Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 762 ggr
takemetothestars
2013-09-30 16:41
0

Sandproblem!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Till min glädje har min lilla illervalp börjat bli duktig att gå på lådan! :D Men till min frustration så fastnar sanden överallt! D:

I och med att jag aldrig haft katt och behövt bekanta mig med olika kattsandssorter tidigare så tänkte jag något i stil med att det åtminstone ska klumpa sig där behoven har gjorts samt ta bort lukt hyffsat till ett okej pris. Köpte Arken Zoo's egna kattsand "Smily cat" och råkade dessutom ta varianten som skulle vara lämplig för långhåriga katter, dvs. motverka att sanden just fastnar i pälsen. 

Här sitter jag med en illervalp som har tassarna fullproppade med sand. Under trampdynorna, mellan tårna, upp på benen.. rumpan. Känner mig just nu aningen bitter då det absolut inte kan vara bekvämt för henne samt att det sitter som berget när jag väl försöker få bort det. 

Konstruktivt nu då:
Har ni samma problem? Är det kanske den lite mer fluffliga valp-pälsen som ställer till det, eller är det helt enkelt sanden som är mindre bra? Har någon tips på någon bättre sand (helst inte dyraste på marknaden) samt bra tips på att få bort den från henne utan att behöva tvinga ner stackaren i ett bad varje dag? :)

Zandrama
2013-09-30 16:48
0

Jag kör här hemma med Toa Lätt som är pellets och inte sand alls ^^
Och har dessutom två katter utöver 3 illrar som använder det :P

Tar bort lukt väldigt bra, förutsatt att katterna krafsar över som de ska xD

//Belinda aka Zandrama

takemetothestars
2013-09-30 16:54
0

#1 Jag har använt Toa Lätt pelletsen till råttisar i deras toa och tänkte faktiskt först köra på det till illern också. Men så tänkte jag att med många lådor så vore det smidigast & mest ekonomiskt att ha sand då det är lätt att ta bort endast kisset och bajset och att lådans hela innehåll inte behövs bytas så ofta. Hur gör du med Toa Lätt? Byter du allt ofta? Känns nästan som om det skulle behövas. D: Och mot lukt trodde jag inte det var så värst bra?

illernettan
2013-09-30 18:36
2

Här används träpellets för pelletskamin. Funkar skitbra 😃.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

regskylt
2013-09-30 18:46
0

Samma sand som vi hade till henne här hemma, och samma problem här med att det fastnade under hennes tassar. Dock så fastnar inget på våra andra illrar.. Hmm.. konstigt. Men har hon växt till sig mycket sedan ni åkte hem?

ps. Jag saknar Diesel-Doris :(

emoflickan
2013-09-30 19:27
2

Här är det träpellets som gäller, bästa som finns!

Rebellkatten
2013-09-30 20:20
2

Röstar också för träpellets, har använt toa-lätt innan och tyckte det var geggigt och luktade mycket mer.Har använt sand också men tycker det dammar mycket mer. Men hittar man nått som funkar bra så äre ju bara köra.

takemetothestars
2013-09-30 20:23
0

#3 Låter behändigt, i alla fall om man redan eldar med sådant! Finns det att köpa hem i mindre mängder, och är det ett billigt alternativ? :o

#4 Jo, jag vet att det fastnade lite hos er också.. men jag trodde ni hade Ever Clean? Det kan ju ha att göra med att hon har sån fluffig bäbis-päls fortfarande som det fastnar så lätt.. Samt att hon kanske har trampat i vattenskålen och varit blöt innan hon gått på lådan. Både hon och jag var irriterade när vi skulle få bort det värsta som var under tassarna. :p

Jag önskar att du kunde vara här och se henne själv! Jag är ganska säker på att hon har blivit större. Känns större i händerna, liksom. :))

JossanH
2013-09-30 21:09
0

Träpellets går att köpa säckvis och kostar då ca 50 spänn för 16 kg så det mest ekonomiska som finns! En fråga; är valpen från Halmstad? Tyckte mig se avklippta morrhår på väg att växa ut :) Kul att se bild på den i sådan fall.. Det var det värsta jag sett i valpväg nämligen.. Alla mjölktänder kvar, avklippta morrhår, undernärd så det räcker och blir över… :/

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
2013-09-30 21:19
2

Träpellets is the shit :)

takemetothestars
2013-10-01 13:35
0

#8 Det låter ju superbra. Var kan man köpa det? Granngården? :)

Ja, det stämmer bra att det är den lilla tjejen från Halmstad. :( :) Morrhåren börjar komma tillbaka ja, och jag kan för allt i världen inte förstå varför man ens från första början klipper av dem?! Jag blev väldigt chockad när jag fick se hur liten hon var.. hon påstods vara åtta veckor gammal, men frågan är om det verkligen kan stämma. Skrev nyss ett nytt inlägg gällande hennes osäkra ålder och vaccination, förresten! Kan ordna en ordentlig bild på henne sen så du får se hur hon ser ut nu. :)

regskylt
2013-10-01 13:39
0

#8 jo han var ju illa tilltygad kan man säga. Jag hämtade ju upp lilla Diesel-Doris (som jag kallar henne tills TS har gett henne ett nytt namn) så fort jag hörde att hon mådde dåligt. Det första hon gjorde var att försöka snutta på mig :( Men hon repade sig väldigt bra de dagarna hon var hos mig och min sambo. Längtar tills jag får träffa henne igen, hon stal mitt hjärta den lilla krutbebisen :)