Problem med lådan!!!!
Hej jag har en liten iller hona på 5 måndader som ja verkligen försökt med alla sätt att hon ska gå på låda, har tre st låder vid ett hörn för att hon ska gå på lådan men nä! hon bajsar bredvid och bredvid hennes sovbädd… vad ska ja göra??
Har du sökt på forumet om lådproblem? Det finns flera trådar med tips och olika metoder för att toaträna :) Har du bytt strö? Har du provat olika storlek på lådorna? Har du provat att lägga bajs i lådorna? Har du provat foder och filtar där hon nu sätter sig? Köp billiga lådor på IKEA (trofast kostar 19:-/st) och billiga filtar (finns fleecefiltar för 10:-/st) att ha runt lådorna och på alla andra ställen hon sätter sig på. Du kan även köpa små mattor på IKEA för 20:-/st som du kan ställa lådorna på för att ge en kant av tyg som illern kanske inte går på. Du kan prova att skvätta citronsaft på mattorna/filtarna runt lådorna. Kolla runt lite för ännu fler tips!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Har precis samma problem med lika gammal iller -.- sjukt störande… men jag vet att han behöver gå när han vaknar så då är jag som en hök över han och när jag ser att han ställer sig i skit stälning måste jag vara snabb, är jag i rummet är han rätt duktig nu men så fort man är i ett annat rum så sätter han sig precis brevid hur många lådor jag än har :(
#2 Precis. Man ska vara där och sätta dem i lådan! Det är bästa trixet för att lära dem. Inte vara arg, inte säga något bara vara snabbt där och sätta dem i lådan. Det kan ju faktiskt vara så på en ung iller att den faktiskt inte förstår.
Har också en sån liten dam här hemma! 😉
Filtar bajsas det på, matta bajsas det på, lägger man ut mat på golvet så ja klart bajsas det på den med.
Lådan kan hon gå på själv kanske sådär 1 av 100 gånger känns det som.
Jag vet att hon vet vad lådan är till för, första gången hon gick i lådan själv och bajsade var i augusti men hon vill ännu inte samarbeta med oss här hemma.
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
Mina pälsar går främst bredvid lådan om de inte får den aktivering och uppmärksamhet det är vana vid samt om det redan finns kiss och bajs i lådan. Tyvärr är de tydligen funtade så att endast rena lådor är trevligt att gå på. Och jag hinner inte ta bort hela tiden, för nu är det en period då de äter mängder och då också gör ifrån sig mängder. Jag tror jag går toarensningsrunda 2-4 ggr per dag… men det räcker nästan inte…
#5 tänk om det bara fanns ett sätt som funkade på alla!! ;) Dina vill ha rena lådor och jag tycker att det nästan funkar bäst om det ligger någon klutt i lådan.. Eller ja, iaf om illrarna slarvar med lådan men nu kan jag ju ha både rena och skitiga lådor utan problem :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#1 Här brukar jag låta valpar vara på ett pyttelitet område, låter lite bajs ligga kvar i lådorna och massor med lådor inom det pyttelilla området. Allt eftersom valpen blir duktigare och duktigare på att träffa lådan, så ökas området. Självklart så får valpen komma ut och aktiveras ordentligt! Under tiden valpen är på ett större område är det hökögon på den. Minsta lilla tendens till att vilja göra ifrån sig, så är det upp i lådan och när valpen gör rätt, beröm, beröm, beröm med glad och jollrig röst 😃.
Lägger du ned tiden nu på att få en så gott som rumsren iller, så är det guld värt för dig. Du och illern ska ju ändå leva tillsammans i alla fall minst sju år till. Och torka skit flera gånger om dagen i sju år till…..
Hillbiörns illrar finns på Facebook.