Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 909 ggr
Begoodalex
0

Sjuk iller.

Hej!

För ett tag sen upptäckte jag att min iller hade blivit rundare om magen. När jag fick honom som omplaceringsiller var han enligt mig rätt benig över baken/höften, och jag trodde att han helt enkelt hade börjat få hull och att bytet till det nya fodret (orijen) gav resultat.
När jag sen kände efter på buken så insåg jag att den kändes mer vätskig, nästan som när man håller i en stor vattenballong, och då blev jag genast orolig. 

Han fyller 5 år i januari och har aldrig tidigare varit sjuk.
Han är fortfarande väldigt busig, men har blivit "tröttare" och måste lägga sig ner för att vila emellan varven. När det kommer till aptiten så är den god och han är verkligen ett riktigt matvrak! Han har blivit lite sämre på att gå på lådan den senaste tiden, trots att jag har lådor utplacerade överallt och då på dom områdena där han förr alltid valde att bajsa eller kissa. Han har dessutom börjat gulna lite i pälsen, och då inte fläckvis utan snarare över hela kroppen. Han är kastrerad med suprelorinchip, och min första tanke var att det kanske hade gått ut och behövde bytas. Blev jätteorolig och började läsa i trådar här och googla på internet, och idag bokade jag en tid hos veterinären. Vi ska dit imorgon klockan 10:40 på morgonen för undersökning, och sen får vi se vad som händer.. Har ni varit med om något liknande eller har ni några aningar om vad det kanske kan vara? 😕
Önska oss lycka till!

JossanH
2

Illrar blir ju ofta betydligt rundare, tröttare och gulare i pälsen under vintern. Detta är alltså helt normalt! Men om buken känns vätskefylld är det förstås läge att undersöka honom. Tyvärr säger mina erfarenheter att det ofta rör sig om lymfom då och det är en allvarlig och dödlig sjukdom. Är det inte bara fett han har lagt på sig då? Har själv en iller som blir superfet på vintern.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
1

Håller tummarna att det enbart är vinterfläsket som ovan nämt och dom blir även mer slö nu denna årstid.

Men att det känns vätske fyllt är ju inte bra =(

Begoodalex
0

#1 Man kan ju hoppas att det bara är fett! Men han har blivit så slarvig med lådan, och det började han med i mitten/slutet på sommaren. Sen lugnade det sig lite och nu har det blivit värre igen. Och sen att magen känns så vätskig/plufsig 😕

#2 Tack! Får hoppas att det är som ni säger, att det bara är vinterhullet och att det är därför han gulnat och blivit slöare..

JossanH
1

#3 ändringar i beteendet är förstås alltid något man ska ta på allvar. Du får låta veterinären känna på honom och ta ett blodprov för att kolla så att han inte har insulinom.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

Vad sa vetten idag?

Begoodalex
0

#5 Veterinären gjorde ett ultraljud och en röntgen av buken, och det vi såg var att mjälten är rätt förstorad och att han har något som ser lite konstigt ut nere vid blåsan. De vet inte om det är mjälten som går hela vägen dit eller om det är något annat, och de skulle tillsammans diskutera och sen kontakta mig när de har kommit fram till vad det är 😕De tyckte inte att han var jättevätskig i buken, utan att det mer var vävnad. Nu är det bara att invänta svar!

Piller skötte sig exemplariskt och båda veterinärerna sa att dom aldrig någonsin har träffat en så snäll iller! Han låg för det mesta stilla, men klagade högljutt när dom skulle göra ultraljudet och hade kall gelé på magen. Han nafsade mig i lillfingret, men annars var han hur duktig som helst!

Begoodalex
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på min nyrakade lille plutt!

FerretCrow
1

förstorad mjälte går att operera bort då dom klarar sig utan så är det en kraftig ökning och han annars har bra hälsa för en sövning så kan ju det gå. Mina hane har en liten förstoring på sin mjälte men eftersom han är 7 år har jag valt att inte operera honom

Ceciliaolucifer
5

Beklagar att han är sjuk, men det låter hoppfullt att det var mjälten som var det stora problemet. OM operation blir aktuell rekommenderar jag att du tar honom till en illerkunnig veterinär som utför operationen, då kan hon/han samtidigt "städa" upp annat som är vanligt förekommande hos iller och få en överblick gällande illerrelaterade sjukdomar. 

Vet du inte hans ursprung rekommenderar jag en undersökning på hjärtat innan du väljer att söva. Allt för många illrar har gått bort senaste året pga hjärtfel i samband med narkos. En av landets största farmare har hjärtproblem i sina linjer och omplaceringsillrar vet man sällan mycket bakgrundsinformation om. 

Önskar er lycka till! :)

Nussen
1

Vilken fin kille 🙂

Våran Hobbe tog bort sin förstorade mjälte när han var ca 4,5 år och det gick jättebra. Så om han i övrigt är frisk och kan klara en narkos bra och mjälten är i vägen för honom så kan du operera honom med gott resultat. Behöver du göra flera ultraljudsundersökningar/röntgen mm ta med lite vetegroddsolja som han får slicka på. 

Om dina veterinärer är osäkra på vad det var dom såg på ultraljudet be dom kontakta  http://www.malarensmadjur.se/ där opererade jag Hobbe. Som Cilla skriver i inlägget ovan kollade Marianne som opererade honom igenom Hobbe ordentligt under operationen. Det där med röntgen av hjärtat innan operation är superviktigt hoppa inte över det, fast hjärtat låter normalt när man lyssnar på det kan ändå röntgen bilden visa annorlunda. Är det förändringar på hjärtat och om mjälten inte är så jätteförstorad kan han leva med den utan operation.

Jag håller tummarna för er

🙂

Begoodalex
0

Tack för alla tummar och goda ord! Det värmer.
Idag ringde djursjukhuset efter att ha haft hjälp av en annan veterinär utifrån som är mer illerkunnig. Vet inte vem exakt det är dom har pratat med, men jag tipsade dom om Marianne på Mälarens smådjur som ni nämde här ovan. Hur som helst så vill de att jag kommer in igen!

De vill först och främst byta hans suprelorinchip för att se om han blev bättre på lådan och om det gula i pälsen avtar. Jag misstänker att det ändå är väldigt dags att byta det, så det är ju ingen big deal! Dock är det något mer än bara det, och de är mer eller mindre säkra på att det lilla nere vid blåsan som de först inte visste vad det var är en tumör. Först misstänkte de cushings syndrom, men det har uteslutits och nu vill de ta blodprover för att se att han inte har nån infektion eller blodsjukdom i och med den förstorade mjälten. De vill också prova att sätta in antibiotika för att se om han blir piggare.. Det känns som att det är väldigt mycket på en och samma gång, och jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till.
Ska åka till veterinären imorgon!

Begoodalex
0

Edit: Piller har varit mycket tröttare de senaste dagarna och har sovit i princip hela helgen. Det enda han har gjort är att komma ut för att äta, dricka och gå på eller ibland utanför lådan. Det har inte funnits någon som helst ork för lek 😕