Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 993 ggr
takemetothestars
2013-10-01 13:24
0

Vaccination

Tänkte be er om råd angående vaccination av min illertjej. :) Utifrån vad uppfödaren angivit för födelsedatum så är hon 10 veckor gammal idag, men eftersom hon var så himla liten (och undernärd) när hon kom till mig så vet jag inte om jag vågar tro på att det verkligen stämmer. 

Febrivac Dist (?) är det vaccin som ska användas till illrar idag vad jag har förstått. Och är valpen 10 veckor eller äldre behövs endast en spruta. Är valpen yngre behövs det göras vid två tillfällen istället.

Vad är klokt att göra? Ska jag vaccinera henne nu snarast och göra det två gånger utifall hon faktiskt är under 10 veckor, eller finns det någon risk med att det kan bli för mycket vaccin? Ska jag hellre vänta någon vecka till och då ta en enda spruta?

JossanH
2013-10-01 16:48
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom valpar vanligen tappar sina mjölktänder när de är ca 7 veckor och dessa valpar hade alla mjölktänder kvar när de sades vara 8v gamla så skulle jag avvakta ett par veckor till. Hon va ju dessutom sjukt undernärd den lilla donnan. Skönt att se att hon mår bra nu! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
2013-10-01 20:29
0

Åh men är det inte disel doris?

takemetothestars
2013-10-01 23:51
0

#1 Då gör jag så att jag väntar några veckor till. :) Ska ringa runt lite innan dess ändå för att kolla priser samt att de har vaccinet hemma och så.

#2 Hon har inget officiellt namn ännu.. :p Jag har svårt att bestämma mig. Det är min kompis som gett henne det namnet, och visst är det hon.

takemetothestars
2013-10-01 23:53
0

Slänger upp en bild på henne här i samma tråd. :)

takemetothestars
2013-10-01 23:57
0

Tungan åkte visst ut! :))

takemetothestars
2013-10-01 23:58
1

Kändes riktigt fint när hon kröp upp och la sig och sov hos mig idag. :')

[Miedl-Ohlsson]
2013-10-02 10:33
0

Jag tog sprutan mot valp sjukan samtidigt som jag gjorde en undersökning sen ska han ju ha de där andra vaccinet , skönt att se att hon har lagt på sig det har även henne bror gjort , däremot vill han inte gå på låda eller mysa ( äta ,bajsa, busa , sova ) sen börjar de om bara xp haha

FerretCrow
2013-10-02 10:47
0

#7 vilket andra vacin?

Måste säga att hon har verkligen lagt på sig mer och det är skönt att se. hur har det gått med hörseln på henne?

Theres
2013-10-02 11:01
0

På tal om vaccin, hur gör ni som har flera illrar? Jag vaccinerade ju inte mina första året/åren utan började med det 2008 när vi skulle på utställning. Alltså fick alla tre vaccin samtidigt vilket har varit smidigt för då har man ju bara ett besök om året för just den grejen. Nummer fyra fick jag när han var 5 år eller något sånt och han hade aldrig varit vaccinerad innan så började aldrig med det heller. Men om man skaffar en ny, och sen ännu fler, då får man ju tillslut 5 olika vaccinationstider att hålla reda på. Eller har ni väntat in tills det är dags för övriga ligan?

golf.ifokus.se

FerretCrow
2013-10-02 11:33
0

#9 jag försöker skjuta lite på det om det går. toffie skulle ha fått vacin 20 dagar innan dom andra så ja då sköt jag ihop dom att hon fick lite senare och dom andra lite tidigare, beror lite på hur mycket i tid det skiljer

Theres
2013-10-02 11:49
0

Men låt säga att jag skulle köpa en iller nu som är ovaccinerad, och de andra får i mars. Då kan jag ju inte slå ihop det sen om jag vaccinerar den nya nu.

golf.ifokus.se

JossanH
2013-10-02 11:55
0

Alltså när jag träffade valpisarna hade de tydliga vita tecken på mage/knötofsar och stor haklapp, tyckte även dom hade ljusare tassar men nu ser tassarna inte längre ljusa ut. Svårt att se på kort, men har dom några tydliga vita markeringar på tassarna? (Typ en tå eller två).. Jag vaccinerar mina illrar samtidigt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Theres
2013-10-02 12:45
0

#12 Har det bara blivit så eller har du låtit någon gå vaccinerad tills det är dags för övriga då? Fast iofs, Epona är nästan 7 i mars så hon kanske inte ska ha mer vaccin då iallafall?

golf.ifokus.se

FerretCrow
2013-10-02 12:50
0

#11 har den nya illern aldrig varit vacinerad skulle jag vacinera direkt. har den haft vacin som går ut ja då kan man skjuta på det den tiden om den ej träffar illrar under den perioden etc

JossanH
2013-10-02 13:12
3

För mig gör det ingenting om illrarna går över ett halvår till nästa spruta. Man måste inte vaccinera slaviskt enligt mig. Har slutat vaccinera mina vid 5 års ålder.

Sajtvärd på Iller.ifokus

illernettan
2013-10-02 15:57
1

Instämmer med Jossan. Eftersom jag har sex stycken som ska vaccineras så blir det ganska dyrt om jag tar alla samtidigt. Därför tar jag en i månaden tills alla är klara. Just nu väntar Tulo och Zpirulina på sina vaccinationer.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

FerretCrow
2013-10-02 16:06
0

#16 här sparas det undan för min vett är så smart att ju fler jag kommer med ju billigare blir det =)

Theres
2013-10-02 16:34
0

#17 Exakt min tanke. Grupprabatt ;)

golf.ifokus.se

illernettan
2013-10-02 17:56
0

#17 Vill inte röra det kontot då jag har svårt att fylla på det igen. Därför har jag lättare att betala 300:- i månaden istället. Tyvärr får jag ingen grupprabatt hos min veterinär men ska kolla nästa gång om det är möjligt.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

takemetothestars
2013-10-02 23:07
0

#8 Ja, det är verkligen skönt att se att hon faktiskt växer till sig åt alla håll och kanter. Även om det är lite svårare för mig att se förändringen som ser henne varje dag. :) Skulle ha vägt henne när jag fick hem henne egentligen.. nu väger hon i alla fall runt 520 gram. Hörseln verkar det inte vara något fel på vad jag märker. Hon hör definitivt. Om den är sämre än det normala vet jag inte.

#12 Haklappen samt vita fläckar på magen har hon. Några större vita områden på tassarna har hon inte. Möjligtvis en tå eller två.. ska kika efter lite noggrannare nästa gång hon är lugn, haha. :)

takemetothestars
2013-10-02 23:19
0

Tittar på bilden du postade Jossan, och jag tycker så synd om den lilla valpen på bilden. :(( Kan verkligen säga att det är stor skillnad. Hon ser inte ut att ha mycket energi i den lilla kroppen där. Nu har hon tonvis! Hon dricker, äter torrfoder som hon ska och mumsar gärna kycklingvingar. Nafsar matte i händerna och vill leka och ha uppmärksamhet, pussas och biter i näsan.. och bajsar mestadels på lådan! :)