Är han i brunst?
Hej. Vår pojke Pyret är snart 8 månader, de två senaste veckorna har han blivit väldigt närgången med vår hona Stripe. Luktar henne i rumpan och biter tag ordentligt i nacken på henne så att hon skriker och nu har hon sårskorpor i nacken. Vi är där och särar på dom så fort vi märker att han är igång igen.
Jag har förstått att detta är vanligt när pojkarna blir brunstiga, men jag trodde att de brukade bli brunstiga sin första vår?
Han luktar dessutom inte mer än vanligt, hans kulor är dock lite större.
Hur länge brukar brunst hålla i sig, om det nu är brunst dvs? Och är det enda sättet att få stopp på det här att kastrera honom?
Slänger med en bild på pojken 🙂

Ja du har en grabb på g in u brunst iaf =P Lika bra att kastrera innan det går för långt för den stackars lilla honan. Hanarna kan utan problem börja brunsta redan nu och hålla i det tills slutet på sommaren/hösten pågrund av att vi får mildare och mildare vintrar och att dom bor inne i värmen hos oss.
Tack för svar! Då får vi boka tid hos veterinär för chippning då och hålla dom åtskilda tills dess att det är gjort!
Hur lång tid tar det för ett chip att verka? Kommer han lugna ner sig direkt eller tar det några dagar/veckor?
#2 Det tar några veckor innan alla hormoner har slutat storma omkring i kroppen på honom :-))
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
#3 Ska jag under dessa veckor låta dom leka ihop under uppsikt och skilja dom åt när vi inte har möjlighet att kolla till dom? :)

Är han tidig i brunsten kan det ha gått till sig en vecka efter chippningen. håll dom särad nu och efter chippningen vänta några dagar. låt dom sedan leka under uppsikt där du kan göra bedömningen om han är på henne med samma beteende eller vanligt lek
#5 Det ska jag göra! Tack för tips och råd!
Ringde till Blåstjärna och frågade vad dom tar för chippning, dom ville ha 2500 för chippning inklusive en rutinkoll. Är det lika dyrt hos alla veterinärer?
Tydligen är priset höjt, men 2500:- låter verkligen i överkant.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#6 varför en rutinkoll? Var det minsta chippet? och det kostar 1000kr i bara inköpspris för veterinärerna nu =(
#7 Jaså? Vet du någon annan veterinär i Göteborg som sätter in chip?
#8 De sa att de gör så med alla som ska sätta in chip första gången.. Jag har ju inte chippat förr så jag vet inte om det stämmer dock.

#9 ok ja då vill dom göra en allmänbedömning av djuret om du aldrig varit där och det är ju förstårligt
De har sagt rätt - de brukar utföra rutinkontroll om du sätter in chippet för första gången - har chippat 3 illrar och alla fick en omgång med rutinkontroll innan implantat sattes på plats.
Fråga bara vilken dos det är på implantat för det är d 2 olika priser det finns en 4,7 mg och den kostar runt 1000 kronor och det finns en på 9,4 mg och den kostar runt 2000 kronor.
2 av mina illrar blev implanterade med den mindre dosen och då kostade allt ca 1600 kronor och tredje illern fick (av misstag) den starkare dos och det kostade 2500 kronor.
Välkommen till ferretplanet.se :)
#10 Ja, jag förstår också att de vill göra det. Jag har absolut ingenting emot det, blev bara lite chockad när de ville ha 2500:- för det. Tror att chippet i sig kostade 1700:-

eftersom minsta chippets inköpspris är 1000kr får du ju räkna med att vetten tar ut lön och kostnaden för hälsokoll så priset kan stämma
#9 de gör samma här på de större klinikerna. Ring runt till små kliniker i trakterna och hör vad dom tar. Det brukar vara billigare utanför stan.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#11 Vad är det för skillnad på de olika doserna? Håller de olika länge? #12 Ja, det är ju sant iofs. #13 Det ska jag göra.
#15 den ena håller ca 2 år och den andra ca 4 år.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#16 Hmm, jaha. Ja då är det värt att kolla vilken dos det är. Jag har ju inga planer på att få några valpar så lägger gärna lite mer pengar på den högre dosen. Ska ringa runt lite i morgon och jämföra priser :)

# 17 kom bara ihåg att det inte är en garanti att det håller exakt den tiden. mindre chippen vet jag djur som det släppt på det efter bara 1 år och andra som haft det 3 år och ännu inte slutat verka.
Vet inte vad det kostar detta året men förra året satte jag in chip på Aurora och det gick bara på ca 900 kr i Skövde.
Ska dit den 16de nu :)
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

#19 jo jag betalade samma i sundsvall för några månader sedan och sedan för 1 månad sedan då jag skulle chippa nästa iller så fick jag betala 1800kr just för att chippets inköpspris ökats med det dubbla.
#18 Det vet jag! :) Men det känns värt att ta den större dosen även om den inte håller i exakt 4 år. Är det så att den bara håller i 1-2 år så får vi helt enkelt chippa om honom, är ju inte hela världen! :)
#19 Vad heter kliniken där? Är ju värt att kolla upp vad dom tar! Är ju en bit att åka från Gbg dit så beroende på vad dom tar kanske det inte lönar sig iom att bensin också kostar :)

#21 Jo precis. Men många som aldrig använt chippet tror tyvärr blint på att det verkligen med garanti håller den tiden och blir sedan besviken =(
#22 Ja det är synd att det är så. :( Många är väl lite naiva när det gäller sånt här. Men för min del är jag nöjd om det håller i 1 år i alla fall, har inga problem med att lägga pengar på mina djur om det behövs för att dom ska må bra! :)
#21 Det är Ekens djurklinik. I mina ögon en väldigt bra klinik. Jag tvingar dom att lära sig mer om illrar. Min veterinär kan inte allt men hon tar gärna reda på saker och ting, så att det ska bli så bra som möjligt.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
#24 Det låter ju lovande faktiskt. Ska ringa dit med en gång och höra vad dom tar!