Behöver hjälp!
Har fått låna hem en iller för att testa och se om det är det jag vill ha.
Illern är 4 år gammal och deras ägare säger att hon inte bits och att hon går på lådan…
Och jag säger motsatsen hon bet mig på foten och samma med flickvännens lilla syster som kom och skulle titta på den?
den bajsar överalt förutom i lådan… jag har den inne på toan nu för att jag ville se så den inte skulle bajsa överallt i lgh..
Känner för det första att jag är lite småt besviken för jag vet att när en iller biter så biter dom rätt hårt faktist..och sen att den skulle gå på lådan gjorde mig mera glad att testa men som sagt inget av detta funkar..
Vad tycker ni att jag ska göra?
En iller testar ofta nya människor. Bitandet och lådvägran är standardsaker som de använder för att testa dig som "ny ägare". Jag tror alltså inte att den egentliga ägaren ljugit för dig på något vis utan den är nog helt enkelt bitfri och rumsren hemma hos matte/husse där reglerna är tydliga.
Hur du skall göra för att få bukt med detta kan nog någon annan förklara bättre än jag, men nyckeln brukar vara att vara konsekvent. Visa för illern (UTAN VÅLD!) att man bits inte och lådträna på nytt. Alltså sätt illern på lådan efter sömn, lek och mat.
Som sagt kan nog någon annan förklara mer ingående.
Lycka till!
En sak till!
Att stänga in djuret på liten yta brukar ha motsatt effekt. Sätt ut överdrivet med lådor i hela lägenheten istället. Illrar är bekväma djur och finns det ingen låda i närheten när det behövs så kommer bajset hamna på golvet.
Våra illrar har bajsat utanför lådorna av olika anledningar, först innan de vande sig vid att bo på nytt ställe, sen ibland av protest när vi gått hemifrån och ibland bajsar de utanför när de har för tråkigt och vill gå ut.
Och nästan varje gång vi har gäster ska de bita någon, men det har aldrig varit särskilt hårt, knappt så det blir tandmärken, min teori är att de ska visa gästen vems hem de har kommit till ^_~
Alla illrar biter inte skithårt när de bits. Men prova med att ha vetegroddsolja på handen så smakar det gott istället och då kanske illern glömmer bort att bitas.
Rent konkret i ditt fall så skulle jag nog iaf börja med att släppa ut illern i lägenheten, men kanske inte hela på en gång, men det beror ju helt på hur stort det är. Är det många rum kan man kanske börja med vardagsrummet eller köket.
Sen får man ju tänka på att det är en stor omställning att flytta. Även för en människa tar det ju rätt lång tid innan man känner sig hemma på ett nytt ställe.
Känner du inte att det här är något du vill jobba på och att du/ni är rädda för illern så lämna tillbaka den så fort som möjligt så att den inte hinner bo in sig innan ni tar beslutet att den ska flytta igen. Illrar testar gärna ett nytt hem. Alla illrar biter inte alls jättehårt utan markerar bara med tänderna. Ge beröm och godis när den gör rätt för att visa vilket beteende ni vill att den ska ha. Man får en bättre relation och en långvarig uppfostran med positiv förstärkning. Illrar är individer som reagerar olika på flyter och nya människor. Vi har själv en grabb här hemma som är världens snällaste mot oss och bits verkligen aldrig, men när vi får gäster kan han bita rejält hårt i fötterna. Hur han skulle bete sig i ett nytt hem kan jag inte svara på, bara hur han är här mot oss. Och släpp inte fram dom yngsta i familjen först. Dom som blir bitna nu kommer förmodligen bli rädda och därför förbli ett "offer" för illerns vassa tänder.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag vill verkligen ha den men, det känns smått jobbigt att den inte går på lådan påtanke med att jag gillar inte när det är bajs överallt… spelar ingen roll om det är tre högar här och där men när det börjar vara åtta stycken blir jag fundersam, dirket när jag inte är hemma så går hon och lägger sig i min ferrari tjocktröja som jag har för hon gillade den direkt.
vilket är posetivt och jag är int epå den så mycket mäst för att det är ett nytt ställe, när jag ropar på henne så kommer hon och gosar lite och luktar och går och äter.
När jag plockar upp hennes bajs sätter hon sig upp som en ekorre och tittar på mig som jag är dum ihuvet och bajsar mellans jag tittar på den :O
Har vampyr märke på foten och det gick igenom.. Min toa är 5m2
5 kvm är ganska litet för en iller.. Skaffa fler lådor och lägg bajset i hörnet av lådorna när hon gjort utanför. De flesta illrarna fördrar att känna lukten av vart toaletten är innan de har lärt sig det själva. Sätt henne på lådan när hon går utanför och hamnar något litet i lådan så beröm massor! Det krävs även många lådor och ibland är det lättare om lådorna står 2 och 2 bredvid varandra. Vad har du för lådmaterial och vad använde förra ägaren i lådorna?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jaa.. tack för all information nu ska det bli kul när man kommer hem… men Ronja är ganska kräsen av mat är det nått godis ni vet alla gillar ?? För hon äter bara torrfoder.
Menade att toan är större en 5 kvatrat meter den är närmare 12… och jag har en stor tvåa så ja jag ska se om några grannar har någon låda som jag får låna :)
Du kan ju lägga filtar och tröjor där du inte vill att hon ska bajsa. Förhoppningsvis funkar det. Här hemma har jag försökt med mattor där de brukar protestbajsa men det är tydligen för platt eller inte mysigt nog för de bajsar på mattorna, men inte på sovfiltar.
Hemma hos oss har vi 5 bajslådor på ~ 30 kvm. De står nära där de brukar sova.
Har du ett IKEA i närheten så köp på dig många toalådor! På barnavdelningen finns lådan trofast för bara 20:-/st. I en 2a när man ska lådträna illrar skulle jag nog köpa på mig kanske 2-3 eller fler lådor till VARJE rum plus en till hallen. Som mest har jag nog haft 9-10 lådor i ett kök (ca 20 kvm) när jag lådtränat illrar. Då har flera lådor stått 2 och 2. Sedan köper jag pellets som man eldar med (16kg för ca 50:-/st) och har i lådorna, lägger filtar runt och gör matplats av de ställen där illern vill gå men där det inte passar med en toalåda. Varje gång jag hör att illern då vaknat i köket så har jag varit där och vaktat på att den ska gå på lådan. Sätter den sig på lådan själv så beröm medan behovet uträttas och ge godis (vetegroddsolja tex) innan illern ens hunnit ur lådan igen. Är den på väg att sätta sig bredvid så lyfter du i den tills den väljer att göra sina behov i lådan och då berömmer du igen och ger ett slick groddolja. När hon själv hittar till lådorna så märker du vilka du kan ta bort, men det krävs i 99% alltid fler än en låda! Oftast en i varje rum- minst!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Har du funderat på vad som händer om illern inte blir rumsren eller helt bitfri hos dig?
Kan du ha en sådan iller?
Hälsningar Malin
Putt