Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 946 ggr
Sara
0

Förbrunst?

Bus är 4 månader, har kulorna nere samt försökt jucka på en annan iller.

Jag tycker dessutom att han börjat lukta aningen mer men inte så som en brunstig hane.

Så nu undrar jag lite om hanars brunst:

Hur länge är de i förbrunst?

Går de automatiskt in i brunst direkt efter förbrunsten?

Vilken ålder börjar oftast förbrunsten i?

Sara

ferretgirl
0

Hur länge är de i förbrunst? Förbrunsten kan vara från det att hanen är ca 4-6 månader och fram tills dom går in i den ordinarie i mars/april.

Går de automatiskt in i brunst direkt efter förbrunsten? Nej inte alltid, har nog lite med arv att göra tror jag. Jag har haft hanar som har gått i förbrunst vid ca 5-6 månaders ålder, och jag har haft dom som har väntat med att gå i brunst fram i mars/april. Dom har då varit allt från ca 9-10 månader till 13 månader. Det är därför jag tror att det har med arv att göra.

Vilken ålder börjar oftast förbrunsten i? Den riktiga brunsten inträffar nästan alltid i mars/april det året som hanen blir 1 år. Låt säga att han är född i juni ett år, då går han in i brunst från i början av mars (kanske rentav i slutet av februari) till i slutet av april (vissa t.o.m så sent som i mitten av maj). Allt har med ljuset och hur varmt det är. Jag t.ex försöker alltid att fördröja mina djurs ingång i brunsten genom att ha dom i ett kyligare rum (max +15-18*), men också ett mörkare rum. Allt för att fördröja löp och brunst.

Men ska du kastrera så ska du inte göra det innan han är ca 6 månader. Ju tidigare du kastrerar ju mindre iller. Både hanar och tikar har en tendens att "krympa" när man kastrerar. Som min Nanooq han vägde innan kastrering ca 2,8-2.9 kg. När han kastrerades så försvann lite mer än hälften av han, idag ligger han på ca 17-1800gr. Samma sak med Jazz. Men den som har försvunnit mest är Laban. Innan jag kastererde honom så låg han på en vikt på ca 2,5 kg, nu på sommaren ligger han under 1 kg i vikt eller där omkring, men aldrig mer än 1100 även under vintern då dom i allmänhet går upp i vikt.

Sara
0

Tack för bra svar!

Bus kommer inte att kastreras förren han blir outhärdlig. Skrattande

Sara

ferretgirl
0

Va bra. Jag håller också mina hanar så länge det går. Klagar inga grannar så får han vara okastrerad. Men sen kan du också stelerisera en hane, då klipper dom bara av sädesledarna men kulorna är kvar. Och vad jag har fått höra så ska dom inte lukta lika mycket, men dom går ändå liksom igenom alla parningsriualer med en tik. Fördelen är att hon inte blir dräktig utan bara urtagen ur sitt löp, något att tänka på kanske. Då kan du låna ut honom för en "parning" och ta låt säga 500-1000:- för den tjänsten. det är mycket värt att ha en sådan hane. Jag hade tänkt gör det med nästa hane jag köper, när han är klar med sina avelsuppgifter, så kommer jag inte att kastrera honom, men stelerisera. Och då kan dom som har tikar men som vare sig vill para eller kastrer kanske använda honom för en peng, då är 500_1000:- lagom tycker jag.

Sara
0

Ja det kanske skulle kunna vara en idé, fast frågan är om han inte skulle vara väldigt jobbig på tjejerna här hemma då.

Sara

ferretgirl
0

Det är klart, har man själv tikar som går i brunst, då är det nog jobbigt kanske. Mest för honom då har liksom har sin drift kvar. Tjerna tjänar lite på då han tar dom ur brunsten.

Sara
0

Mina honor är kastrerade fast jag tror ändå han skulle försöka sätta på dem?

Sara

ferretgirl
0

Nej det gör han inte, dom har inte den rätta doften om dom inte går in i brunst. Jag för min del tycker att tikens doft i brunsten påminner lite om blomdoft på nått sätt, inte så som hanens som kan lukta ganska så starkt för vissa näsor. Jag för egen del älskar doften av brunst hane, det är många som skrattar åt mig, men vi är några st som inte tycker att iller luktar så hemskt som man säger. Men OK, jag accepterar dom som rynkar på nosen när dom luktar brunst hanne. Men alla är ju tack o lov som baken…. delade.

MissFerret
0

Min Stuart Little kom i förbrunst exakt som din lille kille vid 16 veckors ålder…. jag vet hur det känns :)

Sara
0

Hmm… Så han kommer bara reagera på brunstiga honor och låta töserna här vara?

Kommer han att gå i brunst precis som en vanlig okastrerad hane?

Sara

Sara
0

# 8 Hur lång tid tog det innan grabben brunstade på riktigt?

Sara

MissFerret
0

#10 Han gick i full brunst i december

skrollan
0

åhh jag längtar inte =P