Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 619 ggr
kajsamina
2013-08-27 22:59
0

Illeroperation

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har länge funderat över att skrivit det här på forumet eller inte men nu känner jag verkligen att vi behöver er feedback. Det är så att vår ena illerkille (chili) började halta strax innan sommaren vilket vi trodde bara var en stukning eller något liknande och tog honom till veterinären, men det visade sig vara ett (kanske) medfött problem med hans höftkula som inte fått tillräckligt med blod och blivit deformerad, kan vara ärftligt tydligen. Iallafall så har vi lite olika alternativ nu och vi behöver hjälp från folk som kanske har erfarenhet av liknande saker eller så, alternativ 1 är att amputera bort benet, veterinären sa att han säkert skulle rehabilitera sig fort och klara sig bra på 3 ben men att det kanske kan bli komplikationer i framtiden eftersom dem andra tre benen får arbeta mer kan dem slitas ut. Vet ej vad denna operation kostar, operation nr 2 är att ta bort höftkulan och låta vävnaden växa över eller något liknande, rehabiliteringen är ett par månader, nackdelarna med detta är nr1, op kostar ca 50 000kr och nr2 den är aldrig gjord på en iller förut så det finns några % chanser på att det inte funkar, men veterinären är nästan 100% säker på att det kommer gå bra med tanke på att chili fortfarande är så pass ung och frisk i övrigt. Alt nr 3 är att vi låter honom fortsätta gå på sitt smärtstillande som han går på nu tills det inte går längre. (Det är inget alternativ för oss). Chili fyllde 1 år 5 aug.

JossanH
2013-08-27 23:24
0

Vilken supertrist situation ni sitter i :( Jag förstår att ni har ett svårt beslut att fatta. Är han från en seriös uppfödare kan du förstås ta hjälp av denne för att bolla tankar och idéer och uppfödaren borde även vara intresserad av informationen om detta. Jag skulle tro att en trebent iller skulle klara sig väldigt bra så länge det är ett bakben det gäller. Men jag skulle nog överväga att först ta bort höftkulan och ge benet en chans. Lycka till med er söta kille :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

kajsamina
2013-08-27 23:54
0

#1 ja verkligen. Han kommer från murgrönans men vi har aldrig fått några svar från henne när vi försökt få kontakt så känns inte så värt att ta det med dem. Det var lite så vi hade tänkt så känns bra att veta att andra också tänker så, och det är högra bakbenet. Tack så mycket för feedbacken! :) uppskattas väldigt mycket :)

JossanH
2013-08-28 00:16
0

Vi får hålla tummarna och hoppas att vi får höra hur det går för honom efter operationen. På vilken klinik ska han opereras? Om ni inte redan befinner er i Stockholm kan ni ju alltid ta kontakt med Marianne på Mälarens Smådjursklinik för konsultation.

Sajtvärd på Iller.ifokus

kajsamina
2013-11-04 13:52
0

#3 Förlåt för otroligt segt svar är väldigt inaktiv här, han ska opereras på strömsholms, förmodligen i nästa månad. Ska försöka bli mer aktiv!