-3 kanske?) på baktänderna. Det syntes även att tandköttet var lite inflammerat. *rys* Fick inte ta bort något när han väl var sövd, utan måste boka om en tid enkom för detta.

En liten parantes är att på Ultuna (Uppsala) så använder de Ultraljud för borttagnignen och söver dem därför ( vilket även är nödvändig för Stiffler speciellt). Veterinären berättade att man lämnar in djuret på förmiddagen och hämtade det på eftermiddagen, och man kunde inte få veta när ingreppet gjordes då flera djur (hundar) per dag gjordes. Djuren fick alltså "köa". Lite irriterad ifrågasatte jag varför man måste lämna in djuret, som ni vet är Stiffler grovt klaustrofobisk och vägrar sitta i bur. Han blir jättestressad och helt apatisk och krafsar oavbrutet (i timtal utan avbrott) om han är instängd. Alltså frågade jag om man inte kunde boka tid så att jag själv kunde vara med honom tills han sövs (ha honom i koppel och inte i bur), men det gillade de inte alls, och tyckte det skulle vara jättetjorvigt. Men visst, det "kanske skulle gå", sa de surt. Ja menar, jag tänker inte utsätta min Stiffler för flera timmars plåga och stress bara för att det är jobbigt för Ultuna… *Grrr för vissa veterinärer*

Funderingen går då till om jag ska göra det hos en annan veterinär för hand, dvs utan ultraljud. Men jag har en känsla av att det inte kommer funka, dels eftersom han måste sövas för att det ska va möjligt och dels för att tandköttet ju var lite inflammerat och alltså vill jag verklgien ha bort all tandsten så han inte får problem. Så det får nog bli Ultuna ändå! *suck* Stammis där ju, borde man inte få mängdbesöksrabatt när man vart hos vet mer än 10 ggr/år? *suck*

Faxlin
0

#52: Ohh vad roligt att höra att du står på dig om att vara med honom på Ultuna. Alldeles för många bara lyssnar på veterinären.
Hoppas att allt går bra för er.

Audiatur et altera pars

AlbaStiffler
0

#53> Bittra erfarenheter av att ägaren ofta känner sitt djur bäst. Jag propsar alltid på att alltid få följa med både med hundarna och illrarna. Om inte så för att det är lugnande för djuret och för att snabba på behandlingarna (som alltid ju tar timmar) och för att det är intressant. Samt för att kolla att de inte gör något galet. Man får följa med på det mesta och oftast är det bra för man är bra på att hålla fast och lugna djuret. Men på operationer får man såklart inte haka, tyvärr, hade vart intressant!

Sara
0

När illrarna sövs för tandskrapning så är sövningen inte lika djup som när de opereras, utan mer ytlig och alltså mindra farlig.

En bra sak med att använda ultraljud är att även den osynliga tandstenen under tandköttskanten tas bort, vilket är svårt med vanlig skrapa.

Sara

AlbaStiffler
0

sedering kallar veterinärerna den lätta sövningen för, jo jag vet. Stiffler blev sederad för endast nån vecka sedan för att undersöka hans skadade öga… :) Gick bra, men snacka om att han va groggy hela dagen efter… hehehe… stackarn. Den djupare sövningen kallar de Narkos och har väl med "knark" att göra, varför de sover djupare!

Har dock vart med om att sedering inte räckt utan att hunden (i det här fallet) lyckades väcka sig själv då det gjorde ont. Så de vart tvungen att ge den narkos åxå…

sofie
0

#52 Sånt har vi också råkat ut för. Våran äldsta hona gillar inte främlingar då hon blivit misshandlad men dom vägra låta nån av oss följa med och ta blodprov. Ut kom dom med en uppjagad iller och blod på receptet efter att hon bitit dom. Nu går vi till Väsby och där har vi fått vara med vid blodprov, röntgen, ultraljud, dom har sövt när vi bett om det. Där är dom verkligen toppen.

AlbaStiffler
0

#57> Va, fick ni inte följa med på ett simpelt blodprov? vad arg man blir när de bara tror att man är en orolig och överdriven djurägare, som de inte tror vet sin illers bästa.

Vet att min Alba blev jätteuppjagad och trodde hon skulle bli dödad de 2 ggr vi tagit blodprov på henne. Hon var jätteglad att jag var med då och kröp innanför min tröja och gömde sig såfort blodprovet var taget…

TottsiGirl
0

#58 Så är det på blå stjärna i Gbg oxå man får inte följa med.. Men nästa gång ska ja banne mig stå på mig, fast jag hoppas jag kanske kan hitta en annan veterinär eller något innan någon lite närmre kanske..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Fuglemat
0

Usj, man må da få lov til å være med inn når det taes blodprøver og den slags småting. Jeg synes det kan være litt slitsomt i blant å ha eier hengende over meg når jeg skal fjerne tannsten (type med ultralyd), men det er noe ma venner seg til likevel.

Imidlertid, på noen hunder og katter er det sånn at de skaper seg noe fryktelig når eieren er i rommet, men når de går ut så blir det slutt på sytingen og så går det greit. Å ha det som rutine at eieren ikke skal være der synes jeg likevel er uklokt, mange greier det også bedre om eier er til stede.