Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 618 ggr
[kjamtessa]
0

Kastrering?

Hej hej!

Jag skall hämta hem en liten söt iller tjej imorgon och det var ett par år sedan jag hade iller. och undrar om kastrering skall man göra det på en hona? i sånnafall när?

Ni får även dela med er om lite råd om illrar ;)

Mvh Therese

sarae
0

kastrering på en hona skall helst göras när hon börjar gå i brunst (när du ser att vulvan börjar svälla). Men du bör kolla med din veterinär innan eftersom det finns veterinärer som (mot bättre vetande) inte kastrerar honor i brunst. så kolla runt så att du har en veterinär du vet med säkerhet kommer att kunna kastrera din hona när hon börjar brunsta.

[kjamtessa]
0

i vilken ålder brukar dem vara i då?

Soffi
0

Ca 6-8 månader. Brukar starta runt våren..

sarae
0

men de finns även de som börjat så ticigt som 4 månader….det har att göra med vårat numera extremt skumma klimat ,)

[kjamtessa]
0

Okej..Honan jag skall hämta imorgon är 3 månader så det är ju ganske nära..Någon som vet nån veterinär som gör detta runt Trollhättan området? :D

sarae
0

trollhättan? nej…bara göteborg

TottsiGirl
0

Trestads djursklinik vid trestads center kastrerar illrar och vad jag har hört är dom duktiga. www.trestads-djurklinik.se

Vad roligt att någon i området skaffar iller.. Själv bor jag i Uddevalla med mina vildar :)

Vad är det för en hona du ska hämta hem?? *nyfiken*Lycka till med lilltjejen :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

TottsiGirl
0

Sen kanske jag ska tillägga att dom kastrerar illrar på Trestads djurklinik och vad jag hört är dom duktiga dock är dom inte billigast.. Det skiljer ganska kraftigt i pris när det gäller kastrering finns de veterinärer i tex gbg som är betydligt billigare men då blir de ju en längre bit att åka..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

[kjamtessa]
0

Jag vet inte så mycket om henne men hon är 8 veckor och det skall bli skoj att ha en iller hemma igen, skall ta och fota henne imorgon och skriva lite fakta på min sida.Kanske skall ta och bli insatt i iller verksamheten med utställningar och träffar.Verkar himmla trevligt att ha kontakt med många andra som har illrar.

Trestad blir perfekt, nära och bra! :D  Vad ligger dem i pris, vet du det? :)

TottsiGirl
0

Jag mailade dom för ett tag sedan innan jag fick hem min lilla illertjej då fick jag en prisuppgift på 1200:- Att vaccinera en iller där var inte så farligt dyrt 310:- men det ska du ju vänta med tills hon är över 10 veckor så slipper du vaccinera henne 2 gånger. :)

Utställningar och träffar är jättekul. Nu är ju din lilla tjej för liten för att få vara med på utställningen Flygande illern i Skövde den 29/9 i år men du kan ju alltid komma dit och kika. Hade varit trevligt att träffas..

UlrikaD
0

Var hon åtta veckor eller var hon 3 månader? Jag kastrerade min tjej på Göteborgs djurklinik och där betalade jag 1100 för både kastrering, chippning och vaccinering. Helt klart prisvärt! Så om hon är 3 mån så rekommenderar jag att du gör allt samtidigt. Är hon 8 veckor så bör du vänta med vaccinering tills efter 10v. Kommer hon från en uppfödare? Isåfall kanske hon redan är chippad och vaccinerad?

[kjamtessa]
0

Funderar på vilken veterinär station jag skall välja… :/

Göteborgs djurklinik verkar bra, eftersom det var såppas billigt för alltihop.

behöver ju ringa och beställa tid inom snarast…

sarae
0

#12 den billigaste i göteborg, där de dessutom e duktiga är majornas smådjurklinik. Jag bojkotter blåstjärnan så länge det gäller mindre ingrepp ;)

har kastrerat 2 av mina på majorna

VeronicaKahlbäck
0

Finns blåstjärnan någon annanstans än i Göteborg?

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

sarae
0

det finns även i skara…..sen vet jag inte om det finns även i borås eller alingsås???

UlrikaD
0

Finns i Borås också. Det var ju majornas jag menade också naturligtvis.Generad

erikdenstore
0

#1 Kanske en okunnig fråga… Varför är det "mot bättre vetande" att inte kastrera en illerhona i brunst?

Jag tillhör den gamla skolan (? ;-) ) som fått lära mig att man ska undvika kastrering under löpet. Jag har antagit att det berott på att reproduktionsorganen är mer "blodfyllda" (hittar inget bättre ord just nu…) under löpen.

erikdenstore
0

*putt*

erikdenstore
0

*puttar igen eftersom jag verkligen är nyfiken*

VeronicaKahlbäck
0

En illerhona som är brunstig för länge riskerar att få anemi (blodbrist)

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Faxlin
0

#17: Inte alls en okunnig fråga. Du om någon är väldigt kunnig, det vet både du och jag.

Anledningen till att man bör uppmana sin veterinär att kastrera när de är i brunst är att organen är så små på iller och tyvärr så missar många veterinärer att få bort allt då de kastrerar dem när de inte är i brunst. Detta ställer till med allvarliga fel på illrarna sedan. Och har i vissa fall lett till döden.
Så om ens veterinär inte är extremt iller kunnig ska man be dem att kastrera när de är i brunst.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

erikdenstore
0

#20 Tack för svaret! Men min fråga gällde varför man ska kastrera när honan löper…

erikdenstore
0

#21 Okej, det var så du tänkte! Den enda av mina honor som kastrerades utan livmoderinflammation (den ena troligen p.g.a. p-spruta och den andra hittades ute okastrerad i fullt löp) löpte inte och det gick bra… Kanske hade jag tur? Det får man väl aldrig veta!

Det är det här som gör att illrar är så intressanta! Man lär så länge man lever! :-)

TottsiGirl
0

#12 Ett tips kan ju även vara att chippa på Flygande iller utställningen då det är billigt att göra det där.

Kastrering är det ju ett tag tills dee daxså de hionner du ju fundera på lite vart du ska åka..