Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 745 ggr
Hannuis
2013-11-04 13:45
0

Två hem

Hej! Jag och mitt ex skaffade en iller tillsammans men vi har nu gjort slut och jag flyttat hem igen. Mina föräldrar har en hund och vill därför inte att jag ska ha min lilla skrutt hemma hela tiden. Så jag undrar hur illrar mår utav att bo på två ställen? T ex varannan vecka eller veckodagar hos mitt ex och helger hos mig.
Kommer aldrig kunna släppa min lilla älskling men vill ju inte att hon ska må dåligt :( Har gjort det nu i två veckor och hon beter sig inte annorlunda eller så, men tänkte om det är någon som vet bättre?

Hon har varit hos mig en del innan också när jag å killen var tillsammans så det är inte ett helt nytt ställe för henne!

JossanH
2013-11-04 14:30
0

Det är nog inga som helst problem. Illern är ju alltid med personer den känner, saker den känner igen och lukter den känner igen. Det är väl jättebra om man kan lösa problemet så :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Hannuis
2013-11-04 15:09
0

Åh nu blev jag glad, tack så mycket!! 😃

Ceciliaolucifer
2013-11-05 09:54
0

Jag har erfarenhet av detta och jag måste säga att hur en iller reagerar på dessa miljöombyten är högst individuellt. Jag har alltid trott att en iller ska klara detta bra eftersom illrar är nyfikna djur som uppskattar att det händer saker.

Jag hade vid tillfället 6 st illrar och jag skulle ljuga om jag sa att alla tog dessa miljöombyten med 100% ro. Det var allt för stressande för samtliga att enbart vara en vecka i taget. Vi hade då en hjärtsjukiller och vi båda ville utnyttja tiden med honom maximalt. Men han, Theo var den som tog miljöombytena med mest ro, han tyckte att det var helt okej. Min äldsta iller var helt okej med att flytta runt då han hade bott halva sitt liv i båda lägenheterna så han kände igen sig. 

En av illrarna började lägga till sig med olater, nästan alla visade tecken på att bli uttråkade, en blev så stressad att hon blev utåtagerande en kort period. Ändå var dem tillsammans med sin/sina bästa kompisar, fick full uppmärksamhet, hade dubbel uppsättning av favoritleksaker och bäddar. 

Lösningen idag har blivit att ha dem en månad i taget. Det gör att dem hinner landa, andas och komma in i sina rutiner. Även om vi försöker återskapa stabilitet med rutiner för dem har vi olika tider som vi lever efter och det påverkar våra små i mer eller mindre omfattning och utsträckning. 

Nu vet jag inte hur gammal er iller är och om hon är frisk. Det kommer säkert gå jätte bra för er att ha delad vårdnad men var uppmärksam på eventuella förändringar i beteendet. Lycka till! :)