Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 439 ggr
WendelaL
0

Illervalp sökes!

Jag är en 22-årig tjej som bor i Lund som funderar på att skaffa en iller. Jag förstår att jag valt helt fel säsong och att valparna främst föds på våren och sommaren. Är det någon som har kontakter eller vet någon uppfödare/privatperson som har valpar till salu i nuläget? Jag vill ha en sällskapsiller och tycker att det är viktigt att köpa den från någon som vet vad dom håller på med och behandlar djuren väl och hanterat dom rätt från början. Det finns lite annonser på blocket men dom är väldigt billiga och alla är i 18-veckorsåldern. Misstänker dels att dom inte växt upp i de bästa förhållanden o dels att de förmodligen inte hanterats alls. Sen får man ju också fixa vaccination, chip, försäkring etc själv om man köper en iller av mindre erfarna privatpersoner. Hur stor inverkan har åldern på illern för hur mottaglig den är av att bli bit- och lådtränad och bekväm med människor överhuvudtaget? Tacksam för tips!

JossanH
0

Nu vet jag ingen uppfödare här i Sverige som har en höstkull men kan ju hända att det finns någon.. Dock är det sällsynt. Du gör ett bra val som står över tvivelaktiga uppfödare! Ålder kan ha ganska stor inverkan på hur illern kommer bli beroende på hur den levt tidigare. Illrar som levt länge i bur och som är så gott som ohanterade kan kräva ganska mycket för att få handtama, om dom ens blir det. Men det finns även exempel på illrar som levt flera år i bur men lär sig samexistera med människor relativt fort.

Sajtvärd på Iller.ifokus

WendelaL
0

Tack för svar! Okej men vad säger du om 18 veckor gamla valpar som bott i bur ute men även hanterats och fått vara inne då och då. Det är en familj som bara har en kull och dom lät väldigt vettiga (pratade bland annat om att dom hade godkänd storlek på buren o så) och dom har ändå hanterat dom en del men som sagt inte mycket. Jag kanske borde ha tålamod och vänta tills uppfödningskullarna börjar komma i vår men det är så långt tills dess.

WendelaL
0

Vill inte ta mig vatten över huvudet heller. Har gått på mycket lydnadskurs med mina föräldrars hund så jag har ändå lite koll på den pedagogiska biten även om illrar såklart inte är hundar och alla individer är olika. Det kommer vara min första iller så det är kanske en klar fördel att ha en ung valp!