Allergi eller inte?
Kan man få allergi av illrar om man har astma?
Ja, man kan få det av princip alla djur. Men det är individuellt hur man reagerar.
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Vissa tål iller mycket bra medan andra utvecklar svår allergi. Värst brukar det vara med valpar och könsmogna djur.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har astma och allergi , har 2 illrar, har en som snart är 3 År när hon bytet päls så blir jag lite mer allergisk , sen har jag en valp och hans valp päls gör mig lite täppt oså, katter klarar jag inte av så bra alls men illrarna är inget stort problem för mig :)
Jag har en svår allergi mot katter.
Dock går det bättre med hundar.
Och än så länge inga problem med illrar.
Kärlek, ärlighet & respekt. ♥
/vegosessan.
Till de som har allergi. Hur länge dröjde det innan ni märkte av det? Jag har inte haft min i två veckor än och sen några dagar tillbaka har jag såna besvär att jag vill klösa ut ögonen. Har fått flytta ut i vardagsrummet och så får illern bo i sovrummet. Det känns inte som någon hållbar lösning i längden.
Ta saltlösning i ögonen :) Och allergi takbelysningen o astma medicinen , för mig gick de ganska snabbt att märka att ja va allergisk , känns mer på valpen oså men även när min andra vuxna byter päls o fäller lite extra eller om jag klappat dom o tagit i ögonen oså :)
#5 du kan prova att medicinera, känns det hopplöst så omplacera hellre så fort som möjligt så de slipper rota sig för mycket hemma hos dig. Jobbigt med allergi :( #6 hahaha vad är det för allergi takbelysning du tar egentligen ;'D
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har både astma och pälsdjursallergi, men jag har inga problem med iller alls. Men, det är så himla individuellt med astma och allergier, så bara för att det funkar för andra betyder inte det att det funkar för dig.
Jag tar själv Pulmicort varje kväll, och har jag slarvat i några dagar så märker jag det på en gång, då reagerar jag på djur lättare och får betydligt lättare ansträngningsastma, så utan den medicinen skulle jag nog inte kunna ha iller.
Kom kliet i ögonen efter att du kliat dig i ögonen eller av sig självt?
Jag har lärt mig att alltid tvätta händerna innan jag kliar mig i ögonen, just pga av att har jag klappat ett djur under dagen och kliar mig i ögonen, då är det kört!
Det kommer av sig självt. Sen blir det ju alltid att man råkar klia sig i ögonen när det har börjat.
Tvättar alltid händerna när jag har rört i henne. Jag försöker även hålla allt åtskiljt så jag har olika kläder beroende på om jag kommer ha kontakt med henne eller om jag ska vara i de andra delarna av lägenheten.