Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 438 ggr
elinn
0

Toaproblem

För det mesta går alla mina jättebra på lådan men ibland inte och särskilt inte på nätterna. Varje morgon så är det fullt med bajs utanför toadörren i hallen.

Jag har provat lägga filt där med mat på, handduk med mat på, tidningspapper med mat på och bara mat direkt på golvet men inget hjälper. Jag har inte plats att ställa en låda där om jag inte vill ställa den direkt framför dörren och det innebär att jag hela tiden måste flytta på den för att komma in i badrummet.

Någon som kan ge förslag som jag inte redan provat???

Bonzo
0

Utanför toan? Dom kanske blir sura för att dom inte kommer in? Flört

Bonzo har blivit rätt duktig med toabesöken. Han har ju bara ett rum att hålla sej i (ca 10-12 kvm) och där har han 1 hörnlåda + 1 hörnlåda i sin bur + 2 vanliga kattlådor. 90% av gångerna gör han sina behov där han ska, men ibland pinkar han under tv-bänken dör han har sitt "lekrör" fastsatt…det är väl bekvämt att luta sej mot det när man pinkar antar jag!? Räcka ut tungan Och ibland kan det ligga några fina korvar där oxå.

Vi brukar göra rent med en blandning av lite klorin, vatten och en massa citronsaft! (eget recept) Det verkar han inte gilla för han har slutat uträtta behov på dom ställena…för det mesta iaf!

Kan du inte ha en låda i närheten av toan? Eller inne på toan & ha dörren på glänt?

Annars gäller det ju bara att vara envisare än illern….*suck*

tessa
0

Bonzo: Hur är det där egna receptet på "rengöringsmedel" egentligen? =)

Mvh Tessan

sofie
0

Tara går precis utanför toalådan. Spelar ingen roll hur ren den är och hur mycke sand vi har i den. Och det kan va ny skurat golv. Men hon går utanför ändå. Nått förslag nån?

AmmiG
0

#3 Har hon alltid gjort så? Isf och om ni alltid haft sand i lådorna, skulle ni kunna pröva med något annat toaströ. Det kan hända att hon inte vill gå på sand.

sofie
0

Ne det är nu på senare tid hon har börjat. I dom andra lådorna går hon och det är samma sand. Men hon är ju lite tokig *ler*

Bonzo
0

#2  Receptet är: Ta en sprayflaska, häll i en skvätt Klorin, en rejäl skvätt citronkoncentrat, fyll upp med vatten, skaka (på flaskan, inte du själv!)

Sen är det bara att gå lös på alla kissfläckarna! Skrattande

tessa
0

#6: Tack!! Ska testa detta när jag hittar en kissefläck.. =) Nu har i och för sig olyckorna som hänt på fel ställe varit i den mer fasta formen hihi, men jag gissar på att medlet funkar på det också..

Faxlin
0

Jag har ett förslag som är alldeles nytt. Vore roligt om någon ville testa detta och berätta om det fungerade. Har hört att det fungerar på katter i alla fall. Skrattande
Om man lägger ut en bit aluminiumfolie (sådan som du använder till mat) där man inte vill att illern ska gå så kan det hjälpa. hihi

Någon som vill testa?
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AmmiG
0

#5: Ja, dom kan va lite "tokiga" ibland, våra små liv. Att passa på henne och flytta henne till lädan, när ni ser att hon tänker gå/går bredvid toan. Är nog det viktigaste, för att få henne på rätt spår igen.

När vi haft någon som envist sätter sig bredvid toalådan, så har vi lagt en tidning under lådan (för att förenkla rengöringen) och sedan försökt passa och lyfta i illern i lådan. En risk/problem, med detta sätt, är att de andra illrarna kan få för sig att det är räcker att gå på tidningen. Att skifta lådorna, kan ev. hjälpa till att bryta beteendet..

AmmiG
0

#5 Kom att tänka på, att ni hämtade ju hem Tara i somras. Har hon blivit kastrerad ännu? Annars börjar det bli dags för brunsten och då kan dom få en massa dumma ideer för sig.

elinn
0

Åsa jag är villig att prova folie Skrattande

Ska genast lägga dit en bit…

sofie
0

Ammi: Ja tidningspapper har vi lagt ut. Och när vi ser brukar vi stoppa henne i lådan. Men hon har alltid vart väldigt väldigt envis. så vi försöker vara envisare. Ja vi kastrera henne för 3 månader sen. Men hon kan ju vara i sin trottsperiod nu. hihihi.

Faxlin
0

Vad bra Elin. Berätta för mig hur det fungerar. Roligt att höra liksom.

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

#12: Jo, trottsperioderna kommer ju precis som på barnen. Vi får väl hoppas att det ordnar upp sig.

sofie
0

Ja nu har vi lagt ut folie också. Glad

Faxlin
0

Vad bra, då lär ni också berätta hur illrisarna reagerar på det.

Audiatur et altera pars

sofie
0

Dom tyckte det va väldigt roligt när det lätt och uträttat sina ärenden har Tara redan hunnit gjort. Jakten på en lösning går vidare Glad

Faxlin
0

Hmm, vilka små monster. De skulle ju tycka det var obehagligt ju. fniss

Audiatur et altera pars

sofie
0

Hihihihi ja inget verkar bita på terroristen Tara Glad

sofie
0
Shelby
0

vad är det för golv? trä, kakel, matta?

e det mgt som inte drar åt sig vätska kan man lägga en trasa men ättick-sprit där, de gillar inte lukten och går ej dit. funkar på  ronja… efter ett tag går de inte där även när trasan e borta

joppe
0

Tack för alla tips ni har skrivit här, ska prova med allt! =)          Min pälskorv brukar ha för vana att uträtta sina behov under min säng(!) vilket inte är så uppskattat, dessutom är det parkettgolv som blir alldeles buckligt när det blir vått. :/

elinn
0

Har faktiskt glömt att prova folie Åsa Generad

Sa ju att jag skulle lägga ut det men så kom det nåt annat i vägen just då…

Nu ska jag i alla faall gå och lägga den där den ska ligga.

Få se hur länge den får ligga kvar…

elinn
0

Det verkar som att folie funkar bra hos oss Skrattande

La dit det igår förmiddag och sedan dess har det inte varit något som hamnat utanför toadörren…

Faxlin
0

Men det låter jätte bra Elin. Då har vi i alla fall hittat något som verkar fungera på vissa illrar. De är ju ett gäng individer de här små pälskorvarna så någon standard lösning finns ju inte som fungerar på alla  tyvärr. Därför suger man åt sig av alla olika sätt som kan fungera.

Audiatur et altera pars

Nettan
0

En liten fråga.. hur sjutton får ni folien att ligga kvar?
Om man har en iller som heter Turbo som tycker att det är jättekul att ligga under saker..eller i. Ska man behöva tejpa fast aluminiumfolien?

Faxlin
0

Fast kruxet med folien ska ju vara att de inte tycker om det alls liksom. hihi

Audiatur et altera pars

elinn
0

Jag la bara dit en bit folie.

Det har varit lite nosande på den men den har fått ligga kvar ändå och inga bajsar där sedan dess Skrattande

ang3lica
0

Jag klädde in en tidning i folie, och den fick ligga kvar. Fast den var visst jääätte rolig att bajsa på!!  Cool

Nettan
0

Jag lade ut folie lite här och var. Det första Turbo gjorde var att ställa sig mitt på folien och trampa runt "jättekul när det låter".

Sedan har de på en annan foliebit börjat att kissa och bajsa. Mycket kul det med tydligen… jäkla pälsbollar!

Jaha-jaa
0

Busan sätter sig alltid presis framför ena lådan. jag ha tre lådor i mitt hem o det e alltid en hon vägrar att gå i. jag testade med att byta plats på dom men hon vägra gå på den som bruka stå i köket satte jag vid data bordet o hon går inte i den på just den platsen.

envis lite tös jag har…

LinLin
0

Min Ozzy verkar vara en lådanalfabet.. Okej, han hittar fram till den men sen sätter han sig 5cm utanför. Dessutom så har vi två dörrar till köket och de valde att framför den ena så skulle man skita Fundersam Blev lite jobbigt att varje gång man skulle in i huset stiga över en massa skit på golvet. Så jag testade tipsen i den här tråden: folien var buskul att krypa under, ättikstrasan sket han på och även handdukarna. Det som funkat nu var när jag la dit fårskinnsfällen de sover i ibland. Men då har de tagit ett annat hörn som favorit skithörn… precis under spisen. Så probelmet återstår.

Ingen som har några fler tips? Glad

(Och ja, vi belönar när han går rätt… eller okej, när vi satt dit han så han går rätt, men ärligt talat så tror jag inte han fattar varför han får godis Räcka ut tungan)

Faxlin
0

Har du tesyat med FY-spray. Finns sådana för hund och katt på zoo affärer. De hjälper på vissa illrar. FY-kristaller kan också hjälpa på vissa har jag hört. Annars börjar snart mina bajstips sina.

Audiatur et altera pars

elinn
0

FY-spray har inte funkat hos oss då vi provat men det luktar gott så jag brukar spraya på lite där dom bajsat ändå Skrattande

Faxlin
0

haha, ja du Elin som jag skrev, funkar på vissa. Men det var väl bra att du fick användning för den ändå. hihi

Audiatur et altera pars

elinn
0

Ja fast nu går det inte att spraya med den. Har blivit nåt fel på "handtaget" så det kommer inte ut så mycket och när det väl kommer så rinner det ner efter flaskan istället för där det ska komma *grr*

Faxlin
0

hehe, man kan inte alltid få det som man vill vet du.

Audiatur et altera pars

sofie
0

Jag blev så glad för både Tara och Örjan har vart så duktiga hela fredagen - igår kväll med att gå på toa. Örjan gjorde sitt i sovrummet en gång för han han inte och så är han lite lat. Men Tara har vart så duktig. Men igår kväll när manfred kom hem, han har vart borta sen i fredags morse, började Tara bajsa på golvet i köket och i hallen. Nån som har nån teori? Tara är manfredslillatös, hamnar alltid på pappas mage och ska bli kliad på magen.

Faxlin
0

Tar ni henne på bar gärning när hon bajsar? Hur blir reaktionerna när hon bajsat?
Ett tips kan vara att hon använder det för att få uppmärksamhet. Eller som hämnd för att han lämnat henne. Men mycket beror ju på i vilka avseenden hon gör det också.
Sätt er och klura på tiden som varit innan och efter att hon bajsat. Har pappa varit borta, kanske iväg och handlat kan räcka för vissa.

Audiatur et altera pars

sofie
0

Ja hon vet ju så väl att hon gör fel. För märker hon att man sett henne och är på väg mot henne, springer hon allt hon kan. Så fort vi ser att hon gör det säger vi  fy och sätter henne i toalådan. I går lekte dom i skurhinken örjan tror jag va där en stund sen gick han och göris låg och kuttra i ett hörn så tara hade mest uppmärksamhet. Men vi ska fundera på exakt i vilka situationer hon gör det.

Faxlin
0

Ja, gör det. För oftast har det oerhört stor betydelse för att hitta på anledningen till det. Och vet man anledningen är det lättare att hitta en lösning. Nu vet vi ju att hon vet att hon inte får, så då ligger inte problemet i att hon inte förstår.

Audiatur et altera pars