Bra illrar?!
Jag undrar vart man kan hitta uppgifter om illerstammar och så vidare, vill ta en kull valpar, men vill ha bra gener på båda hållen.
Är det bara hos uppfödare som det finns info? eller finns det nån som försöker kartlägga linjerna? Hur ser det ut på den svenska illeruppfödningen?
Jag har ju fött upp kaniner i mindre skala (med förälders översikt och medverkande, då jag var mellan 10 och 16 då jag hade kaniner, men tröttnade på dem, för att de liksom bara sitter i sin bur och går inte efter eget huvud, kan inte räkna ut nåt, kan man väl säga) och förstår vilka som borde paras, och hur man lägger upp det för att det inte ska bli inavel och så vidare.
Sen vidare är jag intresserad av en illerhona med bra stam, att avla på, blir troligtvis bara en eller två kullar. Är beredd at åka en bit, och vill ha all info om illern som finns tillgänglig. Kommer att kolla upp så lång tillbaka som det går hos alla individer i släktledet.
Detta betyder altså att de illrar jag har för tillfället är odugliga i avel, pga att jag inte ens det längre tillbaka än föräldrarna hos min hona (som förresten är för gammal för valpar) och bara vet namnet på mamman hos min lilla gubbe, sen valpen vet jag bara att han e född i kristianstad.

*putt*
Ayy hitta bra avelsmaterial är svårt, och det kräver ofantligt mycket detektivarbete. Som jag ser det så är de flesta "aktiva" linjerna bara medelmåttiga.
Sedan finns det även en viss risk med att fråga uppfödarna, eftersom vissa ofta försöker framhäva sina egna linjer, och dölja eventuella brister i dem. Det finns inte många som öppet erkänner att någon i ledet dött förtidigt i cancer, eller att någon är döv osv. Så försök att ta infon med en nypa salt, och sedan forska vidare själv. En bra ide är att ta kontakt med olika uppfödare, få så mycket info om deras linjer du kan, och sedan forska vidare själv för att bekräfta eller förkasta de uppfödaren har sagt. lita inte blint på någon förän du har fått samma info från flera håll är mitt tips.

ok, men det finns altså ingen dokumentation tillgänglig för "civila" eller vad man ska kalla det, som en genbank?
Jag vet inte om man kan få tillgång till STIF´s Och svenska illervännernas register.. det var väll svenska illervänerna nu blej osäker. Men annars är det stamtavlor som dom har som man ser bäst linjer.

ok, som sagt vill jag ha nåt som är bra och kommer fungera som avelsmaterial längre framöver, dvs att mina avkommor kommer få fina valpar de med….
i stifs register finns det inte särskilt mcyket registrerat om sjukdomar livslängd etc så vitt jag vet. men om man snokar lite kan man hitta de flesta av våra linjer på http://baltikum.dyndns.org/~fuglemat/index.cgi/hoved men mycket information om livslängd sjukdomar etc saknas tyvär.

tack så mycket
Genom stifs kan du väll se när dom är födda och när dom dött.
I fall illerägaren tagit sitt ansvar o anmält det.
Har för mig att dom även skrev om det var naturlig död eller vilken sjukdom dom dog av. Det var så under en tid i alla fall.
Rätta mig om jag har fel
#8 jo, förr så uppdaterades registret mycket mer. Nu är det mest för att få stamtavlor som registret används.
Ja men det är väll fel? Då brister registreringen tycker jag.
Få fart på registeringen och utöka den mer. Det vinner alla på.
kan inte annat än hålla med till fullo. Eller få alla att använda feritage, elelr starta upp en ny, användarvänlig och lätttillgänglig databas, som även fungerar som ett chipregister,.
Inte alls en dåligt idee.. nått ni ska jobba vidare på tycker jag..
Själv är jag inte med i några föreningar o kan därför inte påvärka nått så men jag kan säga min åsikt här och ge ideer på det viset.
#12 självklart kan du påverka! det är många här som inte är med i någon förening…och ändå skulle vi alla härinne gemensamt kunna åstadkomma rätt mycket. oavsett föreningar.
Tipps på hur man kommer vidare med utveckling av registreringar? Vart kan man vända sig för att utveckla o påvärka de? som sagt jag är villig att komma med mina åsikter som ni kanske märker så är jag inte den som är tyst :D

#14: Jag håller på och bearbetar SKK som håller både i SKK och SVERAKS register. Jag tycker det vore det absolut bästa.
Men det är min lilla ideé det :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag läste någon stanns här inne att någon sa att det bästa vore ifall någon importerade några illrar, så vi får nytt avelsmaterial, då typ alla illrar är i princip släkt med varandra nu. Jag tycker det lät bra faktiskt. Men vet tyvärr ej något om det du frågade, ville bara tillägga detta. Lycka till
Jag har är den som har tagit upp det ett anta gånger att det borde ske. Men tror att ÅsaF funderade på att försöka få tag på import avelsdjur men som jag såg tidigare så funderar hon på att lägga ner.
Åter igen så tycker jag att flera seriösa uppfödare ska försöka sammarbeta o ta in avelsdjur tillsammans men från olika linjer.
Det du skriver om att det alla är princip släkt med alla. Detta har varit ett problem länge. Det som kan vara är att man tagit för många kullar på en o samma hande och på det visste har man krymt linjerna i stället för att försöka hålla ner antal kullar per hane. Under min aktiva perjod så var det det engels inport som var extremt populär att avla på så denna har varit med länge i stamtavlor dom som har hållit med iller länge vet vilken linje jag prata om. Jag skriver ej något namn eftersom jag ej har tillåtelse att använda de eller vet ej om jag får göra det på sidan men den som vill veta kan maila o fråga. Genom att denna gen fått många kullar har det begränsat en massa. Så mitt råd o min önskan är att folk som är seriösa letar sig utanför sverige för att få bra avesmaterial samt inte ta in 1 utan ett flertal och då gärna från flera olika linjer. Sedan inportera igen att man gör det regelbundet under en tid och då från fler länder än 1.
#17 håller fullständigt med gällande att fler uppfödare borde sammarbeta. tänk så mycket lättare saker och ting vore då! Gammalt groll borde begravas ihop med stridsyxan!
Sen tror jag också på import men är väldigt orolig för att vissa av uppfödarna ska ha "för bråttom" och välja mindre bra linjer som knappast kommer förbättra vår situation. Men med mycket arbete borde det vara en bra lösning.. eller en liten del av en lösning på problemet iaf..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#18 Ja, skulle inte en illerförening kunna ta upp detta och få ihop ett gäng uppfödare och någon som åker iväg? Och sedan sälja valparna lite dyrare, för då får dom väl ihop allt dom lagt ut tillslut. För jag tror nog att folk skulle kunna vara intresserade utav nya linjer i sinna illrar, spec dom som hade tänkt börja avla och läst på inom detta ämne
Jag har skrivit flera gånger att en inport är bra för de svenska illrarna. Jag tror på det skarpt.
det är faktikst inte så hutlöst dyrt att importera en iller. så vi pratar inte några hysteriska summor såvida man inte åker till kina

Hur får man tag i dom kontakterna och kan importera en bra iller? det har jag funderat på lääänge….
man letar! det är bara att sätta sig och tröska igenom utländska stamtavlor, uppfödare, forum etc. Och hittar man något bra, så får man sätta sig och kolla, dubbelkolla, och kolla igen. och då inte bara med uppfödaren. Uppfödaren kommer till 99% framhäva sin egen stam även om valparna dör av cancer vid 1 år. Därför bör man kolla med utomstående personer, som inte avlar men ändå har koll på illrarna i landet. det är mycket jobb. men det går. Det är faktikst vad jag sitter å gör just nu

ojj, det lät svårt…skulle så gärna vilja hjälpa till att få illerstammen på topp, men hur hittar man dom utländska uppfödarna om man inte vet vad tex forumen heter osv.?
#24 man söker!! jag visste inte vad något hette innan heller. mne jag har varit inne på forum, hemsidor etc som jag inte ens kan språket på och tragglat mig igenom för att hitta information. jag har mailat folk jag inte känner och ställt frågor. som sagt, detektiv arbete. ingen dans på rosor, men med envishet, planering, tid etc så kan man hitta något bra!

#25 okej får försöka och se om jag hittar nått=)
Annars skulle man kanske kunna starta en tråd där ni diskuterar just dethär med import, då detta igentligen inte riktigt va trådets ämne men som jag tog upp ändå. Då kan ni ju ge varandra tips, diskutera sådant osv, eller?
plz, om dere trenger endringer på Feritage for å gjøre det bedre å bruke så for all del, kom med tips, jeg gjør stort sett ting når folk maser. Ikke start opp enda en database, da spres dataene i stedet for at man samler det på et sted :) Du kan forøvrig lagre og søke på chipnumre i Feritage. Kan godt legge til enklere søkefunksjon på akkurat det.

det var en bra idé!
Vad som skulle vara med i ett register.
Stamtavala
Död samt en not hur den dog.
Kända sjukdommar. ((canser i alla dess former)Konstant uppdatering under illerns liv)
Fertilitet (om en iller som ska tas i avel visar sig inte kunna få valpar osv.)
Chip
Ägare (samt en not för varge äga byten där varge ägare sparas så man kan se vilka som ägt den tidigare)
En not där det står om det är inport/farm/hemma uppfödd i sverige
Det är en del som borde vara med i ett register sen kan man ju ha så mycket mer
# 30 Det skulle vara jättebra med ett sådant utförligt register.
Sara
#30 allt det finns faktikst redan på feritage. Problemet ligger i att få folk att förstå vikten i att registrera sin iller och att hela tiden uppdatera. Även om man har en kastrerad iller som inte har eller ska avlas vidare på så är det viktigt att infon läggs in eftersom det alltid finns de som avlar vidare på släktingra.
men hur får man folk att registrera sin iller? ge dem godis?
Jag har aldrig hörtalas om feritage.. Är det nått alla kan ha eller är det ändast föreningarna som har de? eller är det uppfödare kan du berätta lite mer.
Som iller ägare tycker jag att man ska ha vissa krav. När man skaffar iller tar man reda på så mycket man bara kan om arten. Man är med på forums där man snabbt kommer att se att vi har problem med just sunda avelsdjur osv. Tar också sitt annsvar att att registera in sin iller och även tala om vad som händer den.
Nu vet inte jag om det har ändras då det var länge sen jag åkte runt på utstälningar men då kunde man ställa ut alla illrar så länge vaccinationen var okej men varför inte göra så att du inte får vara med på utställningar om du inte har din iller registrerad.
Jag vet att det är svårt för folk att tala om hur deras iller mår och vad som händ. Då gör man så, för att registrera in sin iller så kostar det x kronor och då får man sin stamtavala samt att varge år skickas ett standard formulär med frågor som ska besvaras. Kanske kan fixa fram att man kan få några kr rabatt när man köper foder eller liknade.
feritage kan vem som helst gå in och registrera sin iller på, det är inte föreningsbundet. kolla på www.feritage.no
aha. Kan man registera in gammla illrar som har haft med?
jag ligger nog på 10-12 stamtavlor.. var av alla är registrerade i stif
#35 yup! du kan registrera alla. men det är lite pill! men super bra om du tog dig tid!
Får göra det nån dag när man får tid över till de.. Cazper som jag hade har en ganska lång stamtavla och det är roligt att titta på :D