Fodermängd
Har googlat runt lite angående mängden foder man ska ge, men inte hittat något som verkar vettigt. Hubbe äter torrfoder, men frågan är hur man ska dosera? Innan har han fått en rejäl näve som man sen har ätit lite av men gömt det mesta. Ska man istället börja ge honom mat vid bestämda tider och i en lagom mängd eller kan man fortsätta med "ät hur mycket du vill"-metoden? Och om man ska dosera, hur ska man göra isåfall?

Låt alltid fodret stå framme. En iller samlar saker i sina gömmor och är typiskt iller.
Illern har hög ämnesomsättning och det är inte jättevanligt att dem blir överviktiga, så dom sköter oftast mat-tiderna bäst själv
That's a cat...Not a horse.
Tror dom äter så mycket som dom behöver. De är kloka djur. Men ibland är det ju även gott med (vad vi tycker är) för mycket mat.
Kärlek, ärlighet & respekt. ♥
/vegosessan.
Här häller jag upp decilitervis, morgon och kväll. Eftersom dom är åtta stycken så är det tre deciliter i en skål och två i den andra. Inte alltid allt går åt men på det är sättet har jag lite koll. Matskålarna står alltid framme :-))
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Jagkör på en deciliter om dagen så får han en kycklingvinge eller liknande under natten, då har han något att greja med på nätterna och barfen går åt
Tänk bara på att torrfoder inte ger lika mycket näring som kött så det bör illern ha framme för jämnan. Det kan vara svårt att märka ett ökat behov av torrfoder om det får ta slut under dagen.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag låter det aldrig ta slut under dagen men han äter inte mer än det och tar bort den vid 12 och så får han den vid 6 igen och brukar int vaa säskilt hungrig då

#7 tar du bort hans mat så han får fasta? isf varför?
#8 hon har skrivit högre upp att han får kött på natten.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#9 ok ja men varför då ta bort fodret iaf förstod ej varför. Kyckling är ju ganska magert kött oxå
#10 för att illern med säkerhet ska äta upp köttet. Ser inget konstigt med det. Och vad menar du med att kyckling är magert kött? Vad spelar det för roll menar du? kyckling är vad de flesta som barfar har som bas och kycklingvingar är det dom flesta använder som komplement till torrfoder. Skulle det vara fel? Dessutom innehåller kycklingskinn mycket fett.:)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#11 jag förstår ej varför du svarar på andras frågor ens. frågade TS varför illerns mat plockades bort 6 timmar. Frågade just för att det inte står vad som plockas och varför.
#12 nej du frågade inte TS, du frågade #7 som har skrivit det i inlägg #5 och #6. Inlägg #10 är ju dessutom riktat till mig så inte konstigt att jag svarade ;) och jag förstod inte delen om magert kött och vad det skulle ha med saken att göra :) förklara gärna.
Sajtvärd på Iller.ifokus