Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 993 ggr
tessa
0

*magkatarr-magsår*

Hej!

Jag har numera ofta väldigt ont i magen, särskilt efter att jag har ätit och liknande - misstänker att det kanske har något med magkatarr/magsår att göra, - eller något med liknande symtom.. Kan ingenting om sånt här men det är väldigt jobbigt, så jag undrar om någon kanske har erfarenhet av sådana här jobbiga ting - kanske har någon något bra tips eller råd..?! Inte så kul att sitta en lördagskväll med magont.. =( Typiskt när dessutom apoteken är stängda, man kan kanske hitta något lindrande där..?!

- Ska försöka att avstå helt och hållet från kaffe ett tag (hoppas på att slippa abstinens) och försöka äta "snäll" mat på vettiga tider.. kanske att det kan hjälpa, jag är inget fan av att gå till läkare som skriver ut knaperpiller. - även om medicin kan hjälpa och lindra mycket i vissa fall!

Ha en fin helg allihopa!

Mvh Tessan

Madde
0

Usch va trist och behöva ha ont. Har du magsår bör du nog uppsöka läkare på måndag i alla fall.

Själv har jag ingen erfarenhet av sånt. Men hoppas att du blir bättre snart. Glad

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

DG
0

Jag har väldigt känslig mage som reagerar lätt på stress och fel sorts mat. Jag har ont ofta och hälsbränna.

Kaffe är nog en av stor orsak för känslig mage, själv dricker jag för mycket cola.
Kolla in artiklen om magkatarr:
http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3105

Stefan
0

Min flickvän har liknande problem. Hon fick några speciella piller som hon ska ta när det är som värst, då äter man en dos under en vecka eller så. Viktigt är att man äter på regelbundna tider och inte slarvar med t.ex. mellanmål. Dessutom ska man hålla sig ifrån stekt och friterad mat så mycket som möjligt. Chips och stekt panerad fisk t.ex. bör man hålla sig ifrån.

Du bör nog dock gå till läkaren rätt omgående, annars är nog risken att det kan bli värre och du får dras med det ännu längre.

TottsiGirl
0

Hej hopp!

Usch låter inte alls kul!
Själv har ja haft magkatarr i flera omgångar..
Har fått både losec och Omeprazol Sandoz när ja uppsökt läkaren.
Samarin annars brukar kunna hjälpa till för tillfället iaf.. Men som du säger snäll mat för magen e ju bra .. bananer tycker ja brukar kunna fungera bra..

Hoppas magen mår bättre snart !!
Kram kram

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Nettan
0

Det är nog magkatarr du har. Jag har haft magsår och det reslulterade i att jag kräktes bara jag såg mat eller kände lukten av mat.

På apoteket finns det novalucol eller novaluzid receptfritt. De är väldigt effektiva. De finns nästan alltid ett apotek i varje stad som har öppet vissa tider på helgen. Kolla upp det och gå och köp i morgon.

Tills dess tycker jag att du ska äta ofta och lite. Du ska absolut INTE tugga tuggummi. Det stimulerar bara produktionen av magsyra. Du kan prova att ta samarin då detta är basiskt och lugnar ner magsyran.

ferretgirl
0

Lutar mest åt att du har magkatarr, den brukar dyka upp under våren och hösten, och om du äter kryddstarka maträtter. Har själv känning av just magkattar, och symtomen är dom samma som din, så därför tror jag nog att det är det du har. Men vill du vara säker, så ta till doktorn.

Krya på dig, Trollet

Madde
0

Hur går det Tessa hoppas du blivit bättre i magen. Håller tummen att allt är bra.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Faxlin
0

Ja, exakt Tessan hur går det? Mår du bättre nu?
Har du varit till läkare?
Håller tummarna för att du kryat på dig i alla fall.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

DG
0

Nu har jag fått magproblem, det här är 3e kvällen i raden.
*Har jätteont i övre delen i mage
*mår illa och känns som jag måste kräka
*har halsbränna

Det har jag på kvällarna. Annars har jag svårt att äta ibland och ibland känner jag mig hungri hela tiden fast jag äter ordentligt.

TottsiGirl
0

DG Av min erfarenhet så stämmer det väldigt bra in på mina sympton jag hade när jag hade magkatarr…. Usch är inte kul, men har du försökt med receptfri medecin i stil med pepcid duo alt samarin eller nått.. Kanske kan det hjälpa,, Hoppas du och magen kan bli vänner snart igen!!

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

tessa
0

Hej allesammans!

Angående magen min så har den faktiskt blivit lite bättre - har verkligen försökt att tänka på hur (mycket), vad och när jag äter..!! Dessutom knaprar jag novalucol med jämna mellanrum och har satt kaffeförbud på mig själv tills vidare.. svårt att hålla men tänker man på skräpmagen så.. - Nu är det löste som gäller på jobbet! =)

Vill verkligen inte behöva uppsöka läkare för detta, så "egenvård" är det som gäller i första hand.. Det kan man ibland komma rätt långt med, bara man har vett att söka hjälp i tid!

När det gäller just min mage, så är den riktigt stress/nervkänslig, och reagerar ofta och gärna så fort jag känner mig stressad eller orolig - tyvärr!

Kör dessutom pga. infektion i min piercade läpp dessutom en antibiotikakur sedan i lördags, så proviva ska nu inhandlas så att magen inte tar alltför mycket stryk av penicillinet.. Fundersam

Det var min rapport det, hoppas ni andra som har "dåliga" magar, snart tillfrisknar!

Mvh Tessan - som har fått dator på jobbet och har rast Räcka ut tungan

TottsiGirl
0

Hej hopp Tessa!

va skönt att magen börjar må bättre! Låter som om du och jag har samma "typ" av magar!! Min är oxå känsligt för stress och oro.. Ledsen men jag brukar göra som du och använda mig av egen vård om det inte blir för illa.. Har tvingats uppsöka läkare två gånger men annars har jag klarat mig :) Men som sagt ibland får ja skylla mig själv för ja äter man fel saker så ja då kommer ju magont som ett brev på posten Ledsen Men ibland kan det ju vara värt de, vissa saker är bara för goda för att motså :)

Hoppas magen fortsätter och blir ännu bättre :)
Kram från mig och Ted

Faxlin
0

Skönt att höra att magen är snällare mot dig nu. Förstår att kaffestoppet känns. Vet inte hur jag skulle klara mig utan kaffe.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars