Mirra

Så här tycker jag angående avel och uppfödning: För det första bör man skaffa sig väldigt stor kunskap om djuret man har. Sen bör man ha en väldigt stor plånbok för går det snett kan det bli ruskigt dyrt. Sen måste man ha med i beräkningarna att man kan förlora sin hona. Det finns uppfödare som förlorat både valpar och honor samtidigt och det är inte lätt. Kan man leva med att man har riskerat sin honas liv för att ta valpar på henne. Jag förstår att man som uppfödare gör det för det är det en "riktig" uppfödare gör. Men man bör vara väldigt medveten om riskerna som privatperson. Sen bör man kunna svara på frågan varför man vill avla på sin hona? Om man vill föra väldigt bra avelsmaterial vidare så är det en väldigt bra anledning. Men avla på en hona som man inte vet mycket om som dessutom har en otroligt stor släkt vilket innebär att valparna kommer att ha släkt precis överallt. Vet du vilka sjukdomar som finns i släkten? Vad är medellivslängden på dem? Varför vill man göra det? Din iller är tex risktecknad. Vet du vad riskteckningar innebär? Har du läst på om sådana saker. Sen skrev du att du kanske funderade på att avla på henne nu 2008 eller framöver. Om det blir framöver hur hade du tänkt att ta henne ur löp nu? På något sätt måste hon ur löp annars kan hon dö? Hur ska du göra med det? Många frågor och fler finns det. Skriv gärna lite svar om hur du hade tänkt det hela så kommer säkert fler in och skriver vad som är bra att veta INNAN man börjar fundera på att avla. Sen har jag en liten personlig åsikt så här i slutet. Varför vill man helt plötsligt avla på en iller som man har ägt i en vecka? Du vet ju ingenting om hur hon är, hennes personlighet, hur hon kommer att bli när hon blir stor eller någonting. Kan du inte bara njuta av att du har fått en fin illertjej?

de var bara en tanke .. jag ska inte ok .. nån som kan ta bort denna tråd

Denna tråd jäller inge mer
det är absolut inte fel att du funderar på att bli uppfödare. fler seriösa uppfödare behövs! men det kräver mycket tid och planering. och framförallt ska man hitta rätt avelsdjur och bara det kan ta år. Sen bör man sätta upp långsiktiga avelsmål, och planera för hur man ska nå dem. Så att du redan idag börjar planera för avel är positivt. Men helst skall man först bestämma sig för att bli uppfödare, och sedan börja leta efter riktigt bra material. Inte bara börja avla för att man råkar ha en iller hemma. Så jag tycker du ska fortsätta läsa på, börja planera och börja leta avlesmaterial för framtiden om du är seriöst intresserad av att bli uppfödare. Jag har haft iller i 5 år. Har löst funderat på att bli uppfödare, men har insett hur extremt mycket planering å kunskap det behövs. så jag läser på varje dag, och letar redan nu efter material som jag kanske inte ska använda förrän om 2, 3 eller 4 år ;)

m å de var bara en tanke som kom mig .. jag vet att de är en riskteckning .. jag vet att jag ska vara nöjd med att jag har en fin iller tjej ..

å dessutom så har jag fött upp djur förr .. men jag vet att de är en annan sak gämfört med iller .. men jag vet riskerna å de
det låter bra! då är mitt råd att fortsätta läsa på. läs på om genetic, sjukdomar, ärftlighetslära. skaffa dig gärna en mentor som du kan lära dig av. en bra sida med mycket intressant info om genetik är http://tech.groups.yahoo.com/group/Ferret-Genetics/
#1 mycket bra skrivet!
jag håller med, bra skrivet!
#5 bara så du vet så är det ingen här som "skäller" på dig för att du tänker eller har tänkt tanken att avla. Det som skrivits är bara reflekteringar som man kanske inte tänker på såhär i början men som är väldigt viktiga att tänka över. Gör man inte det kan så mycket gå fel och jag säger som jag brukar- Det är bättre att vänta med att ta en kull tills du hittat lämpligt material, än föda upp ett gäng valpar som man får ångra pga bristande kunskap.
Det behöver inte betyda att du får det jobbigt om du skulle sälja en kull med "defekta" eller sjuka djur men valparna skulle defenitivt få lida av det.
Sajtvärd på Iller.ifokus

de känns som att de blev världens utskällning.. men men aja .. jag vet med alla risker å dessutom så är de låååååååååååååångt fram tills dess
#11 ingen utskällning här. jag lovar. Men jag hoppas at du förstår att det finns en anledning till att man vill uppmana folk att verkligen tänka till innan man tar å avlar på sin första hona. det är inget personligt. tror att alla som kommit in och velat avla på sin första hona har blivit "varnade". Stammen är såpass dålig i sverige idag, och avel utan tanke, planering och ordentlig forsking samt kunskap hjälper inte stammen. vi vill alla illrarnas väl. Vad som behövs är fler uppfödare som är seriösa, som är noga när de gäller avelsmaterial och som arbetar efterlångsiktiga avelsmål. Folk som bara tar en kull för att honan är söt finns det tyvärr gott om, och det hjälper inte våran stam, tvärt om. men har du seriösa funderingar på att börja med avel ser jag det bara som positivt, då är det bara att börja plugga och lära sig mer, samt leta bra material.

de är lugnt jag ska inte avla ..

Snacka om tråddödare i #1. *flinar lite* Förstår att tanken var god, men snacka om att skrämma bort stackars villhailler från ev framtida uppfödningstankar.
Villhailler> Vill du i framtiden avla, läs på och gör din läxa, skaffa en lämplig iller att avla på enligt vad som nämnts ovan och i alla andra avelstrådar. Sen är alla här jätteglada om du hjälper till att föra illerstammen vidare mot friskare gener! :-D
#14 men samtidigt, om nån bestämmer sig för att avla så skulle iaf jag anta att denne person vet om alla risker och vet allting ang honornas löp samt vet vad riskteckning innebär. Om så hade varit fallet så hade det ju bara vart o svara på rikkis inlägg och berätta att inget av det hon skrev var okänd information. Men så var ju tydligen inte fallet så då tycker jag det var extremt bra att rikki upplyste om dessa saker.

#14> Självklart, men det finns sätt att uppmuntra och det finns sätt att skrämma på. Jag är själv tyvärr rätt duktig på att häva ur mig lite väl hårda ord, som jag kanske inte menar som hårda men som läses som sådana, så jag vet precis hru det funkar. Självklart ska man upplysa varann, men hellre på ett lite mer positivt sätt! :)

Det enda jag gjorde var att skriva vad man behövde tänka på när man ska avla. Det var varken uppmuntrande eller avskräckande. Men när man sen ser då att svaret direkt efter blir att nej, jag har ändrat mig då undrar man ju hur genomtänkt det var. Och då var ju mitt svar ganska upplysande ändå.

men alltså jag vill ju hålla på med uppfödning men de är så framtidsplaner
det är bra att det är framtidsplaner, för att då hinner du plugga ett par år ;)
#18 men hur menar du med framtidsplaner? För du skrev ju att du vill avla på mirra och då frågade rikki hur du ska göra när hon går i avel då?

ja men hon har rätt jag ska vänta tills jag får rätt iller med rätt linjer å så ..

lite jobbigt att man inte får avla på den illern man vill. om vi vill avla på mirra senare i framtiden så… de är ingen som har sagt att vi ska göra de om ett par år. sen behöver man inte skälla å trycka ner folk som frågar lite saker.. de är lite taskigt gjort. blir så less. bara för att man tänker på att börja avla på sin iller så får man massa mot hugg å säger att de är fel å de är inte rätt. har ni alla träffat mirra så ni vet hur hon är? #1. vf skäller du på villhailler för.. hon frågade om lite råd. å du trycker ner hon så jävla mycket. vi vet om att vi bara har haft mirra i en vecka men vem har sagt att vi ska ta avel just nu… framtids planer de menas väl längre fram i livet. när man vet lite mer å så. eller är de inte bra att de kommer mer seriösa uppfödare då? eller du kanske vill ha en tok oseriös upp fördare. blir väldigt less på alla som trycker ner å säger att vi ska vara stolt över att vi har en fin iller. nog för att vi har tre super söt illrar hemma.
Det handlar inte om att trycka ner folk det handlar om att bli av med alla oserösa uppfödare som tar en kul för att dom tycker att dom har värdens vackraste iller med det bästa psyket och skiter i att ta koll på deras illers bakgrund.

men nu är de så att vi håller på att kolla upp alla våra illrars stam tavlor så långt bak vi kan komma å veta så mycket om våra illrar innan vi ens kommer att tänka på att avla på någon av dom.. de är lixom framtids planer vi har.. fast de har kanske alla… ja vet att man ska läsa på å studera jätte mycket om sin iller innan man ens tänker på att avla på den… men ja tycker inte om när folk tycker ner någon bara för att man fårgar lite saker om uppfödning å tankar på avel. hoppas att ni förstår att ja blev lite less när tjejen får en utskällning utan dess like på en sida som hon sitter på nästan hela tiden. vi älskar alla våra illrar. å dom är super söta allihopa…
jag tycker inte att hon skäller på någon utav er, rikki skriver ju själv i första meningen "Så här tycker jag angående avel och uppfödning:" Personligen tycker jag att hon informerar mycket bra och det ger en själv en frågeställare

ja vet om allt med avel å alla risker å de ja inte vet om de forskar ja i… vill lixom inte ta livet av min söta iller.. de är de sista ja vill bara för att avla hon vidare… är ju inte helt bakom flötet. men ja tycker att ni kan tagga ner lite gran med era hårda komentarer å så… de var lixom bara en lite jävla fråga. men man kanske ska börja med avel senare i framtiden… de är inge kul att bli någon jävla hack kyckling här på forumet bara för att man har tankar på avel länger fram i livet… släpp allt nu å skit i allt. orkar inte med mer snack nu.. om att vi ska vara nöjd att vi har en fin iller å så… men som sakgt de är inte så att vi ska avla på hon just nu….. när vi säger framtids planer så ska de mennas om 3-massa år framåt. å om de bilr på mirra eller någon annan iller de vet man aldrig.
Längre fam i livet.. Det var prat om 2008 och det är inte alls långt fram över huvudtaget det är bara några månader dit.
Bra skrivet #25 och kan bara hålla med dig.
#26 om du inte tål att folk säger vad dom tycker så ge dig inte in i en diskution och ge dig heller inte in i den om du sen inte kan diskutera om din åsikt.

visst tål ja att folk säger vad dom tycker. men ja tycker bara att ni är lite väl hård mot min flicka som fråger lite saker… då blir js less. så lätt är de… de tror ja nog alla skulle ha blivit. jo men man kan väl ändra sig eller går de inte att göra de på detta forumet?? man kan säga fel iblan å skriva väldigt fel ibland. eller hur.. den tror ja alla kan göra…. å de rikki skrev de var bra skrivet men sen blev de lite på hopp tycker ja… ni har sönder alla drömmar man kan ha.. om att kanske någon gång i framtiden avla på någon iller man har… fan va lite tacksam att de är fler som vill vara seriös iller uppfödare. eller ni kanske vill ha oseriösa uppfödare. så då blir väl ni glad…

Typiskt fall av "min hona är så söt, jag mååååste ha valpar"….
Det är bra att få reda på från början när man har funderingar på avel hur svårt det är så man vet vad man har framför sig. Det är inte dans på rosor att ha en uppfödning. Så kan man inte ta diskutoner här hur ska man då kunna ta den när man står med en kull.
Sen som rikki frågade hur ska hon ta henne ur löp om hon nu har framtidsplaner på att ta Mirra i avel längre fram? Bra frågor rikki hade men inga svar.
Om vi hade velat haft oseriösa uppfödare hade vi inte kommenterat i denna tråd.

# 29 de är inte så .. visst hon är söt å så .. men sen gäller de å kolla om de är bra linjer å så .. men de är i frammtiden de .. jag håller på som fan med släcktforskning på alla våra illrar nu .. de är tillå med så att jag glömmer allt utanför ibland .. jag försöker å få reda på allt som har med avel å göra å de .. så att om den dagen skulle komma så är min kille å jag berädd på de.
#30 å de som rikki fråga ja jag vet inte .. men de är just de jag ska plugga på å läsa .. så jag vet tills sen ..
Det handlar ju inte om vad hon har för personlighet, det handlar om att hon har riskteckning. Visst spelar personligheten också roll i avel- givetvis, men det var inte dte som påpekades. Och jag frågar igen, om ni ska avla på henne när hon är 3 år, hur skani göra när hon går i brunst? För det kommer hon göra mååånga gånger innan dess. Och snälla, se inte detta som ett påhopp nu bara för att jag frågar.

Vi behöver ha seriösa uppfödare i Sverige. Att det kan låta hårt beror nog på att man läser inlägg på olika sätt. Att det inte är enbart glädje hurra rop beror nog på att det är oerhört många som tagit kullar på sin hona utan att veta ett skit. Bara att den är söt och snäll. Så nu reagerar folk snabbare.
Personligen tycker jag det känns jättebra att ni vill lära er innan ni börjar.
Och jag har erbjudit mig att hjälpa till om ni vill det. Det finns massor att lära, men mycket är enklare att ta när ni kommer och hälsar på :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

nä har inte tänk mig att de är en dans på rosor. men ja hatar när folk börjar hacka på en bara för att man har lite funderinger på att kanke någon gång längre fram i livet bli iller uppföradre… de är ingen som har sagt att de ska ske här å nu… visst de är bra att folk säger till vad dom tycker men när de börjar gå över till ner tryckningar å på hopp så då lite ja sur. de är jätte bra att få tips å så.. men håll era elaka komentarer för er sj. vill inte höra dom…. de är nästan som mobbing. de är därför ja taggar upp å blir less på alla som skäller å så…. ni skrämmer ju för fan bort folk från detta forumet när ni skäller å talar ner mot folk. precis som att ni är störst bäst å vet allt. fan lägg ner. väx upp.. eller så gör nått annat.. öppna ett forum där ni kan hålla på att trycka ner å skälla på varandra om de är så jävla kul.

#32 de är sånt som vi ska läsa på för de vet vi inte ..

#32 jo ja vet att hon kommer komma i brunst många ggr. men sånt är livets gång på en iller. å de får man acceptera. kan man inte de ska man inte ha iller. ja håller på att läsa på mer om iller. de ja inte kan de läser ja mer om.. nä ser inte detta som ett påhopp nu… klart att man får fråga. men ja gillar inte folk som gör påhopp.
#33 vi vill inte avla på illern om de finns riskteckning. då får man leta efter en annan iller. men de blir länger fram. jo vi tackar för att du vill hjälpa oss åsa. de värmer jätte mycket. hoppas att vi får ses snart. jo vi kommer å hälsar på snart. :)

#36: Finns massor att läsa om genetik och iller innan man börjar. Men man kan också få en massa bra tips av att ha en uppfödare som backar upp. Det är aldrig roligt att stå själv första gången nämligen.
Ser också fram emot att få träffas :-)
Audiatur et altera pars

#36, men grejen med att en illerhona går i brunst, är att hon så snabbt som möjligt måste tas ur brunsten på nåt vis. Annars fortsätter hon brunsta, och brunsta och brunsta och det är livsfarligt, och kan leda till aplastisk anemi (blodsjukdom) t.ex.
Så därför måste er tjej tas ur brunst på nåt vis, och alternativen är:
*Att hon paras.
*Att hon paras med en hane som är steriliserad, vilket innebär att han inte kan få barn men fortfarande är intresserad av honor. Blanda inte ihop med kastrerad, för då varken kan eller vill han.
*Att man använder något p-medel, t.ex. p-piller, men det är inte att rekommendera då riskerna är många.
*Att hon kastreras.

ja ronja kan man ju kastrera för i hennes vet jag att de finns riskteckningar å så

roxy vet jag inte för hon är 2 år .. å vet inte ett smack om henne .. mirra vet jag inte heller .. åå ja vet ingenting. im a noboddy

#38 de du säger är bra. de är bra att lägga på minnet. de tackar ja för. så vi får se hur vi gör.. för kastrerar vi mirra så kommer vi ångra oss sen. men med ronja så kan man kastrerat hon. så vi får se hur de blir… men tack tack..:)
Ic3man
Du får ursäkta men ditt sätt att gorma som en bandhund bara för folk säger sin åsikt. Får mig att fundera om du kommer göra det på en valpköpare mer som kanske kommer att fråga saker som du reagerar över.
Som åsa säger alla uppfattar det som är skrivet på olika vis.
Möjligt att det kanske varit annat inlägg om det nu inte hade skrivits 2008. Sen det här med löp att ta henne ur det. Bara en fråga varför tar man inte reda på så mycket som möjligt om honom innan man köper en hona så man vet vad man har framför sig.
Sen har jag läst tråden många gånger nu och har inte sätt att någon har trackat ner någon det är väll i så fall inlägg #29 som man kan tycka är hårt. Tycker att alla har kommit med synpunkter på vad man bör tänka på och många ställt frågor om man tänkt på saker.

men jag mena inte 2008 sorry ..
Nej jag har förstått det. Men läser man att det står det så självklart att man reagerar över de.
Jag vet att man kan skriva fel.

mm .. å när jag kom på de så var de förskent å redigera de

ja ser de som mobbing.. men ni kanske inte ser de som de man ja gör de… vissa av era ord dom fastnar djup i en… sen de med datumet så skrev hon fel… de är helt mänskligt eller? har ni aldrig skrivit fel någon gång i erat liv????? som ni säger att man ska ta reda på lite saker först.. så kan ju ni oxå göra de eller hur… vill inte bråka med någon på detta forumet. så snälla sluta nu.

Tack åsa
Eftersom du ställde en fråga så tänker jag svara på den. Har ALDRIG på stått att man inte kan skriva fel.
Ser man att det är fel kan man göra ett nytt inlägg o säga att det blev fel.
Såg att åsa tagit bort det men ville ändå komentera de skrivna som #46 skrev

men nu är de redigerat så .. ÖVERSTRYKET OK…. time out ..

har en fråga vad är lättast i eran erfarehet .. vad är lättast å få igenom en brunst .. ?
#51 menar du för att avbryta en brunst? lättast är ju klart kastrering.
Annasr kan man använda en vasectomiserad hane, problemet där är att det i princip inte finns några här i sverige. jag känner till 1 i danmark och några få i Norge. och det är inte alltid det fungerar
p-piller och p-spruta rekommenderar jag inte. Det är något jag själv alsrig skulle ge för de ökar risken nått så otroligt för livmoderscancer
så som sagt-.----det är inte helt lätt detta ;(

ne men ronja ska kastreras.. mirra vet jag inte å inte heller med roxy
#53 kan i så fall vara bra att redan nu börja kolla om det finns några vasectomiserade hanar i sverige, för det är det klart bästa alternativet om du inte vill kastrera. å tar inte första skenparningen får man göra det igen.

ja.. eller så blir de att vi kastrerar både mirra å ronja . å väntar å ser med roxy .. eller ja har ingen aning

#55: Men om Roxy redan har varit okastrerad i två år, hur har de tagit henne ur brunsten då? Har de inte tagit henne ur brunsten, kan det vara bråttom att kastrera henne för att hon inte ska bli illa sjuk.

har ingen aning i hämnta henne igår

#57Kan du inte ringa förra ägaren då? så får du reda på om hon/han kanske har använt en hane att ta henne ur brunsten. Har du inga bilder på henne?=)

jo de ska vi.. har inga bilder än men snart

Ja, då är det nog bäst att fråga den förra ägaren snabbt, för hon kan redan vara på gång att blir svårt sjuk om hon gått okastrerad så länge utan att blivit tagen ur brunst. Det kan vara livsfarligt för lilla tjejen!

ja du ser självklart att killen min har

:)

oki men vi ska ringa här snarast.. tack tack

Hon är fin i alla fall :-)
Audiatur et altera pars

Va fin hon är=)

mm vist är hon .. å hon är snäll som en ängel

tack tack hon la sig där sj… :)

#64 Jaadå :) Vad bra, hoppas att ni får tag i dem snabbt!

mmmmmjag ringer för fulla muggar.. de är jag som får vara telefonisten här

jo de är bäst så…

hahaha

hahaha
#60 haha det ser ut som hon försöker likna hund-mjukisdjuret

ja vist är de gulligt.. jag ska sätta ut billder på henne sen jag å..

har ni fått tag i förra ägaren än?=)

nä
är ni säkra på att hon inte är kastrerad då?

Jag måste väl då säga att jag har läst mitt första inlägg en gång till. Jag kan inte se att jag har försökt trycka ner någon eller varit elak där. Jag har bara ställt massa frågor som är bra att ha ett svar på innan man ens börjar fundera på att avla. Det var bara som en liten snabbkurs liksom. Vet man inte svaret på de frågorna och fler bör man vänta. Det anser jag inte är elakt eller nedtryckande på något sätt. Det var ett sätt att både hjälpa er och er iller. Sen skriver ni att ni planerar att kastrera ronja men vänta med mirra. Det är ju mirra som har riskteckningarna. Och om Roxy nu är två år så borde hon ju redan vara kastrerad.
men ronja var dte väl ingen som pratade om det är ju mirra det här handlar om och hon är ju risktecknad, vilket ni nyss sa att ni absolut inte vill avla på?
rikki, jag tyckte du klargjorde bra att man helt inte ska avla som nybörjare, att man ska läsa på. Vissa tog det som att avla som hemskt skrivet, och det tycker jag att det är också att göra som nybörjare och dessutom med alla risker om man inte kan sin sak! SÅ att jag tycker ännu en gång att det var bra skrivet, jag var själv ev avf dom som skrev en gång att jag ville avla på min skrollan som jag inte vet en smak om.
Det var ett bra inlägg, hemskt men sant. Hoppas ni förstår hur jag menar med hemskt också. Kanske blev fel skrivet!?

#80 vi tänkte kanske avla på mirra senare i livet inte just nu… tjejen skrev fel hon menade inte 2008. men ja brusade upp mig de vet ja.. men när fölk börjar läxa upp en då rinner de över. de vara inte meningen att de skulle bli så hårt tillbaka. men men.
ja håller på att läsa om allt som inner håller iller å avel å dessa sjukdommar. jo när de ju så att ronja är en mix. vildiller å/tamiller. å ronja är en silver tomte. sen roxy som är två hon är kastrerad så hon behöver vi inte göra nått åt. men vi får se vad som händer.

#82 jo vi har ju sagt typ 200ggr att vi håller på att läsa på mer om avling å alla dess risker.. så läs igenom allt innan du svarar… men man är alltid nybörjare om man börjar avla eller har du inte tänkt på de… de är typ som om man lär sig gå så är man oxå nybörjare eller är man proffs på en gång. för då vill ja kunna flyga på en gång.. eftersom du resonerar så… fan tänk igenom vad du skriver. nu till något helt annat… så vi släpper denna jävla tråd. bild på mirra kanske..

Tack Skrollan!! Och ic3man kan jag inte se någonstans var ni blir "uppläxade"?

Jag tycker nog att den här tråden har fyllt sin funktion. Trådskaparen har sagt att hon kommer läsa på och sedan känns det bara som en massa upprepningar.
Med risk för att bli skjuten för censurering. Så låser jag denna nu,
Mvh ÅsaF sajtvärd
Audiatur et altera pars

måste de stå för att man ska bli de…. man kan lixom tolka olika annars hur hade värden sett ut om alla tycker lika. då hade bara dom största fått sagt sitt.. eller hur…