Skaffa en till iller ?
Jag har en iller hona på 3 år har haft henne i ca 4 månader och vi har en fantastisk bra relation, men jag har haft funderat på att skaffa en till en iller hane. Till frågan nu, hur har de gått för er när ni har skaffat en till iller till eran familj? Och vad ska man tänka på om man skaffar en till?
Vi hadeen illerhona på 3år när vi skaffade våran hane vi valde att köpa valp då våran hona hade bott ensam i 3år. Det gick ganska bra hon läxade upp våran hane och vissade vem som betsämde sen var det lugnt och dom gick ihop hela tiden. Vi försökte sätta ihop honan och hanen med en annan hane då var våra 4år och 1år hanen vi skulle sätta ihop med dom var 4år Det funkade inte alls vi försökte flera månader men det slutade med att han fick flytta till en kompis istället pga att det inte gick. Det som du kanske bör ha i åtanke är TÅLAMOD som bara den, vissa går ihop direkt medans andra har tagit flera månader innan dom ens börja gilla varandra. Allt beror väl på om det är en vuxen omplacering eller en valp. Jag har märkt att valp är lättare att sätta ihop än vuxen.
Det är så individuellt. Min erfarenhet är att oftare är lättast att introducera 2 illrar med varandra, än om dom är fler. Men det är förstås bara min erfarenhet. Att skaffa en valp kan vara en smart lösning just för att om du tar hem en stor hane och din hona blir osäker och hamnar i underläge är det inte roligt när den som är i överläge väger dubbelt så mycket. Sök på introducera eller liknande så kommer det nog upp mängder med trådar. :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
När jag satte ihop min hona på 1½ år så va det lite bråk och bus om vart annat. Inget att egentligen reagera på. Sa till honan redan första dagen då hon va rätt elak och efter våran resa från att jag skaffade henne gör hon det mesta jag ber om, så hon slutade helt enkelt vara jävlig mot honom.
Sen fick jag hem en till valp och det klickade direkt. Inget bråk och jag släppte ihop dom direkt och samma kväll sov dom ihop :)
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.