Uppfödning av iller
Nyfiken som jag är så vill jag höra allt ni kan koma på om illeruppfödning: Vad jag bör tänka på, frågor jag borde ställa mig själv Innan jag tar beslutet om att inte kastrera min älskling, risker och så vidare… Jag tror ni kan spinna vidare på ämnet själva.
Jag personligen har inga planer på att avla på min iller utan är enbart nyfiken så det här är objektivt.
Så, Ge mig något att läsa :)
kan putta upp lite trådar åt dig till att börja med. Sen är det viktigt att läsa på om genetik, sjukdomar,avel, illern överhuvudtaget, och längre fram om hur en parning går till, dräktigheten, födseln, skötsel av valpar. sen skall man självklart överväga alla risker som finns etc.
#1 Party pooper! ^^
Har läst en del av dem innan men jag får läsa de andra senare…eller nu. Någon du kan rekomendera om riskteckning men inte är en evighet lång…bara en kort sammanfattning? Eller någon som kan sammanfatta åt mig? Jag har blivit mobbad av hästklanen så det är synd om mig idag! ^^

http://www.rissanens.com/forum/viewtopic.php?t=528
Här står det om riskteckningar och depigmentering, det är MarieB som skrivit. Superbra!
Jo, jag vet…men också evighetslång. när jag skrev det så var jag ganska mycket kola i huvudet så…hade nog tänkt mig något i form av någon kort mening. Mina midnatsinlägg kan vara lite skumma för då brukar kaffet vara slut i bringaren och det börjar gå ur kroppen = Jag skum.
Det jag funderar på är om det finns viltfärgade som är risktecknade?
#5 ja, om de har risktecknade illrar bakåt kan man även räkna en ren viltfärgad som ricktecknad. En viltfärgad kan även bära på blaze teckning, eller ha vita fläckar (depigmenteringar) på kroppen.
#6 Vad jobbigt. Och albinosar är de också risktecknade?
#7 nej, albinism är en naturlig mutaion, och förekommer så alltså naturligt även hos vilda djur. (det gör inte depigmenteringarna på samma vis). Däremot så har albino illrar egentligen en färg/teckning som är dold. Deras egentliga färg är alltså inte vit.(albinism är en avsaknad av pigment) Har man då en albino som har en mamma och pappa med t.ex blaze (riskteckning) är det alltså högst troligt att albinon egetligen är risktecknad, bara det att det inte syns. det är därför det är så lurigt med albinos i avel. använder man en alibino måste ,an verkligen veta exakt vilka färger/teckningar som ligger bakåt-.