Bits alla illrar?
Jag har varit och besökt 3 illerägare/uppfödare. Hos alla dessa har allra de flesta bitits, förutom de som har ett antal år på nacken. Jag vill verkligen ha ett par, jag älskar dom, MEN jag vill inte ha något odjur som bits hela tiden.
Hur är det med era?
Får man leva med att de bits?
Jag har inte blivit tokbiten, men så jag blöder i alla fall.
Det finns alla sorter. Utav mina så har det sett ut såhär bland dom: 1. Inte bitit alls mer än lösa nafs vid bus. 2. Snällaste illern ever men kunde ta i lite vid lek. 3. Bet aldrig mig, bet gärna andra. 4. Världens snällaste men biter de utanför familjen i fötterna! 5. Biter gärna alla om han kommer åt, men man lär sig att undvika konflikter så att vi fått ett fungerande förhållande. 6. Bits när hon är sur eller ogillar det man gör. Bits hårt vid bus men finnar jättebra så länge man stryker henne medhårs. 7. Biter inte alls mer än möjligtvis vid bus.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Mina båda biter nästan alltid besökare, men det räcker med ett litet bett som knappt lämnar märken och sen är det färdigt och då kan de istället komma och lukta, leka och bete sig normalt.
Oss har de aldrig någonsin bitit utom vid lek då man råkat stoppa handen i vägen och folk som kommer ofta behöver de inte bita varje gång.
Har också varit hemma hos vänner med iller och alltid blivit biten.
Men jag tror det är just främmande människor som ska få veta vems revir de har hamnat på. Men man får ju ta det för vad det är. I de flesta fallen så är det ju inte för att illern vill döda en som de bits.

Har haft 3 som inte bits alls. Då menar jag att om folk frågar om de får klappa så är jag 100% säker på att det inte blir några bett. Sen är den fjärde ett riktigt monster.
golf.ifokus.se
Theres har dessa bittränats på samma sätt?
Våran hane biter bara oss om vi säger till honom om nåt och han blir sur, eller när han är så uppspelt vid bus att det blir lite för hårt. Och så alla gäster som han inte känner väl. Honom kan jag ha i ansiktet och är inte minsta rädd att han skulle bitas.
Vår ena hona kan nypa till en någon enstaka gång, mest för att få uppmärksamhet eller när leken blir för vild. Henne ka jag också ha i ansiktet.
Vår tredje nafsar rätt ofta, aldrig hårt dock men vi lyckas inte alls med bitträningen på henne. Hon är omplacering och har inte haft det så lätt dock.
Kan säga att vi skaffat alla tre när dom varit lite äldre och alla har blivit bättre hos oss, även om ingen är helt bitfri.
Vill du ha en bitfri iller skulle jag rekommendera en som är vuxen och bitfri redan. Sen kan man skaffa en valp efter bra föräldrar och träna sen dom är små.

#4 De som inte bits har aldrig bitits. Den fjärde var gammal när han kom så vet inte vad förra ägaren gjorde för träning. Vi pratade aldrig om det. Han slängde bara av honom hos mig som hastigast och då bet illern mig i handen det första han gjorde.
golf.ifokus.se