BARF
Hejsan!
På söndag verkar det som vår pojke kommer till oss.
Jag är intresserad av BARF. Jag har noll erfarenhet av BARF.
Och detta är min första iller. (äääntligen, efter typ fem år)
BARFar ni? Hur ser era matscheman ut?
BARFar ni ibland? Hur delar ni upp det?
Hur gör ni med godis?
Och använder man fortf. vetegroddolja?
Isåf. hur doserar man rätt?
Kärlek, ärlighet & respekt. ♥
/vegosessan.
Hej och grattis till blivande illerägandet :) "BARFar ni? Hur ser era matscheman ut? BARFar ni ibland? Hur delar ni upp det?" Jag barfar sällan helt, men gör det i perioder. Just nu går nog mina pojkar på ca 80% kött och tjejerna på ca 10% kött då dom ännu inte lärt sig äta det fullt ut. Jag gör inga direkta matscheman utan ger vad jag har hemma då jag har så sjukt dåligt med frysplats just nu :/ Jag ger för tillfället kycklingvingar, broskben av gris, kycklinghjärtan, kycklingmage, lever och fläskbitar med ben. Jag rullar allt i benmjöl innan jag fryser in det och portionerar ut så att de får en portion med lever 1 ggr i veckan. Jag skulle ha ett bättre schema och vara mer noggrann med proportioner om jag kunde frysa in större mängder och av bättre kött med mer ben i. Just nu kan det hända att de bara har torrfoder ett halvt dygn innan de får nästa portion med kött. De får laxolja, äggula och vitaminpasta som extra tillskott lite då och då. Läs gärna artikeln om att BARFa iller på barf.ifokus!! "Hur gör ni med godis? Och använder man fortf. vetegroddolja? Isåf. hur doserar man rätt?" Jag ger torkat kött som godis och ger även vetegroddsolja då och då. Man kan ge ca 2-3 droppar groddolja per dag, eller lite mer men mer sällan. Jag brukar droppa det på deras magar när jag klipper klorna.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hej! & tack så mycket.
Dessutom tack för alla svar! Det var väldigt bra svar! 🙂
/vegosessan.
Bra och "lätta" saker att ge kan även vara foderdjur, typ möss, råttor, dagsgamlakycklingar, hamster mm. Prova gärna att ge torsk/alaska pollock också.
Är det en valp du får hem så experimentera gärna och ge stor variation så att han/hon lär sig uppskatta ett varierat utbud från början. :) finns även en del malda korvar från BRAVO som är helt okej med mald kalkon som annars inte får tag i så lätt. Dem har även mald organmix mm. Citygross är paradiset för barfande djurägare där hittar du otroligt mkt.
Lycka till och grattis till din lilla :)

har gett mina egen fiskad abborre och det gillas =P
Jag har satt ihop denna texten utifrån information som jag hittat..
Tanken med att barfa är att ge sin iller en bättre kost & bättre levnadsvillkor men barfar man fel så kan det gå riktigt illa. I dagsläget har det nästan blivit en trend att barfa: katter, hundar & illrar.
Att barfa är faktiskt enklare än det låter, säger många.
I början kan det vara jobbigt/svårt att att veta vart man ska få tag i allting.
Det mesta finns ju faktiskt i mataffären, oftast i frysdisken. (ex. kycklingvingar, kycklinglår)
Passa även på när köttet är nedsatt pga kort datum – köp hem & frys in!
Om du kollar i djuraffären så var noga med att där inte finns vegetabiliska tillsatser.
Man kan även ta kontakt med slaktare eller jägare & kanske får köpa något hyfsat billigt.
Håll även utkik här: www.repti.net efter ex. pinkies & sådant.
Om du ger illern ett dåligt torrfoder eller barfar fel så är det illern som får lida i längden.
Även om illern verkar vara frisk, ser bra ut så börjar det negativa inuti i illern där man inte ser.
När man väl märker det så är det redan försent att förändra detta.
För att vara säker på att illern får i sig tillräckligt så ge mat två gånger om dagen,
helst vid gryning & skymning då de är som aktivast.
Tänk som en iller, vad hade du ätit i det vilda? Försök göra det så naturligt som möjligt.
En vuxen hane äter omkring 60 – 80 g kött/ben om dagen.
En vuxen hona äter omkring 40 – 60 g kött/ben om dagen.
Dela inte köttet i för små bitar. Många är rädda för att illrarna ska kvävas av för stora bitar
men det är faktiskt större risk att de sätter i halsen av för små bitar.
Bitarna bör inte vara mindre än 2cm x 2cm.
Att äta samma mat dag efter dag efter dag är aldrig roligt.
Vi förväntar oss jämt att en skål torrfoder ska vara intressant dag efter dag.
När man barfar så har man möjlighet att variera illerns kost oändligt.
En iller kan helt klart leva på enbart torrfoder eller torrfoder + barf.
Men att variera kosten är ett sätt att berika & lysa upp dagen.
Du kan i princip ge en iller vilket köttslag som helst – så länge det är rått.
Större ben (ex. nöt & fläsk) ska man vara försiktig med eftersom
det kan vara svårt att tugga igenom det & illern kan bryta tänderna på dem,
såvida de inte är så små som t.ex. kycklingben. En iller behöver ben i sin kost.
Ju mer senor, brosk & ben – desto bättre & ju mer variation – desto bättre.
Det är dock under de 6 första månader som det är enklast att testa sig fram,
det kan bli svårare ju äldre illern blir.
Om en måltid endast innehåller muskelkött (ex. kycklingfilé) – tillsätt benmjöl.
Rent muskelkött (ex. kycklingfilé) bör man ge mindre utav.
Perfekt att tillsätta benmjöl eller kalcium/fosfor-tillskott
eftersom de inte innehåller rätt mängd kalcium & fosfor.
Ca 1 tsk/100 g kött. Ungefär 30 – 40% ska bestå av köttiga ben.
Kalcium & fosfor är livsviktigt för en iller & återfinns i ben eller benmjöl,
därför måste något av detta finnas i varje måltid. Även taurin är viktigt.
Taurin behövs för att hålla hjärtat starkt & friskt.
Taurinbrist märks inte förrän senare i livet, då illern får dåligt hjärta.
Lever är nyttigt för illrar & mycket rikt på A-, D- & E-vitaminer.
Dessa vitaminer är fettlösliga – vilket innebär att de kan lagras i kroppen & lätt kan överdoseras.
1 – 1,5 kycklinglever i veckan är en lagom mängd. Det kan ges vid ett tillfälle eller delas upp.
Om det ska ges dagligen är en 1,5cm bit lagom.
Vilt är också lämpligt men om de får mycket vilt så se upp för:
hagel, mask & liknande. Även lämpligt med avmaskning.
Taurin finns främst i hjärta, därför bör man servera hjärta av något slag 2 -3 gånger i veckan.
Ger man kycklinghjärtan är två varje gång en lagom mängd.
Antingen ger man inälvsmat (ex. hjärta) någon gång i veckan eller en liten mängd dagligen.
Ca 1 – 1,5cm bit en lagom mängd per dag. OBS! Tänk på att taurin degenereras vid frysning.
Efter en månads frysning så finns där nästan inget taurin kvar i ett hjärta.
Du kan med fördel ge tillskott så din iller får 100-250 mg taurin dagligen.
Ägg är en uppskattad del av kosten. Man brukar rekommendera endast äggula
men man kan även ge äggvitan (kokt) – men inte för ofta för advinet bryter ner B-vitaminerna.
Man kan hårdkoka ägget, göra en äggröra (med endast ägg) eller ge ägget helt för variation.
Att ge ägg helt är uppskattad aktivering. Högst en äggula i veckan är lagom.
Serverar man kanin (vilket är naturligt för en iller) så får man tänka på att köttet är väldigt magert
& man borde tillsätta någon sorts fett. (ex. fiskolja, kycklingskinn, kyckling fett)
Kyckling är fet mat för en iller – framförallt skinnet. Fett är illerns energikälla.
När illern äter en kycklingvinge så handlar det om mer än mat & nödvändig näring.
Det handlar även om aktivering, stimulans & träning för illern.
Vid varje måltid så behöver illern tänka – hur ska den köttbiten bearbetas & ätas?
Det blir helt plötsligt en stimulerande aktivitet för illern att äta istället
för samma munrörelse om & om igen när den äter torrfoder.
Gimpet multivitaminpasta innehåller taurin & kan användas som tillskott.
Ungefär var fjärde dag men undvik inälvsmat den dagen.
Benmjöl strös över maten när måltiden innehåller för lite ben (ca ½ tsk per måltid är lagom)
eller när man ger inälvsmat. (ex. hjärta, lever)Kafomavit/Kafoma C är benmjölstabletter.
Innehåller relativt låga doser av vitaminer & mineraler men kan ibland ersätta benmjöl.
Ge inte för ofta & tänk på att det är lätt att överdosera vitaminer & mineraler.
Krossas & blandas ner i maten. Ca 1 tablett per portion.
Du ser om du har gett för mycket benmjöl att din iller får väldigt hård avföring,
för lite eller inget benmjöl till kött blir väldigt lös avföring.
Krossat äggskal ges ibland som kalciumtilskott istället för benmjöl.
Men äggskal består av kalciumkarbonat & tas inte upp lika lätt av en iller.
Det är alltså inte en lämplig permanent ersättning för benmjöl men möjlighet till variation.
Olja som är rik på omega 3, 6 % 9. Ex. fiskolja, sälolja, linfröolja eller laxolja.
Ges i liten mängd några gånger i veckan.
B-vitamin ex. Catmans vitabe. Vattenlöslig vitamin som kan ges några gånger i veckan.
Antingen som godis eller nerblandat i maten.
Tänk på att det nästan är skadligare att överdosera vitaminer & mineraler än att ge för lite.
Ex. på multivitaminer: Vionate, Vivify (rik på omegaoljor), Lactol (mjölkersättning för hund).
Lactol, som är mjölkersättning för hundar, kan ges under de första 6 månaderna i illerns liv.
Det är då man lägger grunden för illers framtida kroppsbyggnad & hälsa.
Kan ges någongång i veckan eller ½ skopa lactol blandat med varmt vatten en gång i veckan.
Om ni vill så kan ni blanda ner ex. äggula eller färs för att göra det mer matigt.
Annars: blanda ner äggskal eller benmjöl. Lactolen gör så att valpen får i sig kalcium.
Det fungerar som en multivitamin & ser till att veckobehovet fylls.
Kan användas i den vanliga kosten också som ett alternativ till benmjöl eller
kafomavit någon gång i veckan. Bara att strö över & ha på lite vatten.
Hela bytesdjur ex. pinkies, möss, råttor & liknande är den optimala kosten för en iller.
Både välbalanserat & lätt att servera. Frysta kan köpas i djuraffärer eller via reptilfolk.
Ett tips: håll utkik på www.repti.net
Däremot innehåller det för lite kalcium så man bör använda benmjöl om detta ges som måltid
eller kanske en lactolblandning senare under dagen annars kan man se till att nästa måltid kryllar av ben.
Använd aldrig mikrovågsugnen för att tina kött. De flesta vitaminer försvinner vid uppvärmning
& man kan skapa en bakterierhärd. Illrar är inga känsliga djur & kan äta kött som legat framme 48 h.
Svenskt kött är mindre behandlat så det kan vara ett alternativ fast illrar inte är känsliga mot salmonella & trikiner. Det är upp till var & en vad man vill riskera.
Fisk kan ges någon gång i veckan. Man kan ge hel fisk om den är av mindre storlek.
Huvudet är nyttigt för illrar. Lax, strömming, makrill & sardiner fungerar bra.
Fisk med större ben bör man avvakta med. Det fungerar annars utmärkt som godis.
Tips på en veckomeny.
(http://iller.ifokus.se/discussions/4d715f71b9cb46222107032b-guide-till-illerbarf)
Måndag: Kycklinglever, -hjärta & -vingar.
(Äter de vingar till inälvorna behövs inte benmjöl)
Tisdag: Möss.
Onsdag: Kycklinghals &- vinge samt äggula.
Torsdag: Oxhjärta, kycklinglever & nötputs.
(nötputs är slaktrester dvs ”dåliga nötbitar”).
Fredag: Kycklingvingar.
Lördag: Kaninskrov & kycklinghjärta - fettillskott lite linfröolja/laxolja.
Söndag: Kycklingvingar & en tablett ”vita-be” var.
Menyn kan varieras rejält. Du kan ge lite mer enformigt också,
kanske en eller ett par veckor med bara kyckling,
men så varierat som möjligt är bäst.
Handla stora mängder, dela upp & frys in i portioner.
Bara att ta fram på kvällen & servera på morgonen med ev. tillskott.
Har du bara en iller så kan du frysa in hjärtan & lever i isbitsfack
& sen hälla ner i en påse när det frusit. Enkelt att ta ut i lämplig mängd.
Barfade djur dricker mindre vatten så oroa dig inte.
En sekatör/kycklingsax är ovärderlig i köket när man utfodrar med barf.
Finns på ex. Clas Ohlsson, Duka.
Källa 1. / Källa 2. / Källa 3 / Källa 4.
http://barf.ifokus.se/articles/4d712ec3b9cb46221d044eaf-barfa-din-iller
http://iller.ifokus.se/articles/4d712e3fb9cb46221d044505-barf
http://barf.bengalkatt.nu/barf_till_iller
http://iller.ifokus.se/discussions/4d715f71b9cb46222107032b-guide-till-illerbarf
/vegosessan.
#5 där fick jag lära mig en hel del nytt. Tack!
Mixxy, lugnt! :)
/vegosessan.