Hanar
Jag kommer troligen skaffa en iller längre fram och har en fråga om hanar. Hur tydligt ser man deras kön? Alts om man lufter upp en iller han hänger snoppen ner då eller liknande. Lite konstig fråga kanske men vill veta hur tydligt det märks, någon som har bilder på sin kille? Tacksam för svar :)
Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling
Lättaste att se skillnad tycker jag är att de har synlig pung ungefär vid anus, sedan några centimeter högre upp så har det en snopp, vilket syns som en liten "knopp" då snoppen är innanför kroppen men kommer ut när de ska para sig eller tvätta den.
Okej :) är det något man tänker på när man håller i dem?
Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling
Nej det skulle jag inte vilja påstå.
Tack så mycket för hjälpen :) det syns ju inte speciellt mycket.
- J.K. Rowling
ett annat enkelt sätt är att honan har 2 hål istället för ett som hanen :)
That's a cat...Not a horse.
#7 fast både honor och hanar har ju 2 hål, men de är placerade på olika sätt. :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Haha sant, tänker mer hanen som ett hål och ett rör, tjejernas e mer två inåtgående hål utan någon utbuktning, om dom inte löper såklart
That's a cat...Not a horse.
En illersnopp ser ut som en liten navel på magen (när den är infälld) tycker jag. Sen om du kastrerar illern kirurgiskt så finns inte kulorna kvar . Jag har aldrig sett en illerpenis och jag har två illerpojkar, en sedan 2009 så det är knappast vanligt. Man ser bara små navlar 😃
Och bara för att vi här älskar att prata penis och vulvor haha så har jag 2 små härliga historier i ämnet illerpenis ;P 1. En kompis brukade alltid hälla vetegroddsolja i naveln på sin iller när hon skulle klippa klor.. Det var förstås inte naveln hon hällde i ;) 2. En av mina första illrar juckade ganska frekvent med några utvalda gosedjur innan han kastrerades. Tyvärr gjorde det att penis åkte ut och drog med sig massa ludd och hår in i förhuden. Plötsligt började det komma var från snoppen så då blev det veterinären. Först lugnande och sedan tog dom fram snoppen. Det visade sig att han hade ett av mina hårstrån som en snara runt snoppen som hade skurit igenom den tunna huden på sina ställen. Skräpet togs bort och efter antibiotika blev han frisk igen!
Sajtvärd på Iller.ifokus
# 11 😃
Orättvist då har du sett en illerpenis t.o.m en luddig 😉
Tur att han blev bra det måste ha gjort förbaskat ont.
#12 veterinären var förvånad över hur lite han enda verkade påverkad av det. Men jo, har sett en illerpenis några gånger ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
# 13 Samma här 😊, Dag-Otto hade pippi på att visa den i tid och otid 🙂.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
#14 det var väl han som hade hålet lite för tidigt mot vad han borde haft? För det var iaf någon av dina som visade den för mig också den lille blottaren ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#14 För tidigt?? Nu hängde jag inte med??
Diskussionen om honom var ju om han var en han eller en hon, på grund av uppfödaren. När jag tittade närmare på honom så var det ju en han och inte en hon som uppfödaren påstod 😃.
#16 aha, alltså vad jag minns när jag såg honom på utställningen så var hålet för snoppen närmre rumpan än det vanligtvis är på en hane och att det var därför hans snopp åkte ut lättare och att uppfödaren därför könsbestämt honom fel? Har jag fått allt om bakfoten kanske?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#17 Nä, han var normal….bara uppfödaren och jag som tog fel på kön. Synd att jag inte har ett kort på hans mage. Din variant har jag inte hört tidigare….däremot en variant på att han hermafrodit???
#18 alltså det är ju vad jag själv minns från utställningen då jag och Johannah såg honom. Hade varit jätteintressant att se bild på magen! Synd att du inte har det :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Men det var ju några år sedan :)
Sajtvärd på Iller.ifokus