Tappar hår!!!
Min iller Alfons har börjat tappa hår på svansen! jag har gjort rent och tvättat alla gosedjur och filtar.Sen fick båda illrarna front line.
men det verkar inte hjälpa…nån som har nån anning om va det kan vara? ska ringa vet.
det låter som ett fall av sommarsvans. det brukar hända de flesta illrar. porerna täcks igen och pälsen trillar av. den brukar växa tillbaka mot hösten. om du vill kan du tvätta svansen med lite lactacyd
tack för tipset!

Hej Maria! Casper började också tappa hår på svansen nu i sommar, men jag började ge honom lite mer Furotone & då slutade det upp. Han har inte stor & lurvig svans som i vintras med den är inte kal i alla fall!

Jag har två hemma med "sommar-svans" Det är inte vacker precis men pälsen kommer tillbaka.

Alba har alltid fått sommarsvans varje sommar, och den har alltid växt ut. Förra sommaren tappade hon den som vanligt, men till vintern växte den inte ut. Hon fortsatte ha en gles vippa. Efter några veterinärbesök i januari upptäckte vi att hon hade insulinom, som hon nu behandlas för. När väl våren kom och hon började tappa vinterpälsen tappade hon även de övriga få glesa hårstråna på svansen, och nu ser hennes svans ut som på bilden. har svårt att tro att hon någonsin får sin vackra svans igen… lillflickan.
Men men, om som sagt inte svansen kommer tillbaka i vinter, när den övriga vinterpälsen kommer, så bör du vara vaksam och kanske ta en tripp till veterinären. Likadant om det hårlösa kryper upp på ryggen och ger kala fläckar på ryggen. Men annars behöver du inte oroa dig! :)