Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 572 ggr
tessIller
2013-11-28 11:59
0

När chippa

Hej

Jag tänkte höra med er hur det funkar när man chippar hanarna.

Gör man kirurgiskt bör man ju vänta tills hanen iallafall är året, men hur funkar det med chip är det samma som gäller där?

Min hane är nu snart 9 månader små tecken på brunst men det lär väl dra gång till våren?

påverkar det på samma sett som vid kirurgisk kastrering om man gör det för tidigt ?

JossanH
2013-11-28 13:09
0

Man ska inte kastrera kirurgiskt innan 6 mån på iller. Samma gäller chipp, men inte riktigt av samma anledning då chippet inte ökar risken för binjuretumörer men man kan inte säga helt 100 om det kan påverka tillväxten om man chippar för tidigt. 9 månader kan man absolut chippa då de oftast växt färdigt vid 6 mån ålder. Jag skulle chippa så snart som möjligt då många illrar faktiskt börjar brunsta redan nu på vintern och ju längre in i brunsten, desto större risk för att det tar längre tid innan chippet verkar fullt ut.

Sajtvärd på Iller.ifokus

tessIller
2013-11-28 13:22
0

suveränt tack för ett utförligt svar =) Då bokar jag tid för det så snart som möjligt=)

kredka
2013-11-28 13:56
0

Jag har chippat en av mina hanar när han var 5 månader gammal (gick in i brunst väldigt snabbt). Jag börjar tro att det på nåt sätt rubbade hans hormoner för trots att han lever på barf precis som alla andra mina illrar så är han den enda som pendlar väldigt mycket i utseende mellan vinter och sommar - på sommaren ser han ut som skelett trots att han brukar väga då ca 1,8 kg och på vintrar är han nästan handikappad pga allt fläsk som kommer på han - han orkar knappt gå så tjock blir han på vintrar… Så antingen är det något som är genetisk och det är hans *charm* eller så är det effekt av tidigt insatt implantat… Kan bara gissa vilket…

Välkommen till ferretplanet.se :)

P4go
2013-12-02 07:59
0

Jag ska chippa nu den 16de. Mest för att jag har en hona vars chip går ut när som helst och jag är inte alls speciellt sugen på valpar. :)
Då är han 6 månader precis. Dock har han slutat växa och syns att han är påväg in i brunst då han är jävlig mot min hona och ska lukta på henne hela tiden. Så är bara att köra på x)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.