Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 268 ggr
Esko
0

Uppfödarfrågor

Som jag skrivit i tidigare trådar så vill jag, som säkert många andra ha svar på vissa frågor för att få ett hum om hur uppfödare resonerar kring avel.Därför gör jag den här tråden, där jag ställer ett par frågor kring avel och uppfödning, till uppfödare som finns här på forumet. Ingen kommer hängas ut eller namnges utan det är upp till var och en att svara. Det är lätt att börja från fel ände i den här frågan, så jag ska försöka göra det här utan att det blir en massa onödigt svammel. 

Lite av den här informationen saknas i era artiklar om er uppfödning.

• Vad är ert mål med uppfödningen? 
  • Hur tänker ni när ni väljer hona och hane vid avel?
  • Vilken information söker ni innan avel?
  • Vilka sjukdomar och risker tycker ni att man INTE ska avla på?
  • Vilka sjukdomar och risker tycker ni är OKEJ att avla på?
  • Hur bidrar just ni till en bättre illerstam?
  • Hur ser framtiden ut för våra svenska illrar enligt dig?
  • Vad behöver göras för att våra illrar ska få vara friska och välmående?
  • Hur mycket kan vi som köpare påverka er i era tankar kring avel?

Upp till var och en att svara nu.

Till er läsare: Det här är en tråd om uppfödaren. Är det något just du vill fråga så skriv det som en kort fråga. Eventuella tankar och personliga åsikter kan tas upp på ett annat ställe eller direkt till uppfödaren.

Det här ska få oss andra att se hur våra illrars uppfödare resonerar kring avel. För att lättare se hur deras uppfattning stämmer överens med vår egna, och därefter kan göra val om det är något som just vi vill stödja.

Esko
0

Ni får ursäkta den stora texten, vet inte hur jag lyckades göra så.

ferretgirl
0
  • **Vad är ert mål med uppfödningen? *Att få fram så friska och bitfria valpar som det går.***

• Hur tänker ni när ni väljer hona och hane vid avel? Att djuren är så snälla och friska som det bara går att få dom

• Vilken information söker ni innan avel? Kollar efter hur många gånger en hane/hona är parad, jag tar max 3 kullar om där är mer än 4-5 valpar i kullen, kan annars tänka mig max 4 kullar.

• Vilka sjukdomar och risker tycker ni att man INTE ska avla på? På illrar med hjärtfel i släkten eller på iller som är döv oavsett om det går i släkten eller inte.

• Vilka sjukdomar och risker tycker ni är OKEJ att avla på? Ingen, iallafall inte medvetet.

• Hur bidrar just ni till en bättre illerstam? Avlar på djur som är friska, och helst på illrar som har så gammla förfäder som möjligt.

• Hur ser framtiden ut för våra svenska illrar enligt dig? Ser nog rättså blek ut om man ser till hur gammla dom blir idag, och lite nytt blod skulle inte vara så dumt.

• Vad behöver göras för att våra illrar ska få vara friska och välmående? Få in nytt blod i den svenska illerstammen.

• **Hur mycket kan vi som köpare påverka er i era tankar kring avel? Våga att som köpare ge kritik, både god och dålig. Det behövs för att vi ska veta vad köparen är ute efter.
    **

Faxlin
0

Hakuna Matatas iller uppfödning svarar gärna på dina frågor. Så här ställer jag mig till detta:

Mitt mål är att få en frisk illerstam igen, en stam som uppvisar illrar som åter lätt passerar tio års gränsen i levnadsår. 

• Hur tänker ni när ni väljer hona och hane vid avel?
    Då jag väljer avelsdjur, oavsett det är hane eller hona så tittar jag på deras släktled och letar med ljus och lykta efter så friska linjer som går att uppfinna. Är helt eomt linjeavel så det är inget som jag vill ha. Båda ska vara psykiskt trevliga och sociala och självklart inte vara sjuka. Inte heller avlas det på djur med sjuka släktingar. Får jag fram uppgifter om döva syskon eller liknande så tas individen omedelbart ut ur aveln.

• Vilken information söker ni innan avel?
    Jag söker efter släktskapen i första and. För att först utesluta att  två djur inte är besläktade med varandra. Då det är avklarat söker jag på sjukdommar hos de individer som ligger bakot i stammarna. Detta genom att försöka få kontakt med ägare eller uppfödare eller andra med kännedom om de olika djuren.

• Vilka sjukdomar och risker tycker ni att man INTE ska avla på?
    Sjukdommar anser jag inte att man ska avla på över huvudtaget. Risker blir en annan fråga tycker jag då ordet risk mer hamnar på vad som räknas som risk. Det sitter i betraktarens ögon mycket och man får olika informationer om de olika så kallade risk teckningarna beroende på vem man talar med och vilka länders sidor man läser. Någon konkret statestik finns inte i Sverige om att någon grupp egentligen är mer risk betäcknad än andra. Det föds sjuka viltfärgade också tyvärr. Så inte ens dessa är risk fria.
    I dagens illerstam är alla illrar en risk att använda i aveln. Jag bedömmer från situation till situation, med stor hänsyn till bakomvarande stammar och färger där. Skulle inte välja dock att para två albino med varandra.

• Vilka sjukdomar och risker tycker ni är OKEJ att avla på?
    Canser, Hjärtsjukdommar, dövhet. Där har ni de teckningar jag inte tycker är okej.

• Hur bidrar just ni till en bättre illerstam?
    Genom att söka efter de friskaste av de individer som finns att tillgå i aveln, att kolla upp ordentligt vad det är för material som används och hur ofta. Med att använda kontrakt där man har koll på sina avkommor och vilka de får paras med.
    Genom att söka även efter bra avelsmateria även utomlands. Men tills det är gjort så använda de svenska stammarna så bra som möjligt, och tänka på antalet avkommor.

• Hur ser framtiden ut för våra svenska illrar enligt dig?
    Bättre än på länge. Vi har trotts allt i dag ett antal uppfödare som faktiskt tänker sig för innan det tas valpar. Det tänks på kullstorlekar och antal på ett annat sätt än förrut. Illrar stambokförs och vi är mer medvetna nu om illrarnas sjudommar och vad som är arvsbetingat. Vi kollar upp mer runt om de avelsmaterial som används. Och framför alt, så finns internet i större utsträckning nu vilket gör det lättare att få information om olika individer.
    Det är långt kvar att gå, men fortsätter det som det gjort de senaste åren tror jag det ser mycket ljusare ut. Men det krävs att alla jobbar hårt.

• Vad behöver göras för att våra illrar ska få vara friska och välmående?
    Uppfödare som tänker sig för och valpköpare som är mer nogräknande med vem man köper valp från. Sedan behövs det nya blodslinjer. Flera stycken som är obesläktade och där det blir ett avelsprogramm där man håller nere antalet avkommor även hos avkommorna.

• **Hur mycket kan vi som köpare påverka er i era tankar kring avel?
    **Hos mig kan nog inte köparen påverka mina tankar om aveln speciellt. Jag avlar enbart på material som är noga uppkollad. Om något skulle framdagas efter en parning så går jag ut med information om detta och kommer således också sätta avelsförbud på valparna.
    Men en köpare kan alltid påverka på andra sätt. Man ska vara frågvis som valpköpare. Man ska ställa frågor och massor med krav på sin uppfödare. Likaså får man finna sig i en massa "konstiga" frågor av mig som uppfödare om man är intresserad av att köpa en av mina bebisar. Om någon tycker jag är oseriös så ska man inte vara rädd för att säga det som köpare. Om man hittar en annan uppfödare som man passar bättre ihop med så är det heller inget jag tar personligt.
    Men just att få reda på saker som en potensiell köpare tycker kan bli bättre, det tar jag emot som positiv kritik. För även kritik kan vara av positiv art.
    Så mitt råd till alla valpköpare är: Fråga, och fråga massor. Vill inte uppfödaren svara, då är det inte så seriöst.

Mvh Åsa/ Hakuna Matatas Illeruppfödning

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Missy
0

Jättebra och intressanta frågor!

LeeLoo
0

LeeLoo´s illeruppfödning

Att avla fram valpar med ett bra temprament, som är sunda och välmående, utan risk för inavel.

• Hur tänker ni när ni väljer hona och hane vid avel? Ett gott lynne, bitfria, lugna föräldrar som ej är släkt med varandra eller har /eller har haft några betydande sjukdomar i avelsanseende.

• Vilken information söker ni innan avel? stamtavlor med så friska linjer som möjligt och som stämmer in på mina kriterier vad gäller sällskapsiller (kommer i framtiden att kontakta uppfödare även på faderns sida, om så är möjligt)

• Vilka sjukdomar och risker tycker ni att man INTE ska avla på?  Cancer & dövhet

• Vilka sjukdomar och risker tycker ni är OKEJ att avla på? Sjukdomar bedöms fall till fall, men det finns ju en viss risk att få fram riskteckningar eller döva illrar trots allt. Jag tycker hittills att det är "okej" att avla på silvertomtar & pastell. Min tanke är att inte bara se brunt. 

• Hur bidrar just ni till en bättre illerstam? Har hittills bara haft en kull och lärt mig massor under tiden. Vi gör det som står i vår makt för att det ej ska bli inavlel samt chippar våra valpar och rekomenderar/kräver kastrering och har en god kontakt med köparen..

• Hur ser framtiden ut för våra svenska illrar enligt dig? Vet inte alls..Hoppas att det ska vända nu när fler uppfödare/köpare är medvetna om alla sjukdomar och börjar bli mer nogranna i valet av avelsillrar. Det finns många bra uppfödare med kunskap och sunda värderingar! Frågan är ju om det kommer att behövas nytt blod i Sverige eller om vi får en vändning. Längre livslängd, lägre sjukdomsstatistik.

• Vad behöver göras för att våra illrar ska få vara friska och välmående? Bra foder, sund avel, god kontakt med Valpköparna, ett bra kontaktnät oss illermänniskor i mellan. En bra kontakt med veterinär och ett bra förhållande med sin iller.

• Hur mycket kan vi som köpare påverka er i era tankar kring avel? Ni kan påverka mycket! Men oftast så lyssnar jag gärna på både köpare & uppfödare. För att sedan bilda mig en egen tanke eller ställningstagande i frågan.

skrollan
0

oj, vilken bra tråd, aldrig sett!

cannaydia
0

*trött så mkt sammanfattade svar, men man e alltid välkommen att fråga om man vill veta mer*

Murgrönans illeruppfödning

Att få fram, friska, pigga livliga illrar med glimten i ögat. Hälsa och temperament är lika högt prioriterat.
  • Hur tänker ni när ni väljer hona och hane vid avel? Pigga föräldrar, livliga, inteligenta, friska och fina. Stam bakåt som man kan granska ev. sjukdmar och ta ställning till.
    Vilken information söker ni innan avel? Allt, allt och allt. Släktingar till de tilltänkta paret, hur de är, psyke, fysik och temperament och ev. problem/sjukdomar som kan finnas.
  • Vilka sjukdomar och risker tycker ni att man INTE ska avla på?  Jag avstår helt ifrån depigmerade, håller mej till helig viltfärgad och ev. albino (förutsätt att det inte finns andra färger än vilt bakom). sjukdomarna är många, den ena utesluter inte den andra. Det är något man tar ställning till när det dyker upp.
    Vilka sjukdomar och risker tycker ni är OKEJ att avla på? Se svar ovan.
  • Hur bidrar just ni till en bättre illerstam? Har inte haft en och samma linje under de 3år jag hållit på med avel. Denna i år är jag riktigt nöjd(1år den hona7hanen används) med och hoppas kan bidra med något gott i det långa loppet. För att hitta måste man söka, bland allt och alla och kolla upp allt..Har kontakt med alla valpköpare, har avelsförbjud då jag vill kunna kontrollera linjen och även göra det svårare att kunna "ångra" sig. Vill att om man är intresserad av uppfödning och är ev. intresserad av att använda köpt valp av mej till avel vill jag veta och kunna vara delaktig i val av partner men även som hjälpande hand.
  • Hur ser framtiden ut för våra svenska illrar enligt dig? Jag tror det kommer att vända, från att det blev jätte populärt med Gotlands illrar till mer spridda gener (även om många ännu är Gotlands sysslingar). Men folk börjar få upp ögonen, hoppas det vänder så vi har mer brukbart material ur avelssynvinkel.
  • Vad behöver göras för att våra illrar ska få vara friska och välmående? Sammarbete uppfödare emellan, hårdare kollar, högre krav på avelsdjuren (både uppfödare och köpare). Bättre illerhållning och foder. En långsiktig avelsplan behövs av uppfödarna.
  • Hur mycket kan vi som köpare påverka er i era tankar kring avel? Man kan alltid säga sin mening och jag lyssnar och tänker över det, tar in det i mig. Ge tips och råd är alltid välkommet men man väljer ju lite vad man vill lyssna på och inte. En nybörjare som vill "styra & ställa" inom avel tar jag lättare på, jämfört med en veteran som hållit på sina år.